שיתוף

חדשות לבקרים מתלוננים מעסיקים על מחסור חמור בעובדים, שאמנם לאחרונה החל להצטמצם מעט אבל הוא עדיין קיים.

מדו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי יש עשרות אלפי משרות פנויות בכל הארץ, וכי ברבעון הרביעי של 2021 חלה עלייה של עשרות אחוזים במספר המשרות הפנויות בכל הארץ וברוב משלחי היד המרכזיים לעומת הרבעון הרביעי של 2020.

ולמרות כל זאת, מעסיקים רבים עדיין לא רואים בעובדים מבוגרים (שלעיתים הם בני 40 בלבד) פוטנציאל העסקה.

כאמור, לא תמיד מדובר באנשים שמתקרבים לגיל הפנסיה שלהם. לעיתים קרובות מדובר בעובדים בגילאי 40 פלוס ו-50 פלוס.

ואם לא די בכך שארגונים רבים לא מעבירים את העובדים המבוגרים את המיונים בהליך הגיוס, ולא מכירים ביכולתם לתרום לחברה מהידע הרב שצברו ומהניסיון הרב שרכשו, הרי שיש לא מעט ארגונים שממשיכים לפטר עובדים מבוגרים.

נזכיר, כי פיטורים מסיבה של גיל הם פיטורים שלא כדין, והם מהווים אפליה אסורה. עובד שפוטר בגלל גילו יכול לתבוע את המעסיק לפיצויים של עד 24 משכורות (בנוסף לפיצויי הפיטורים) פלוס פיצוי של כמה עשרות אלפי שקלים בגין עוגמת נפש.

גם כאשר חברה מפטרת עובדים במסגרת פיטורי צמצום, מספיק שמחצית המפוטרים הם עובדים שגילם הוא 40 או יותר, כדי שתהיה להם עילה לתביעה בגין אפליה אסורה.

במקרה כזה מוטלת על המעסיק חובת ההוכחה בבית הדין לעבודה כי הפיטורים מוצדקים ולא נבעו מסיבה של אפליה.

לא ברור למה דווקא בימים אלה, כשהמחסור בעובדים הוא כל כך חמור, ורבים מהעובדים הצעירים פונים למסלול העצמאי במתכונת פרילנס, בין אם באופן מלא או חלקי, רובם המכריע של הארגונים מתעשקים להתמקד באיתור, גיוס וקליטת עובדים חדשים שגילם נע בין תחילת שנות ה-20 לאמצע שנות ה-30.

מה שכן ברור הוא, שהעדפה זו הינה מנוגדת לחוק שיוויון הזדמנויות בעבודה ומהווה אפליה אסורה בעבודה.

ועוד יותר מכך ברור, שהעדפה זו גורמת להפסד של כוח עבודה מיומן, מוכשר ועתיר ניסיון. גיוס עובדים מבוגרים, בעלי ניסיון, מיומנות, ידע וכישורים, יכול לחסוך לארגון משאבים רבים בכל הקשור להכשרות.

יתרה מזאת, גיוס מבוגרים יכול לחסוך לארגון את העלויות הנובעות מטעויות שמתרחשות בגלל חוסר ניסיון של עובדים צעירים. אין ספק שעובדים בגילאי 40 ומעלה הם בעלי ניסיון, כישורים, ידע ומיומנויות, שהם הרבה מעבר לאלו של העובדים הצעירים יותר.

בנוסף, עובדים בגילאים אלה הם כבר ברוב המקרים הורים לילדים בוגרים יותר, ולכן, בימים אלה, בהם עובדים רבים נמצאים בבידוד עם הילדים, את העובדים המבוגרים קל יותר להעסיק גם בעבודה מהבית.

ארגונים שיפסיקו להירתע מגיוס עובדים בגילאי 40 ומעלה יגלו, כי גיוס עובדים בעלי ניסיון יכול לספק לארגון יתרונות רבים מאוד.

הידע והניסיון שצברו עובדים מבוגרים במשך שנים רבות, לרבות מומחיות ולעיתים אף יכולות ניהול, יכולים לסייע רבות לארגונים, בפרט בתקופה מורכבת זו.

אחד הגורמים המאפשרים חסכון בעלויות בעת שמגייסים וקולטים עובדים שגילם 40 פלוס נעוץ בעובדה שלעיתים אין צורך ללמד אותם הכול מההתחלה, ולכן במקרים רבים אין צורך לשלוח אותם להכשרות יקרות.

בשורה התחתונה, כאשר ארגונים מוותרים מראש על עובדים מבוגרים הם מוותרים בכך על פוטנציאל מקצועי וניהולי יקר מפז.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה