שיתוף

עם פרוץ מגיפת הקורונה הכלל עולמית, עובדים בכל העולם נאלצו לעבוד מביתם. העבודה מהבית כבר לא היה בגדר הטבה או צ'ופר לעובדים מצטיינים, או לכאלה שהפגינו אחריות רבה בעבודתם.

אלא, כמעט כל העובדים נאלצו להשאר בביתם ולמצוא דרכים יעילות לבצע את משימותיהם מסלון ביתם, מהמטבח, או מכל פינה אחרת בבית שניתן להשיג בה קצת שקט, יכולת ריכוז ואפשרות לתקשר עם עמיתים.

בבריטניה, למשל, שם במקרים רבים לא היו לימודים בזום וההורים קיבלו מהמורים הנחיות מה עליהם ללמד בעצמם את ילדיהם, המשימה היתה מורכבת מעט יותר. ובכל זאת, עובדים רבים עמדו בהצלחה במשימה.

במשפחות רבות התרגלו למצב בו ההורים יושבים ליד הילדים בפינת האוכל, כאשר כל אחד יושב מול המחשב הנייד שלו עם אוזניות, וכל אחד מצליח לבצע את המשימות המוטלות עליו, בין אם בעבודה או בלימודים.

בשורה התחתונה, במהלך כמה חודשים, העבודה מהבית היתה האופציה היחידה שאפשרה לשמור על איזושהי המשכיות העסקית ששובשה קשות על ידי הקורונה.

במהלך השנה הנוכחית (2020) בוצע בארה"ב סקר בנושא עבודה מרחוק ממנו עולה, כי הצורך להעביר את העבודה אל בית העובדים כתוצאה ממגיפת הקורונה, צמצם את פיריון העבודה באחוז אחד בלבד (כאמור, בארה"ב).  

אבל הנקודה שהיא אולי החשובה ביותר בהקשר זה היא, שיותר מ-40% מהעובדים אמרו כי יעדיפו להמשיך לעבוד במשרה מלאה מביתם גם בעתיד.

יתרה מזאת, ארגונים רבים בארה"ב, שנאלצו לנקוט צעדים משמעותיים כדי לעבור מסביבת עבודה משרדית לסביבת עבודה וירטואלית מהבית דיווחו בסקר, כי אף שבתחילת הדרך היו כמה מהמורות ותקלות קטנות, הרי שעל פני זמן העובדים שלהם הצליחו לנהל סגנון עבודה יעיל מהבית ללא הפרעות משמעותיות.

מסקרים שונים שנערכו בתחום זה (כאמור בארה"ב) עולות תוצאות המציגות כי עבודה יעילה מהבית יכולה להיות פרודוקטיבית לפחות כמו עבודה מהמשרד, ולעיתים פרודוקטיבית אף יותר.

אם כך, היכן הבעיה? ובכן, הבעיה הגדולה ביותר נעוצה בכך שלא תמיד העבודה מהבית מנוהלת בצורה נכונה.

אם לא קובעים מראש כללים ותקנות לגבי אופן ביצוע העבודה מהבית (שהינו שונה בתכלית מאופן העבודה במשרד), המשמעות היא שהעבודה מהבית אינה מנוהלת היטב.

וכאשר העבודה מהבית אינה מנוהלת היטב, זה יכול להוביל לכאוס גדול מאוד. מדוע? משום שעל העובדים מוטל לנהל משימות רבות בו זמנית.

למשל, ילד מתוסכל שאינו מסתדר עם השיעורים בזום וצריך לסייע לו, הצורך לבשל ארוחות לילדים ולמעשה לכל המשפחה באמצע יום עבודה, התגייסות מלאה של שני ההורים בסיוע זה לזה עם המשימות של הילדים וכו.

לכן, ארגון שרוצה להמשיך להעסיק את עובדים מהבית באופן קבוע, ובה בעת מעוניין לשמור על רמות התפוקה ועל רמת היעילות בעבודה יעילה מהבית, צריך לסגל לעצמו כישורים מסוימים כדי לעזור לעובדים שלו להישאר ממוקדים ופרודוקטיביים גם כאשר הם עובדים מרחוק.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה