חפשו בגוגל את המונח 'אי-תחרות'

חפשו בגוגל את המונח 'אי-תחרות'

ארה"ב: משרד המשפטים צפוי להגיש כתבי אישום כנגד חברות מובילות בגין הסכמים להמנעות מהעסקת עובדים האחת של השנייה

שיתוף
תביעת עובדים
תביעת עובדים

משרד המשפטים האמריקאי (US Department of Justice) חקר את תלונותיהם של עובדים כנגד מעסיקים גדולים במשק (וביניהם Google ו- Apple), בדבר מדיניות של אי-העסקת עובדים האחת של השנייה.

עובדים ועובדים לשעבר של חברות טכנולוגיות גדולות (דוגמת ענקית המחשבים אפל), פנו למשרד המשפטים בבקשה לחקור את מדיניות המכונה No Poaching, במסגרתה כמה חברות מתקשרות בהסכמים 'ג'נטלמנים' שלא להעסיק את העובדים של החברות האחרות בקבוצה. כך למשל, עובד בחברת גוגל שרוצה להגיש מועמדות לתפקיד בחברת אפל – יידחה, וזאת עוד בטרם נבחנה התאמתו לתפקיד.

לאחר חקירה מאומצת שארכה 3 שנים, התברר כי אכן קיימת מדיניות זו, המכונה בידי מנכ"לים ומנהלים בכירים 'מדיניות אי תחרות' וכבר השבוע צפוי משרד המשפטים להגיש כתבי אישום, בשם עובדי החברות, כנגד מותגי ענק הכוללים את: Google, Apple, Adobe, Intel, Pixar ועוד.

בין החומרים שישמשו כראיות, ניתן למנות תכתובת דואר אלקטרוני בין מנכ"לים, מנהלים בכירים ומנהלי משאבי אנוש בחברות. כמו כן, ניתן למנות הסכמי אי-תחרות לכאורה בין גוגל-אפל, אינטל-גוגל ועוד.

העובדים של החברות טוענים, כי הסכמי 'אי התחרות' נועדו לקבע אותם, קרי למנוע מהם לעבור למתחרים וכן למנוע העלאת משכורות והטבות בכדי לשמר עובדים (שכן הסכמים אלו נועדו להגביל את העובדים כך שלא יהיה צורך במאמצים מיוחדים לשמרם). התובעים של משרד המשפטים טוענים כיום, כי ההסכמים הללו גרמו ל"הורדת ערכם של העובדים בשוק."

החקירה, שהחלה כאמור לפני 3 שנים, נפתחה עם תביעתו של מהנדס מחשבים מחברת Lucasfilm, אשר תבע כמה חברות מהתחום, בטענה שדחו אותו על בסיס הסכמי אי תחרות. התביעה לא הגיעה לבית המשפט היות והחברות הנתבעות הגיעו עם המהנדס להסדר מחוץ לבית המשפט, בכדי לסיים את הפרשה כמה שיותר מהר ובשקט, מבלי שתתקבל פסיקה. אולם מקרה זה הגיע לאוזניהם של התובעים במשרד המשפטים שהחלו לחקור את הנושא לעומק.

מייקל הייד, סמנכ"ל בחברת ההשמה Right Management, העוסקת בגיוס והשמה להייטק, טוען כי הצורך הדוחק של החברות הטכנולוגיות לשמר את הידע בארגון, מניע יותר ויותר מנהלים בחברות, להתקשר עם המתחרים הישירים שלהם בהסכמי אי-תחרות. הייד: "מסקר שנערך לאחרונה ובו השתתפו 2,300 מנהלים בכירים ומנהלי HR בחברות טכנולוגיות, עולה כי 56% פוחדים שהמתחרים הישירים שלהם 'יגנבו' להם את העובדים. 47% אף חוששים מפני גניבת הדרג הניהולי. הם חוששים כיום, יותר מבעבר, לאבד את הכישרונות המובילים ומחפשים אחר פתרונות לשמר את העובדים שלהם."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה