"עו"סים מתמחים משלמים מאות שקלים על נסיעות לסטאז'"

"עו"סים מתמחים משלמים מאות שקלים על נסיעות לסטאז'"

כך טענה ח"כ ליה שמטוב בדיון השבוע בוועדת החינוך. "סטונטים נאלצים להתנדב 27 שעות בשבוע"

שיתוף

לא נעים להיות עובד סוציאלי בישראל. תנאי ההעסקה והשכר אינם תנאים, המאבק הארגוני שלהם כבר מזמן ז"ל והם נאלצים ממשכורתם הדלה את הנסיעות למקומות העבודה בשנת ההתמחות.

סוגיית הסטאז' של העובדים הסוציאליים בשנה השלישית ללימודיהם במקום ברביעית, כמקובל אצל עורכי דין לדוגמה, עלתה השבוע בוועדת החינוך של הכנסת. חברת הכנסת ליה שמטוב (ישראל ביתנו) העלתה לסדר היום של הוועדה את מה שהגדירה "המצב האבסורדי בו סטודנטים רבים נאלצים לבזבז אלפי שקלים בשנה כדי להגיע למקומות ההכשרה המעשית, כדי לקבל את התואר הראשון.

"הם משלמים מאות שקלים עבור נקודות זיכוי הסטאז', משלמים עבור הנסיעות למקומות הסטאז' ולא מקבלים עבורו תשלום", אמרה שמטוב. "ההכשרה הזאת נערכת יום בשבוע בשנה הראשונה בחלק מהמוסדות, בשנה השנייה יומיים ובשלישית שלושה ימים מלאים שלא לדבר על השעות הרבות בהם הם 'מבלים' באוטובוסים".

שמטוב הקבילה את מצבם של הסטודנטים לעבודה סוציאלית לתואר בעריכת דין בו מתבצע הסטאז' בשנה שלאחר סיום התואר הראשון ועבורו מקבלים המתמחים שכר מינימום. "לפיכך המצב בו סטודנטים נאלצים להתנדב 27 שעות בשבוע כולל נסיעות, בעבודה מעשית בנוסף לשני ימי הלימוד האקדמאים פשוט גובלת בניצול".

עובדים סוציאליים

ח"כ שמטוב (יח"צ)

בדיון בו השתתפו גם נציגי המוסדות האקדמאים והמל"ג, הגיעו גם נציגי התאגדות הסטודנטים לעבודה סוציאלית "עוס"ים שינוי" שהציגו מדגם של יותר מ-1,000 סטודנטים שטענו כי הם משלמים עשרות עד מאות שקלים בחודש עבור נסיעות כאשר במקרי קיצון יש סטודנטים שנשלחים למקומות הכשרה במרחק שעתיים ממקום מגוריהם. לדבריהם המצב כיום מביא לכך שזה יהיה "תואר לעשירים בלבד".

בתום הדיון פנתה ח"כ שמטוב לנציגי האוניברסיטאות והמכללות וביקשה לכנס בהקדם שולחן עגול שמטרתו דחיית הסטאז' לשנה רביעית לאחר סיום הלימודים כמו עורכי דין. לדבריה, שינוי כזה יאפשר לסטודנטים ללמוד ולעבוד במהלך התואר וכך להתקיים בכבוד. "במידה ולא יוכח כי המצב כיום עדיף על החלופה שהצעתי, אגיש הצעת חוק פרטית שתבטל את ההכשרה המעשית ככזאת שפוגעת בזכויות התלמיד ותחייב את מוסדות החינוך לעבור לשנת סטאז' בסיום הלימודים".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה