שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

בהלת וירוס הקורונה והצמצום המאסיבי בטיסות לחו"ל מאלצים ישראלים רבים לחזור לארץ, ובהם גם עובדים של ארגונים שממוקמים בחו"ל במסגרת רילוקיישן.

מצב זה מותיר את הארגונים שפועלים במישור הבינלאומי ללא מענה בתחומי השיווק, המכירות ובמקרים מסויימים גם בתחום פיתוח המוצרים במדינות רבות.

התשובה תצטרך, מן הסתם, להיות עסקת עובדים מקומיים באותן מדינות. במילים אחרות: העסקת עובדים מרחוק.

כתוצאה מכך, יאלצו חברות רבות לגייס עובדים מעבר לים, בלי להגיע לאותן מדינות. הליך הגיוס כולו יצטרך להתבצע מהארץ.

יתכן מאוד שככל שיגברו הפיטורים בענפים מסויימים, יגדל הביקוש של עובדים המקומיים בחו"ל.

עובדים אלה יצטרכו לחשוב מחוץ לקופסה ולבחור בתפקידים שהם דומים לתפקידים שביצעו בחברה ממנה פוטרו.

מנגד, גם חברות ישראליות שירצו לגייס מרחוק עובדים אלה, יצטרכו להיערך לקראת התאמת המיומנויות של העובדים החדשים לסוג המיומנות הנדרש בארגון המגייס.

לדוגמה, אם איש שיווק ומכירות פוטר מחברת תעופה, יהיה צורך להכשירו להיות איש שיווק ומכירות של חברת ביגוד, או לחברה שעוסקת בתחום ההייטק.

לכן כיום, יותר מאי פעם, נדרשים מנהלי משאבי אנוש ומנהלי גיוס לערוך היכרות עם התרבות המקומית במדינות בהן הם מעוניינים לגייס את העובדים, וכן עם הכלכלה המקומית ועם החוקים המקומיים במדינת היעד.

כדי שהגיוס יהיה יעיל, חייבים מנהלי משאבי האנוש להבין היטב את שוק היעד עצמו כמו גם את התרבות הנהוגה בו, את שיטות העבודה בו ואת שיטות הגיוס.

היום יותר מתמיד חייבים מנהלי הגיוס ומנהלי משאבי האנוש לדעת מה נהוג ומה לא, איך נהוג, ומהם מקורות האפקטיביים ביותר באותו איזור לחיפוש מועמדים.

אחד ממקורות הגיוס היעילים לגיוס עובדים באירופה הוא אתרי ה'דרושים'. אתרים דוגמת Indeed, Monster Jobs ו-Totaljobs יכולים להיות מאוד יעילים מאד.

אחד הכללים לגיוס עובדים בחו"ל בלי לנסוע לשם הוא לגייס קודם כל מנהל צוות או מנהל סניף מקומי שמכיר היטב את התרבות המקומית, מעורה היטב בקהילה המקומית, ומכיר היטב את השוק העסקי המקומי.

לאחר שגויסו כל העובדים הנדרשים, האתגר הגדול הבא הוא בקליטה מוצלחת של כל העובדים שגוייסו. ולאחר הקליטה המוצלחת יש צורך להבין איך לנהל את הסניף המרוחק, ממטה החברה בארץ.

ולבסוף, יש הכרח להתקין טכנולוגיה שתאפשר לגשר על הפערים הגיאוגרפים.

אחרי הכול מדובר בעובדים שפועלים באתר מרוחק ויש צורך לחבר אותם לארגון, לשתף אותם בפגישות מחלקה או חטיבה, ולפעמים גם לעבוד בשיתוף על אותם פרויקטים.

לדוגמה, אנשי השיווק בחו"ל יצטרכו להיות בתקשורת רבה עם אנשי פיתוח המוצרים כדי להבין מה הלקוחות רוצים, אילו סוגי מוצרים דרושים להם, מה הם רוצים לשנות וכו.

יתרה מכך, לפעמים לא מדובר בסניף שלם אלא בעובד אחד והוא עלול לחוש קצת בודד בהקשר התרבותי כמו גם בהקשר הפיזי, שכן הוא מרוחק מהאתרים המרכזיים של הארגון.

במקרים כאלה יש להשקיע הרבה מאוד מחשבה, עוד לפני שיוצאים לגייס עובדים במדינות מרוחקות, איך לראיין אותם, איך להעניק להם חווית מועמד טובה ואיך לחבר אותם לארגון לאחר שגוייסו אליו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה