שיתוף

בקשתו אמש של ראש הממשלה נפתלי בנט מהמעסיקים לאפשר לכמה שיותר עובדים לעבוד מהבית אולי הלחיצה כמה מעסיקים, אבל היא מתיישבת היטב עם רצונם של רבים מאוד מהעובדים. ולא רק בארץ.

מסתבר שההתפטרות הגדולה בארה"ב אולי היתה פחות גדולה, אילו יותר מעסיקים היו מאפשרים לעובדים שלהם לעבוד מהבית, בשעות שנוחות להם, ותוך התאמת הטבות העבודה לצורת ההעסקה של עבודה מהבית.

נכון לעכשיו,  הפער שנוצר בין מספר המשרות הפנויות למספר העובדים שמוכנים לחזור לעבודה, פותח פתח נרחב מאוד לכניסתם של פרילנסרים (שגם הם עובדים מהבית), לפחות באופן זמני עד שהארגון יצליח למלא את המשרות בעובדים שכירים.

העסקת פרילנסרים היא בדרך כלל זולה יותר לארגון, מכיוון שאין צורך לשלם עבורם את העלויות הנובעות מהזכויות הסוציאליות (הפרשות לפנסיה, ימי חופשה, ימי מחלה, ביטוח לאומי וזכויות אחרות). בנוסף, פרילנסרים לא מקבלים הטבות כמו למשל ביטוח רפואי קבוצתי.

ועם זאת, ארגונים יצטרכו לשלם לטלנטים הפרילנסרים תשלום בסכום שישתלם להם לבצע את העבודה. אפשר למצוא את נקודת האיזון שבה התשלום לפרילנסר הינו גבוה מעט מסכום השכר הרגיל שמשלמים לעובדים, ועדיין לשמור על עלויות נמוכות יותר מסך עלויות השכר של עובד שכיר.

כך או כך, ארגונים שמתקשים לגייס עובדים, בעיקר טלנטים בעלי מיומנויות יצטרכו לשקול בכובד ראש את הנושא של עבודה מהבית, בחלק מהמקרים במסגרת מודל העבודה ההיברידי ובחלק מהמקרים גם במשך כל ימות השבוע.

חברת המחקרים האמריקאית גאלופ, המתמחה בסקרים בשוק העבודה, ביצעה במהלך שנת 2021 סקר שבדק כמה עובדים בארה"ב לא יחזרו בעתיד (הקרוב והרחוק) למשרד במשרה מלאה.

מנתוני הסקר עולה, כי כ-60 מיליון עובדים במשרות הניתנות לביצוע מהבית. המחקר כלל מגוון רחב של סוגי חברות, החל במשרדים שהעבודה בהם ניתנת לביצוע מהבית במשך כל ימות השבוע כמו למשל משרדי רואי חשבון, ועד חברות שכ-10 אחוז מעובדיהן מבצעים עבודה שיכולה להתבצע בעבודה מהבית.

כ-30 אחוזים מתוך אותם 60 מיליון עובדים שתפקידם מאפשר להם לבצע את עבודתם מהבית, אמרו כי הם מעדיפים שלא לחזור לעבודה במשרד אף פעם. כלומר, הם מעדיפים לעבוד במקום שמאפשר להם לעבוד מהבית ב-100 אחוז מהזמן.

כ-10 אחוזים מהם אמרו שהם מעדיפים לעבוד במשרד במשך כל ימות השבוע (100 אחוז עבודה מהמשרד). שאר 60 האחוזים אמרו כי הם מעדיפים את מודל העבודה ההיברידי שבמסגרתו הם מעדיפים לעבוד מהבית בין יום אחד בשבוע לארבעה ימים בשבוע (בשבוע עבודה של חמישה ימים). ההעדפה הנפוצה ביותר בקרב קבוצה זו היתה יומיים או שלושה ימים במשרד, בשבוע.

במסגרת הסקר נשאלו המשתתפים למה הם רוצים לעבוד מהבית (גם אלו שמעדיפים לעבוד כל הזמן מהבית וגם אלו שמעדיפים לעבוד חלקית מהבית).

התשובות התחלקו בין: היעדר הצורך לנסוע לעבודה, שיפור הרווחה הכללית של העובד, והרצון בגמישות לצורך איזון בין ביצוע המשימות בעבודה לבין החיים האישיים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה