תמיכת מעסיק באמהות עובדות

תמיכת מעסיק באמהות עובדות

בעוד מארק צוקרברג מממש את חופשת הלידה - מחקר חדש חושף שוב את פגיעותן הנפשית של אמהות עובדות, ומאיר מחדש את הצורך באכיפת החוקים המגנים על מועסקות ומועסקים לאחר הגעת ילדם לעולם.

שיתוף
תוכנית תמיכה באמהות במקום העבודה

לפני יומיים אמצעי התקשורת הוצפו בחדשות על הולדת ביתו הבכורה של מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, מה שהחזיר לכותרות את הודעתו מלפני זמן קצר כי יממש את מחצית מחופשת הלידה הניתנת לכל עובד ועובדת בפייסבוק. עניין חופשת הלידה (ומימושה ע"י מארק צוקרברג) בפייסבוק והענקתה גם לגברים הינה הטבה שאומנם נפוצה בעמק הסיליקון אך חריגה בארה"ב בה אין חופשת לידה אפילו לנשים, לפחות ע"פ חוק, והענקתה תלויה בצורה בלעדית במעסיק. אך האם נכון להתעסק בתקופה הקצרה שלאחר הלידה או שעל המעסיק לשים דווקא דגש על תמיכה בעת החזרה לעבודה? – שאלה שכמעט ואינה נידונה באופן מעמיק, אפילו בקרב העוסקים בנושא משאבי אנוש בארגונים.

מחקר מ-אוניברסיטת La Trobe באוסטרליה מצא שמתח ובריאות לקויה נגרמו לאמהות עובדות בשל היעדר גישה לתמיכה. הדוח, שהוא חלק ממחקר ארוך טווח על ילדים אוסטרלים מצא באופן בלתי מפתיע שנשים נותרו האחראיות לגידול ילדים ומטלות ביתיות, מה שפוגע בבריאותן הכללית.

על פי מובילת המחקר ד"ר אליזבת ווסטרפ, אחד הממצאים המפתיעים היה שלא פחת הלחץ על אמהות עובדות כאשר ילדיהן גדלו. בין משתתפות המחקר, אמהות שעובדות שעות ארוכות דיווחו על הבריאות המנטלית הגרועה ביותר, זאת לצד המשתתפות שהיו מקופחות חברתית או פיננסית. הממצאים מבוססים על מדגם גדול של אמהות עובדות, שאחריהן עקבו החוקרים בשמונה השנים הראשונות לחיי ילדיהן.

אולם, מנהלות משאבי אנוש בעלות כוונות טובות עלולים לחשוף את חברותיהן לסיכון משפטי אם הם מנסים להפחית את עומס העבודה מאמהות עובדות. הן מסתכנות אם הן מקבלות החלטות שיכולות להתפרש כפעולה שפוגעת באנשים המצפים לילד. חוקי ההעסקה ההוגנת (Fair Work Act באוסטרליה) מונעים ממועסקים לנקוט בפעולות נגד מועסקים שיש להם אחריות הורית, בדומה למצב בישראל. לכן אם אישה מופלית לרעה כאשר היא יוצאת לחופשת לידה (בתשלום או ללא תשלום) היא יכולה לתבוע את החברה. גם אם אישה מודיעה במקום העבודה שהיא הרה ועקב כך מופחתים תחומי האחריות שלה או היא מפוטרת, יש לה עילה לתביעה. לכן חשוב שמעסיקים לא יפחיתו את תחומי האחריות של אבות או אמהות אם אינם מבקשים הפחתה בעומס העבודה.

להתייחס ברצינות לתלונות של אמהות עובדות

רצוי שהמעסיקים גם ישקלו האם הם יכולים לעשות יותר כדי לתמוך באמהות עובדות. מעסיקים שמפלים אמהות עובדות עלולים לפגוע בבריאותן המנטלית, לכן לנשים צריכה להיות גישה רבה יותר לתמיכה. זהו עניין מגדרי – כיוון שנשים נוטות להיות המטפלות העיקריות ולכן אלה שהמשפחה נסמכת עליהן, המעסיקים צריכים לגלות הבנה ולא להעניש נשים בצעדים נגדן בתקופת העסקתן.

הדבר האחרון שמעסיקים אמורים לעשות הוא לרמוז שאמהות חדשות כבר אינן משרתות את החברה או לוקחות חופשת לידה ארוכה מדי ולכן מפוטרות. יש לזכור שהחוק, לפחות באוסטרליה, מגן לא רק על נשים אלא גם על גברים. בישראל כבר 17 שנה גברים זכאים לצאת לחופשת לידה אך לרוב אינם ממששים זכות זאת. לפני מספר ימים הגישה ח"כ רחל עזריה הצעת חוק הקשורה לזכויות הורים לאחר לידה, ובה בין היתר תיקון שמאפשר גם לאבות "שעת הנקה", כלומר את הזכות לצאת מהעבודה מוקדם במשך ארבעה חודשים מהחזרה לעבודה לאחר חופשת הלידה.

על המועסקים להתייחס ברצינות לנשים שמתלוננות על כך שעומס העבודה פוגע בבריאותן המנטלית. כל עובד זכאי לסביבת עבודה בריאה ובטוחה, וזה כולל גם את בריאותו הנפשית. פיטורים על רקע תלונות מסוג זה הם פגיעה חמורה בזכויותיהם של עובדים ועובדות, בין אם לאחר לידה ובין אם לא.

לסיכום: מעסיקים צריכים לשים דגש רב יותר על תמיכה באמהות עובדות לאורך כל חיי העסקתם ולא רק להתמקד בחופשת לידה ו/או זכויות הנקה בתקופה הקצרה שאחרי הלידה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה