שיתוף

בימים אלה, כאשר קרני האור הראשונות מתחילות לבצבץ מבעד לחשכת משבר הקורונה, מתבררת יותר ויותר החשיבות הרבה של תפקידו של מנהל משאבי האנוש בארגון.  

כעת כבר ניתן לומר בביטחון כי שנת 2020 היתה השנה שבה הועצם תפקידו של מנהל משאבי האנוש לאין שיעור, וטיפס מעלה – מדרגות רבות – לעומת כל תקופה אחרת בעבר.

למעשה, גם לפני משבר הקורונה היתה חשיבות רבה לתפקידו של מנהל משאבי האנוש, שנדרש במסגרת תפקידו ללהטט בין מספר רב של "כובעים" וסוגי תפקידים.

אבל באמצע מרץ 2020, עם תחילתו של משבר הקורונה, הוזנק מנהל משאבי האנוש היישר אל ראש הפירמידה של קבלת ההחלטות.

אחרי הכול, מנהל משאבי האנוש הוא זה שניצח על כל ההתנהלות של הארגון בעת המשבר: החל מההתמודדות עם המעבר החד לכמעט 100 אחוזים של עבודה מהבית, ועד להתמודדות עם הוצאת עובדים לחופשות ללא תשלום (חל"ת) ובמקרים לא מעטים גם עם פיטורי עובדים.

ההתמודדות עם המעבר לעבודה מהבית דרשה ממנהלי משאבי האנוש יצירתיות יוצאת דופן בניהול המערך, החל בפרטים הטכניים של תקשורת רצופה עם העובדים שעובדים בביתם, דרך דאגה לכך שכל עובד יקבל לביתו את כל הציוד הנדרש, הטכנולוגיות ועוד, ועד הדרכים לוודא שנשמרת מידת הפרודוקטיביות הנדרשת, שהעובדים זמינים בזום ושהעבודה מתנהלת בצורה חלקה ללא מהמורות.

וכל זה כאשר העובדים שהינם הורים לילדים קטנים, יוכלו להמשיך בעבודתם למרות שהותם של הילדים בביתם.

ההתמודדות עם הוצאת עובדים לחל"ת דרשה ממנהלי משאבי האנוש ללמוד במהירות שיא את כל הכללים שהגיעו מכיוון הביטוח הלאומי ולשכת התעסוקה.

הם נדרשו לדעת למלא את כל הטפסים הנכונים ולהעבירם בזמן, ללמוד מהי ההתנהלות הנכונה מול הביטוח הלאומי ולשכת התעסוקה כאשר עובד מוחזר לעבודה מהחל"ת ולאחר זמן מסויים מוצא שוב לחל"ת, ולא פחות חשוב – להדריך את העובדים לגבי זכויותיהם, בפרט איך לשמור על זכויותיהם בקרנות הפנסיה השונות בעת שלא מתקיימים יחסי עובד מעסיק בין העובד לארגון.

במקביל, נאלצו מנהלי משאבי אנוש רבים להתמודד עם הצורך לפטר עובדים. אותם עובדים שהם עמלו וטרחו משך שעות רבות מספור כדי לאתר אותם, למיין אותם, לגייס אותם, לקלוט אותם ולשמר אותם. כל זאת בתוך מצב של אי וודאות שכלל לא ברור מתי, ואם בכלל, הם יוכלו  להחזיר עובדים אלה לעבודה.

בארגונים בהם המשיכו העובדים לעבוד במקום העבודה, בפרט במקומות החיוניים, היו אלה מנהלי משאבי האנוש שעליהם הוטל להתמודד עם שמירה על בריאות העובדים, תוך הקפדה על קיום כל כללי התו הסגול.  

בימים אלה, לקראת היציאה מהמשבר, מתייצבים מנהלי משאבי האנוש שוב בראש הפירמידה של קבלת ההחלטות.

הם אלה שיתמודדו בחודשים הקרובים עם החזרת העובדים לעבודה מהחל"ת: עם התחושות הקשות של עובדים שיגלו ששכרם הופחת ועם הניסיון לשמר אותם בארגון למרות שעובד ששכרו הופחת יכול להתפטר בדין מפוטר, עם ניהול נושא הכשרת העובדים שחיי העבודה שלהם נקטעו למשך כשנה והחזרתם לרמת המיומנות שהיתה להם ערב המשבר, עם הגברת המוטיבציה שלהם לאחר כשנה ללא שגרת עבודה, ועם החזרת תחושת האושר בעבודה ומחוברות העובדים לארגון.  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה