שיתוף

סוגיית המעבר לעבודה באמצעות רובוטים ובינה מלאכותית, במגוון רחב של סקטורים וסוגי עסקים מעלה את השאלה, מה יהיה תפקידם של העובדים האנושים בארגון ובאיזו מידה הם יעסקו בשימות שהינן קריטיות לקיומו, הצלחתו והישגיו של הארגון.

עד לפני משבר הקורונה התמקדו רוב המחקרים שעסקו בנושא זה, בהכנסת רובוטים לייצור ובתפקידים שנחשבים לבעלי משימות רוטיניות.

משבר הקורונה העלה על הפרק את הצורך ברובוטים גם בתפקידים ובמקומות עבודה אחרים. סוגים רבים של מקומות עבודה נפגעו כעת קשות כאשר עובדים רבים שעוסקים בהם ונמצאים בחופשות ללא תשלום (חל"ת) מעדיפים שלא לחזור אל מקום העבודה.

אחת השאלות שנותרו בשלב זה ללא מענה ברור היא, מה יקרה לעובדים האנושיים. הנחת היסוד היא כי העובדים האנושיים יעבור הסבות מקצוע ויעסקו בתפקידים שדורשים מיומנויות רכות.

מילות המפתח בתפקידים החדשים יהיו יצירתיות, חדשנות, יוזמה ותושייה, ושאר יכולות, תכונות וכישורים שאינם ניתנים לביצוע על ידי רובוטים ואף לא על ידי בינה מלאכותית.  

המשמעות היא שפיתוח טכנולוגיות שמקלות על ביצוע המשימות הקיימות יוביל לפיתוח תפקידים חדשים, שבני אדם מתאימים להם יותר.

כפי שכתבנו בכתבה: האם הרובוטים ישתלטו על שוק העבודה בעקבות הקורונה, מערכות הבינה המלאכותית יוכלו, בין השאר, לפענח את הצרכים של הארגון בכל רגע נתון.

הן יוכלו להחליף את העובדים האנושיים במגוון רחב מאוד של תפקידים, כמו למשל, שיגור ההזמנות אל מערכות הבינה המלאכותית של הספק, שיגור הסחורה שהוזמנה אל החברה שהזמינה, פריקתה ביעד והעברתה לכל יעד בו היא נדרשת.

לאור ההשלכות של סוגים שונים של טכנולוגיה על עתידו של שוק העבודה, חשוב מאד להגביר את היקפי ההכשרות לעובדים והסבות המקצוע.

ככל שהטכנולוגיה תתפתח כך יהיה יותר צורך בהשקעות בהזדמנויות הכשרה דינמיות המכשירות עובדים לבצע משימות חדשות שלמעשה נוצרו בעקבות כניסת האוטומציה והן משלימות לטכנולוגיות החדשות דוגמת בינה מלאכותית.

כך או כך, למרות האצת ההתפתחויות הטכנולוגיות בכל הקשור לאוטומציה ובינה מלאכותית, בשלב זה עדיין לא לגמרי ברורות ההשלכות ארוכות הטווח של ההתקדמות הטכנולוגית על שוק העבודה.

הרובוטים בניצוח הבינה המלאכותית יחליפו עובדים רבים אבל כניסתם צפויה גם ליצור מקומות עבודה חדשים, בדרך כלל בדרכים בלתי צפויות.

בסופו של דבר, המפתח להבנת עתידו של שוק העבודה בהיבט של ההתקדמות בתחום הבינה המלאכותית, הוא מידת המוגבלות של יכולתם של מחשבים לבצע עבודות הדורשות תפיסה חושית, מניפולציה אנושית, יצירתיות, יוזמה ותושייה, חדשנות ויכולות חברתיות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה