אפליה בעיריית בת-ים

אפליה בעיריית בת-ים

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסק: עיריית בת-ים פיטרה 4 עובדים מחמת גילם ותפצה ב-115,000 ש"ח

שיתוף
פיטורי עובדים
פיטורי עובדים

4 עובדי עיריית בת-ים לשעבר, ביניהם מהנדס אזרחי, מנהל אולמות ספורט ושני מצילים, פוטרו מעבודתם בעירייה כחלק מפיטורי צמצום שנעשו במסגרת תכנית הבראה.

אולם בעוד העירייה טוענת לצמצום כוח אדם, היא למעשה הרחיבה את מצבת כוח האדם כשהיא קולטת עובדים חדשים לכוחותיה. כתגובה, ארבעת העובדים עתרו לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בטענה שהעירייה מפלה אותם על רקע גילם, כשהם דורשים את אכיפת העסקתם ופיצויים בגין פיטורים שלא כדין.

מעיריית בת-ים נטען מנגד כי זו נקלעה לגרעון ובעקבות כך דרש משרד הפנים כי היא תיישם תכנית הבראה הכוללת, בין השאר, פיטורי עובדים. העירייה טענה כי היא ערכה הסכם עקרונות עם הסתדרות העובדים, שבו פורטו הליכי הפיטורים, כדי לנהל תהליך פיטורים כמה שיותר הוגן כלפי העובדים. היות שוועד העובדים התנגד לפיטוריהם של ארבעת התובעים, העירייה פנתה לוועדה מיוחדת אשר אישרה את הפיטורים ועל כן – הפיטורין הנם כדין.

השופטת נטע רות קיבלה את התביעה בחלקה. מתוך פסק הדין עולה כי אכן העירייה נקלעה למצב כלכלי קשה ולגרעון כספי (של כ-170 מיליון ₪), מה שחייב תכנית הבראה הכוללת פיטורי עובדים. בנוסף, פסקה השופטת כי התובעים לא הצליחו להוכיח שהפיטורים נעשו מ'שיקולים זרים' במקום מטעמי צמצום, כפי שטענה העירייה.

השופטת רות קיבלה את תביעתם חלקית בקובעה שאין חולקים כי העירייה התחשבה בעיקר בשיקולי הוותק של העובדים ולכן – העובדה שהתובעים היו עובדים וותיקים עמדה להם לרועץ, שכן עלויות השכר של העובדים הוותיקים היו מטבען גבוהות מאלו של עובדים צעירים יותר.

השופטת רות קבעה שבמאזן השיקולים של העירייה, עמדה הפליית התובעים מחמת גילם. "מוצאים אנו להדגיש כי בהצדקה לאיסור האפליה מחמת גיל, המקופלת באמירה 'אל תשליכני לעת זקנה', טמונה הנחה בדבר המשקל הנכבד שיש ליתן לאפשרויות הקיום בכבוד של העובד המבוגר שפוטר מהבחינה הכלכלית, אך לא רק. שכן, באמירה זו מקופלת גם חשיבותה של הקבלה החברתית של האדם המבוגר, כאשר הזכות לעבוד מהווה נדבך אחד וחשוב מנדבכיה של אותה קבלה חברתית", כתבה השופטת בפסק הדין.

בית הדין לעבודה דחה את בקשת העובדים להחזירם לעבודה מנימוק שאלו קיבלו תנאי פרישה מטיבים אולם העירייה חויבה לפצות 3 תובעים בסך של 30,000 ₪ ותובע אחד בסך של 25,000 ₪.

למידע נוסף בנושא חוקי עבודה ושכר, הנך מוזמן/נת ליום עיון בנושא שכר, תגמול ותמרוץ למנהלי משאבי אנוש
שיתקיים ב-26 ביולי בחסות HRus. נשמח לראותך!
 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה