ארגונומיה – מידע בסיסי למנהל משאבי אנוש

ארגונומיה – מידע בסיסי למנהל משאבי אנוש

הארגונומיה נולדה כתחום מחקר צבאי, אך כיום היא דואגת לבריאותו וכושר הריכוז של העובד ודנה אף במוסיקת הרקע הרצויה מנת למקסם את התפוקה

שיתוף
yoga

ארגונומיה (ביוונית: ארגו-עבודה, נימוס- חוק) או הנדסת אנוש, היא מדע יישומי החוקר את הקשר בין בני אדם למערכות בהן הם משתמשים.

חקר הממשק בין משתמשים למערכות איתן הם עובדים, החל עם צמיחתו של תחום הניהול כדיסציפלינה שנועדה למקסם את הייצור בהיבטים החורגים מתפוקות המערכות הטכנולוגיות, והכוללים את היחס ביניהן לבין המשתמש. התחום זכה לתאוצה בדמות תקציבי מחקר בהיקף ניכר במלחמת העולם השנייה, בעיקר בבריטניה. פיתוחן של מערכות טכנולוגיות צבאיות, בד בבד עם הצורך להכשיר לוחמים בפרקי זמן קצרים ביותר, העלו שאלות הקשורות ביחס המיטבי בין המערכת הטכנולוגית למשתמש בפועל.

נוצר צורך לקבוע, בין היתר, את גובה הכיסא האופטימלי במטוס קרב, המרחב המינימלי הנחוץ למשרתים בצוללות או לצוותים המבלים שעות ארוכות בטנק, שנכנס אז באופן מסיבי לשימוש בשדה הקרב ועוד. בתחום פיתוח מערכות קשר צבאיות, הוקדשה תשומת הלב למספר השיחות במערכת אליהן ניתן להקשיב בעת ובעונה אחת מבלי לאבד את הקשב, או לכמות הרעשים הבוקעים מהמכשיר, המאפשרים עדיין ריכוז וקבלת החלטות. בתום המלחמה ועם פיתוחן של מערכות טכנולוגיות אזרחיות, הבינו החוקרים את הקשר והישימות של שאלות אלו לסוגיות אזרחיות .

מכלול אחד של שאלות בתחום הארגונומיה עוסק ביחס בין גוף האדם והכישורים המולדים לבין הסביבה ומתמקד בנזק אפשרי לגוף האדם בעקבות שימוש בטכנולוגיה. מהו עומס המשקל המקסימלי שיכול אדם לשאת, ומהו העומס הרצוי לשאת כדי לא לפגוע בשרירים או בחלקים אחרים של הגוף. נבדק גם הקשר בין הרעד של פטישי אוויר של עובדים בכביש, לבין דלקות בפרקים בעקבות רעידות אלו וכן שאלות דומות.

בארגון המודרני עולות שאלות כמו הקשר בין שימוש במקלדת בלתי מתאימה לדלקות בפרקי היד, בעיות אורתופדיות בגב בעקבות ישיבה ממושכת מול צג המחשב, הפרעות ריכוז או פגיעה בראיה בעקבות עבודה במרחק לא נכון מן הצג או עקב תאורה בלתי מתאימה של המחשב או בעיית קרינה של הצג.

המכלול השני בתחום הארגונומיה בארגון, נועד למקסם את התפוקה של העובד, הנפגמת בשל העדר תנאים חיצוניים הולמים, כגון תאורה רכה, אוויר, מערכת מיזוג אוויר והקפדה על טמפרטורות מתאימות בחורף ובקיץ, מרחב עבודה פרטי לכל עובד ועוד. החוקרים בתחום בודקים אף את מוזיקת הרקע הרצויה על מנת להשרות אווירה רגועה בסביבת העבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה