שיתוף

יותר ויותר עובדים מדווחים על שחיקה בעבודה. מחקרים שנערכו בעולם מצביעים על כך שלשחיקה של עובדים יכולה להיות השפעה משמעותית על בריאותם הכללית של העובדים ועל רווחתם הנפשית.

על פי החוקרים, שחיקה היא מצב של תשישות רגשית, פיזית ונפשית שיכולה לנבוע ממתח כרוני במקום העבודה.

כאשר עובדים חווים שחיקה, הם עלולים להרגיש מנותקים מהתפקיד ומהארגון, והרבה פחות פרודוקטיביים, מה שעלול להוביל לירידה בשביעות הרצון מהעבודה ולעלייה בשיעורי התחלופה.

בה בעת, תמיכה בבריאות העובדים יכולה לסייע במניעת שחיקה ולקדם סביבת עבודה חיובית יותר. זה יכול לכלול יוזמות להגברת הרווחה הנפשית, מתן הזדמנויות לפעילות גופנית, קידום איזון בין עבודה לחיים אישיים, והצעה לסידורי עבודה גמישים.

באחד המחקרים שפורסם בכתב העת Journal of Occupational Health Psychology נמצא, כי במקומות עבודה בהם לעובדים היתה גישה לתוכניות בריאות של הארגון, הם דיווחו על רמות נמוכות יותר של שחיקה.

מדו"ח של ארגון הבריאות העולמי עולה, כי "מחירן" של הפרעות דיכאון וחרדה לכלכלה העולמית מסתכם בטריליון דולר בשנה באובדן פרודוקטיביות.

המשמעות היא, שקידום בריאות העובדים ומניעת שחיקה, מאפשרת לארגונים לא רק לשפר את רווחתם של העובדים שלהם, אלא גם ליהנות מהגברת הפרודוקטיביות, ומהפחתת העלויות הנובעות מהיעדרויות בגלל בעיות בריאות ומעליית הפרמיה של ביטוחי הבריאות של העובדים.

שחיקת עובדים היא תופעה מורכבת ורבת פנים. למרות זאת, ניתן לזהות סימני שחיקה אצל עובדים בטרם השחיקה תהפוך לחמורה.

שחיקה של עובדים מתבטאת בדרך כלל באמצעות שילוב של תסמינים פיזיים, רגשיים והתנהגותיים.

להלן 3 תסמינים עיקריים של שחיקת עובדים:

1 תשישות פיזית:

אחד הסימנים העיקריים לשחיקה הוא תשישות פיזית החורגת מעייפות רגילה במקום העבודה.

העובדים עלולים לחוות תחושות של עייפות מתמדת גם לאחר שנת לילה מלאה. תשישות זו עלולה להוביל לחוסר אנרגיה ומוטיבציה לבצע משימות הקשורות לעבודה.

רבים מהעובדים השחוקים חווים כאבי ראש מתמשכים, בעיות עיכול ומחלות פיזיות אחרות. יש עובדים שחוקים שחווים שינויים בדפוסי שינה או נסיגה מפעילויות חברתיות.

2 תשישות רגשית:

שחיקה מביאה לעיתים קרובות לתסמינים רגשיים, כולל עצבנות מוגברת, שינויים במצב הרוח ורגישות מוגברת ללחץ.

עובדים עלולים להתנתק רגשית, לחוות תחושות שליליות כלפי מקום העבודה, חוסר תקווה או אדישות כלפי עבודתם או עמיתיהם.

הם עלולים גם להרגיש תחושת אימה או חרדה לגבי העבודה. חלק מהתסמינים של שחיקה בעבודה כוללים, בעיות בהתחלת משימות הקשורות לעבודה, ויחס שלילי למקום העבודה.

3 ירידה בביצועים בעבודה:

שחיקה יכולה להשפיע באופן משמעותי על ביצועי העבודה של העובד. הפרודוקטיביות עלולה לרדת, ותתכן ירידה ניכרת באיכות העבודה.

עובדים עלולים להתקשות להתרכז, לעשות יותר טעויות ולשכוח דברים חשובים. הם עלולים להחמיץ דדליינים או להימנע מלקחת על עצמם תחומי אחריות חדשים.

חשוב לציין שתסמינים אלו יכולים להשתנות בעוצמתם ובמשך הזמן. יש עובדים שחווים שחיקה והתסמינים הללו לא יופיעו אצלם.

זיהוי תסמינים אלה בשלב מוקדם ונקיטת צעדים יזומים לטיפול בשחיקה, הינם חיוניים להגברת רווחת העובדים ולהעלאת הפרודוקטיביות הכללית של מקום העבודה.

כדי להפחית למינימום את השחיקה, יש קודם כל להכיר בה. גם אם הארגון הוציא לחופשה עובד שחווה שחיקה, החופשה עצמה היא רק חלק מהפתרון. עם חזרתו לעבודה יש לסייע לו לזהות את גורמי המפתח שגרמו לשחיקה מלכתחילה.

סימני האזהרה יכולים לסייע למנהל משאבי האנוש להחליט על הצעדים הנכונים לקראת חזרתו של העובד מהחופשה בכוחות מחודשים.

התעלמות מסימני השחיקה או אפילו הכחשתם, עלולה להאריך את תופעות הלוואי הללו ולדחוף את העובד אל נקודת שבירה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה