בריאות העובד: הגיע זמן לישון

בריאות העובד: הגיע זמן לישון

מחסור בשעות שינה של העובדים עולה הון לחברות, אך למרות זאת מנהלים נוטים להתעלם מהבעיה. קפה הוא לא הפיתרון, ללכת מוקדם יותר הביתה – כנראה כן

שיתוף
מחסור בשינה של עובדים

מחסור בשינה של עובדים

חברת Gap Inc שיושבת בסן פרנסיסקו החליטה להוסיף רכיב חדש לתוכנית פיתוח הניהול שלה: שינה. ההחלטה נולדה לאחר שאווה סייג'-גאווין, סגנית יושב הראש למשאבי אנוש גלובליים, תקשורת ואחריות חברתית ארגונית, הציגה לפני כמה שנים את הצוות שלה בפני דוקטור ג'יימס מאס, מומחה לפסיכולוגיה, חינוך ותקשורת מאוניברסיטת קורנל. למאס כאיש אקדמיה יש עניין מיוחד בחינוך לשינה והוא מומחה בעל שם עולמי לשינה ותפקוד. מאס מנסה לעורר מודעות בקרב חברות להשפעות המזיקות של מחסור בשינה ולאפקט החיובי של שינה מספקת.

מאס ייעץ להנהלה הבכירה בגאפ כיצד לשנות את הרגליהם על מנת שיוכלו לישון טוב יותר. הוא התמקד בשינויים קטנים כמו הימנעות מאלכוהול וקפאין בשעות היום המאוחרות, אימון גופני יום-יומי, הפחתת רמות המתח ועיצוב חדרי שינה משרי שינה.

בעיית המחסור בשעות שינה היא עצומה. על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) – מתוך כוח העבודה האזרחי 30 אחוזים מהעובדים אינם ישנם מספיק. 43 אחוזים מבני ה-13 עד 64 אומרים שאינם ישנים היטב בלילות במהלך שבוע העבודה. על פי מחקר שבוצע בבית הספר לרפואה של הרווארד ב-2011, היעדר שינה גובה מחיר של 63 מיליון דולר מחברות בארצות הברית בכל שנה. בתרגום לעלות לעובד המספרים 2,280 דולר לשנה.

מנהלים צריכים לישון על זה

אחת הסיבות העיקריות להפסד הכספי הוא תופעת presenteeism, שאנו מכנים "נכחת" ומשמעותה נוכחית פיזית של העובד במקום העבודה בזמן שיכולתו לתפקד נמצאת מתחת לממוצע. על אף הנתונים החמורים, מעסיקים אינם ממהרים לטפל בבעיה, שלה השפעות נחקרות על יצרנות, ביצועים, אנרגיה, כושר שיפוט, קבלת החלטות, ריכוז, ערנות, זמן תגובה, מערכות יחסים ועבודת צוות. לא צריך הרבה דמיון כדי להבין את המשמעות של היעדר ערנות וליקוי בזמן תגובה ובקבלת החלטות כאשר מדובר בכוחות ביטחון, הצלה וצוותים רפואיים, או את המשמעות של פגיעה בכושר שיפוט, קבלת החלטות וריכוז בקרב מנהלים, שלא כל שכן נושאי בטיחות בעבודה במפעלים שבהם זהו נושא שקשור בפשטות לחיי אדם. בחברות רבות כבר כן קיימת מודעות לאורח חיים בריא אצל העובדים, והיא באה לידי ביטוי בתוכניות לעידוד תרגול גופני, הפסקת עישון, תזונה נכונה והתמודדות עם לחץ. נושא השינה עדיין נדחק לשולי התודעה. אולי מנהלים צריכים לישון על זה. מאס אומר שייתכן שההסבר לחוסר ההתמודדות של חברות עם נושא השינה הוא שהן אינן מעוניינות שייוודע שעובדיהן סובלים ממחסור בשעות שינה.

חברות שכן הטמיעו את נושא השינה בתוכניות שלהן לקידום אורח חיים בריא מדווחות על תגובות חיוביות ביותר בקרב העובדים. חברת גאפ, הייתה הראשונה לעשות זאת לפני שש שנים בעקבות הרצאות והדרכות שהועברו על ידי מאס. אריק סוורסון, סגן נשיא בכיר בחברת גאפ לפתרונות בתחום הכישרונות הגלובליים, סיפר לאתר hreonline.com: "מרגע שהתחלתי לישון שבע שעות ביממה, גיליתי שאני באופן משמעותי מעורב וערני יותר במהלך יום העבודה, סבלני הרבה יותר ובמצב רוח טוב הרבה יותר. שינה מספקת עושה אותך עמיד יותר מבחינה רגשית, גופנית, מנטלית ורוחנית. זה קשור לכל הדברים האחרים." במקרה של סוורסון, החזרה לאורח חיים הכולל שינה מספקת גרמה לתוצאות בריאותיות משמעותיות ביותר: לפני השינוי בהרגלים נאמר לו שהוא מפתח סוכרת וכעת סימני המחלה נעלמו לחלוטין. את ג'יימס מאס זה לא הפתיע. לטענתו, המגובה במחקרים, מחסור בשינה קשור למחלות לב, שבץ, השמנת יתר, דיכאון, חרדה וסרטן.

המשוואה שנראתה בעבר מופרכת מתחילה להיראות הגיונית: אם נותנים לעובדים ללכת הביתה מוקדם, התפוקה שלהם עולה. או: במקום להשקיע בעוד קפה במשרד, עדיף פשוט לשלוח את העובדים הביתה לישון. התוצאות יורגשו במאזן השנתי.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה