ללמוד מהכישלון – כיצד למנף את הכשלונות ללמידה ארגונית?

ללמוד מהכישלון – כיצד למנף את הכשלונות ללמידה ארגונית?

שיתוף

מחקר שנערך בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת קולורדו, מצא כי חברות המיישמות לקחים ממשגים של עובדים בכירים מצליחות יותר. הפרופסור ויניט דיסא שעמד בראש המחקר, ציין כי ממצאי המחקר מלמדים שדווקא ידע הבא בעקבות הצלחות נוטה להתנדף, בעוד שידע הנוצר בעקבות כשלון מחזיק מעמד שנים ארוכות.
הפרופסור דיסא ביקר את המדיניות הארגונית הנוטה לפטר מנהלים או עובדים בשל כישלונות, לדעתו יש להשתמש בכישלון כהזדמנות ללמוד ממנה .דסא ועמיתו למחקר פיטר מדסון מאוניברסיטת בירגהם יאנג, מצאו כי לחברות וארגונים נטייה קטנה ללמוד מטעויות וכישלונות.

המחקר בדק את השלכות התקלות במעבורת החלל אטנלטיס לעומת קולומביה. שיגור אטלנטיס נחשב להצלחה, לכן ההתנתקות של אחד מחלקי מעטפת המעבורות זכה להתעלמות. תקלה דומה בקולומביה אשר בעטיה נספו 7 אסטרונאוטים, הביאה להשעיית תוכנית החלל, הקמת צוות בדיקה, 29 דוחו"ת שונים ושלל המלצות שכולם יושמו.

המלצתם של החוקרים היא חד משמעית- על מנהלים לא להתעלם משגיאות ובד בבד לא לתייג את אלו המעורבים בהם, הדרך להצלחה בארגון היא תוצאה של הפקת לקחים ומתן אפשרות גם למנהלים או עובדים שכשלו להוכיח את עצמם פעם נוספת. הנוהל המקובל, בו כישלונות של עובדים מתויגים בתיקים האישיים שלהם ומהווים מחסום בלתי עביר בדרך לקידום בחברה, הוא בחשבון אחרון מזיק. תרבות ארגונית המאפשרת גם לשגות, יעילה הרבה יותר מזו הרושמת רק את ההצלחה.

בשולי המחקר ניתן גם להצביע על צרור עצות מעשיות למנהלים בארגון: אל תתעלמו מכישלונות, לימדו מהם, הפיקו לקחים, אל תתייגו עובדים שכשלו, זה עלול לקרות גם לכם, במקום זאת עודדו תרבות ארגונית בה כישלונות כמו גם הצלחות הם חלק מהעשייה היומיומית. "לא עשית, לא טעית" אומר הפתגם העממי וכדאי לאמץ אותו גם כמוטו לארגון שאתם עומדים בראשו. מנהלי משאבי אנוש עשויים גם הם להפיק ידע שימושי מתוצאות המחקר: מותר לשגות ואפשר ללמוד מן השגיאות הללו, תנו הזדמנות נוספת גם לאלו ששגו והעיקר –הימנעו מלתייג אותם או ל"סגור איתם את החשבון" בעת ההערכה השנתית.

על הפקת הלקחים בחיל האוויר

מן המפורסמות היא שתרבות הפקת הלקחים מוטמעת עמוק בתרבות הארגונית של צה"ל, ומכל החילות בצה"ל, חיל האוויר הינו החיל המיישם זאת ברמה הגבוה ביותר. בשעתו נכחתי בכנס הפקת לקחים חצי שנתי של פרויקטי הפיתוח בחיל האוויר, בראשות ראש להק ציוד. בסיום הכנס, כאשר סיכם רלצ"ד את הארוע, הוא העיר לראשי המחלקות, כי נכון היה להביא לכנס זה, לא רק פרויקטים מוצלחים, אלא גם כאלו שנכשלו. בכנס הבא, שנערך חצי שנה לאחר מכן, יישמו ראשי המחלקות את הנחייתו, והציגו פרויקט שנכשל – אולם מהחילות הירוקים….

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה