יציאה לרילוקיישן: רשימת מטלות לקראת המעבר

יציאה לרילוקיישן: רשימת מטלות לקראת המעבר

בעת יציאת לרילוקיישן ישנם דברים רבים שאיתם צריך להתעסק ולדאוג. בפעם הבאה שעובד חברתכם נשלח לרילוקיישן זכרו לעבוד עם רשימה מסודרת של מטלות.

שיתוף
רשימת משימות לפני רילוקיישן

* כותב: ישראל פרומן, ORI

יציאה ל – relocation גורמת לעליה ברמת החרדה של השליח ובני המשפחה ולחששות רבים: המעבר לארץ אחרת עם תרבות שונה, יכולת ההסתגלות לשפה אחרת, התאקלמות במערכת חינוך זרה, תעסוקת בני הזוג, סביבת עבודה חדשה ועוד. עם חלק גדול מהנושאים תצטרך המשפחה להתמודד לאחר המעבר אך ללא ספק ישנה חשיבות גבוהה להכנה מתאימה שמתבצעת לפני השליחות. ברשימה זאת אנו מביאים לכם checklist של משימות שיש לבצע לפני היציאה לשליחות.

  • ויזה – זהו, בדרך כלל, צוואר הבקבוק של תהליך ההכנה ל – relocation. המדובר בתהליך מורכב שבמקרים רבים יכול להמשך חודשים ארוכים. מומלץ להמתין עם צעדים משמעותיים בתהליך כל זמן שרמת הוודאות בקבלת הויזה המתאימה נמוכה. מומלץ גם לוודא מבעוד מועד שבידי כל אחד מבני המשפחה דרכון בר תוקף בהתאם לדרישות ההגירה בארץ היעד.
  • יעוץ מס – לתקופת ה – relocation השלכות רבות ביחס לתשלומי מס בישראל ובמדינת היעד. מומלץ לקבל יעוץ מתאים שיכסה את חוקי המס הרלוונטיים בשתי המדינות מספר חודשים לפני תחילת השליחות. תכנון מס מתאים יכול לחסוך תשלומי מס במהלך השליחות ואחריה.
  • בריאות – יש לתכנן את טיפולי הבריאות וביטוח הבריאות לפני השליחות, במהלכה ואחריה. יש לפנות לרופא המשפחה, רופא השיניים וכו' לצורך יעוץ. במקרים מסוימים (כמו טיפולי שיניים) מומלץ לסיים טיפולים בארץ לפני היציאה. בכל מקרה, יש לקבל מהרופאים המטפלים את התיקים הרפואיים של כל בני המשפחה ולתרגמם לשפת ארץ היעד.
    יש לבדוק את ביטוח הבריאות במהלך השליחות ביחס לכיסוי שהוא נותן בארץ היעד, בישראל (במהלך ביקורי מולדת) ובתום השליחות (יש לזכור שיתכן ותידרש לתקופת המתנה בת מספר חודשים שניתן יהיה לקבל שוב שירותים רפואיים תחת חוק בריאות ממלכתית).
    יש לבקש מהרופאים המטפלים מרשמים לתרופות נדרשות ולקחת לנסיעה מלאי של לפחות חודש של תרופות אלו (עד שניתן יהיה לזהות את התרופות המקומיות המתאימות).
  • ביטוחים – שלושת הביטוחים הבסיסיים לכל עובד הם ביטוח רפואי, ביטוח חיים וביטוח אבדן כושר עבודה. יש לבדוק את קיומם של ביטוחים שכאלו במהלך ה – relocation. אך חשוב מכך, יש לוודא את רציפות הביטוחים הללו כדי שלא להגיע למצב של חוסר כיסוי ביטוחי בתום תקופת השליחות.
    בסעיף הקודם ציינו את נושא ביטוח הבריאות. ביטוח הבריאות מוסדר, בעיקרו, בישראל תחת חוק ביטוח בריאות ממלכתי באמצעות תשלומים למוסד לביטוח לאומי. במידה וקיים ניתוק תושבות, לפי הגדרות המוסד לביטוח לאומי, תידרש תקופת המתנה של חודשיים מול כל שנת ניתוק תושבות בעת החזרה לארץ. מומלץ לכן לפעול באחת משתי הדרכים:
    א. להמשיך ולשלם את דמי הביטוח הלאומי בתקופת ה – relocation.
    ב. להצטייד בפוליסת ביטוח רפואי בינלאומי המבטיחה כיסוי למשך תקופת ההמתנה בעת החזרה לארץ. במידה וקיימים ביטוחים רפואיים משלימים מומלץ להמשיך את התשלומים להם תוך התייעצות עם סוכן הביטוח הרלוונטי.
    ביטוח החיים וביטוח אבדן כושר העבודה כלולים, בדרך כלל, תחת תכנית ביטוח המנהלים/קרן פנסיה בישראל. יש להיפגש עם סוכן הביטוח האחראי על תכניות אלו ולבחון את האפשרות להמשיך את חלק ה"ריסק" שלהן לאורך כל תקופת ה – relocation.
  • צוואה – יש להכין צוואה המכסה כל מקרה אפשרי. במדינות מסוימות המדינה לוקחת תחת חסותה ילדים  של הורים שעברו מהעולם, במידה ולא קיימת צוואה המגדירה אפוטרופוס למקרה שכזה, עד לתום ההליכים המשפטיים בנושא.
  • לימודים – יש לבחון את מוסדות הלימודים הרלוונטיים מוקדם ככל האפשר. במוסדות לימוד רבים ההרשמה מסתיימת חודשים ארוכים לפני תחילת שנת הלימודים. מומלץ להכין תרגום של תעודות הלימוד בישראל (גם אותן התעודות שבית הספר בו בוצעה ההרשמה לא דורש – יתכן ובית הספר הבא בחו"ל ידרוש אותן…).
  • תעסוקת בני זוג – משפחות רבות נוטות לדחות את הטיפול בנושא זה עד למספר חודשים לאחר המעבר. מאחר וכל הנתונים מצביעים על בעיית תעסוקת בני הזוג (82% מהם עדיין נשים לפי הסטטיסטיקה האחרונה…) כגורם מספר אחד בכישלונות שליחות relocation, אנו ממליצים לא לדחות את הטיפול בנושא ולהתחיל אותו מספר חודשים לפני המעבר.
  • ביקור מקדים – מומלץ לקיים ביקור מקדים של העובד/ת ובן/ת הזוג כחודש חודשיים לפני המעבר. ביקור שכזה מסייע בהתארגנות הראשונית, מאפשר להתחיל את חיפוש המגורים (עם תכנון מתאים, ניתן גם לחתום על חוזה השכירות במועד הביקור המקדים) ונדרש במקים רבים לצורך רישום ללימודים.
  • מטען – משלוח המטען (מדלת לדלת) יכול להימשך זמן רב (למעלה מ – 10 שבועות במקרים מסוימים). יש להתייעץ עם חברת השילוח ביחס למטען אותו מתוכנן להעביר ולתכנן מה לעשות בתקופה שהמטען "בדרך". מומלץ לשקול אופציה של שכירת ריהוט ומוצרים חשמליים הן לתקופה שהמטען במעבר (בישראל או בארץ היעד) והן לכל תקופת ה – relocation (כחלופה להעברת המטען). מומלץ גם לחלק את המטען למטען ימי (רהיטים, מוצרי חשמל) ולמטען אווירי (ספרים, בגדים, צעצועים). ישנה חשיבות רבה (במיוחד לילדים) שבבית החדש בחו"ל יחכו חפצים מוכרים.
  • חיות מחמד – תהליכי הרישוי, החיסון וההסגר (לפי הנדרש) עלולים להמשך מספר חודשים ויש להכינם בהתאם
  • כרטיס אשראי – במקרים רבים לא ניתן לקבל כרטיס אשראי בחו"ל ללא "היסטוריית אשראי" מספקת. המשך השימוש בכרטיס אשראי ישראלי אינו מומלץ בשל עלויות המרת המטבע והעמלות הכרוכות בכך. חברות אשראי בינלאומיות מוכנות, במקרים מסוימים, להכיר בהיסטוריית האשראי במסגרתן ולכן יש לבחון את הנושא לפחות שישה חודשים לפני המעבר. מומלץ גם לבקש מכתב (באנגלית) ממנהל סניף הבנק שלכם המעיד על מהימנותכם (למרות שאין להגזים בציפיות ממכתב שכזה…).
  • רשויות – יש להודיע לרשויות הבאות על המעבר:
    • ביטוח לאומי: במידה וההחלטה היא להמשיך ולשלם דמי ביטוח לאומי בעת תקופת ה – relocation יש להגיע למשרדי הביטוח הלאומי כדי לקבל שוברי תשלום לתקופת ה – relocation. גם אם אין כוונה להמשיך לשלם דמי ביטוח לאומי בתקופה זו, יש להודיע על כך לביטוח הלאומי כדי למנוע מצב שהביטוח הלאומי "ייפתח בחיפושים" לאחר מספר חודשים של הפסקת תשלומים וכדי למנוע קנסות בהמשך במקרה של תשלומי קצבאות ביטוח לאומי (כמו קצבת ילדים).
    • דואר: יש לבצע הפניה של דברי הדואר לכתובת אחרת.
    • צבא: במקרה של השתייכות ליחידת מילואים יש להודיע ליחידת המילואים על מועד ומשך הנסיעה החזוי.
    • נשק: במקרה של נשק רשום יש להפקידו למשך תקופת ה – relocation.
    • רשות השידור: במקרה של תשלום אגרת השידור יש להודיע על הנסיעה לרשות השידור כדי להפסיק את החיוב.
  • רכב/נהיגה – במדינות רבות נדרש רשיון נהיגה בינלאומי אותו ניתן להשיג במשרדי מ.מ.ס.י.. בנוסף, יש להצטייד במכתב העדר תביעות (במידה וזהו המצב) מסוכן ביטוח הרכב שלכם. מכתב שכזה עשוי לסייע בהפחתת גובה פוליסת ביטוח הרכב בחו"ל.
  • ייפוי כוח – יש לשקול קביעת ייפוי כוח לצורך טיפול בחשבונות בנק, תשלומים שוטפים, השכרת ותחזוקת בית וכו'.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות