מחקר: תהליכי הגיוס האפקטיביים ביותר

מחקר: תהליכי הגיוס האפקטיביים ביותר

בכנס הגיוס השנתי יציג דרור גורביץ, שותף מנהל ב-AKT מחקר בנצ'מרק שנתי שנערך בקרב למעלה מ-100 ארגונים, ומאפשר לכם להציץ וללמוד איך ארגונים אחרים מגייסים

שיתוף
תהליכי גיוס עובדים

תהליכי גיוס עובדים

דרור גורביץ, שותף מנהל בחברת הייעוץ AKT, יציג בכנס הגיוס השנתי שיתקיים ב-4 בפברואר מחקר בנצ'מרק שנתי שיזמה החברה בשיתוף חברת HRD בתחום גיוס עובדים. במחקר השתתפו מעל 100 ארגונים בתחום גיוס העובדים שדיווחו כי גייסו כולם יחד 21 אלף עובדים בשנה האחרונה, והוא מאפשר לארגונים להשוות עצמם וללמוד מאחרים. מטרתו היא לנסות ולזהות מהן הפרקטיקות האפקטיביות ביותר בתהליכי הגיוס.

השאלות שנשאלו עסקו בנושאים הבאים:

  • תכניות עבודה לשנה הקרובה.
  • מקורות הגיוס בהם הם משתמשים.
  • תקציב מבנה ועומס במחלקת הגיוס.
  • הכשרה של צוות הגיוס.
  • מדידה ובקרה של תהליכי הגיוס בארגון.
  • תהליכי סינון ומיון מועמדים בארגון.
  • נתונים מספריים על זמן איוש המשרות, וכן נתונים על סוגי המשרות השונות שיש לאייש.

אחד הכלים המתודולוגיים שיושמו במחקר לצורך זיהוי הפרקטיקות האפקטיביות, היה זיהוי קבוצת הארגונים הנחשבים למובילים בתחום גיוס העובדים, והשוואת הפרקטיקות המיושמות אצלם אל מול שאר המשתתפים.
קבוצת הארגונים שמציגה תוצאות טובות יותר מהשאר במדדים שונים של מערך הגיוס נקראת Leaders. זיהוי פרקטיקות רווחות אצלם היוותה אינדיקציה ראשונית לגורמים המבדילים בינם לבין יתר הארגונים. לאחר מכן נערכו שיחות עם מומחים ובכירים בתחום כדי להבין את מידת ההצלחה של פרקטיקות אלה בארגון.

דרור גורביץ: "בעבודה שלנו עם מאות ארגונים במשק הישראלי, מסתמנת תחושה שלמרות שפונקציות הגיוס בארגונים עשו רבות בשנים האחרונות על מנת להעמיק את יכולתם להגיע למאגרי מועמדים רחבים יותר, לפנות למועמדים פסיביים ולפעול במגוון ערוצי גיוס, ארגונים עדיין מתקשים למשוך מועמדים מתאימים, ומתקשים בתהליכי איוש. זאת למרות השקעות גדולות, למרות יישום שיטות עבודה חדשות וכניסה לתחומים חדשים. זה מה שלכאורה מתסכל את הלקוחות שלנו".

אתגר גיוס העובדים מועצם ככל ששינויים בכלכלה המודרנית הופכים את צורכי האיוש לספציפיים ומובחנים יותר. בניגוד לעבר, הפרופיל הייחודי הנדרש למשרות רבות נמצא במחסור. מביאים לכך שינויים בכלכלה הגלובלית והתפתחויות טכנולוגיות המצמצמות את המשרות, ויש משרות הדורשות כישורים בלבד ודורשות התמחויות מסוימות.
בנוסף, מזה זמן רב ידוע שכיום למועמדים יש כוח רב. בניגוד לפעם, כיום נחשוב 10 פעמים לפני שנוותר על מועמד שנכשל בשלב כלשהו בתהליך הגיוס.

הדבר הראשון שזיהה המחקר הוא ששלושת האתגרים המרכזיים שסימנו אנשי הגיוס הם:

  1. מחסור במועמדים מתאימים.
  2. משך זמן ארוך שעובר עד לאיוש המשרה.
  3. קושי למשוך "טופ טאלנט" לארגון.

המשתתפים מקבוצת ה – Leaders (קבוצת הארגונים שמציגה תוצאות טובות יותר מהשאר במדדים שונים של מערך הגיוס) מוטרדים הרבה פחות מהאתגר של איתור מועמדים מתאימים. למעשה רק 26% מקבוצת ה – Leaders סימנו את האתגר כמטריד מאוד למול 43% משאר המשתתפים. ארגונים בקבוצת ה – Leaders עושים שימוש נרחב יותר בערוצי גיוס מגוונים; עוסקים יותר בהכשרה של אנשי הגיוס שלהם ושל המנהלים בארגון; עסוקים יותר בחיזוק מותג המעסיק בשוק העבודה; מודדים טוב יותר את מערך הגיוס שלהם; עושים שימוש נרחב יותר במכוני מיון ומשתמשים בכלי אבחון מתקדמים; ומנהלים טוב יותר את משאבי פונקציית הגיוס. פרקטיקות אלו משפרות את היכולת של אותם ארגונים למשוך מועמדים מתאימים, ובהתאמה הם מוטרדים פחות מנושא זה.

קבוצת ה –Leaders עסוקה יותר בנושאים כגון: הגברת השימוש ברשתות החברתיות והנוכחות ברשת, חיזוק מותג המעסיק בשוק העבודה ושיפור תהליכי ניוד פנימי. ארגונים הנכללים בקבוצת ה– Leaders מתחילים לממש את ההבנה שבשנים הקרובות תידרש גישה שונה להתמודדות עם אתגרי האיוש בארגון. ארגונים אלו מתחילים לבנות מערכות יחסים ארוכות טווח עם קהל היעד הפוטנציאלי שלהם, לבחון את הצעת הערך שלהם אל מול המתחרים ואת מותג המעסיק שלהם, ופועלים באופן אפקטיבי ומתמשך אל מול שוק התעסוקה על מנת להפוך להיות Employer of Choice. במקביל פועלים ארגונים אלו להעמיק את היכולת לממש ניודם פנימיים באופן אפקטיבי; לפתח ולהכשיר את אנשיהם למשימות חדשות ולתפקידים מתקדמים; לשמר את המצטיינים, וגם את אלו המבצעים רק באופן מספק.

AKT הנה חברת הייעוץ למשאבי אנוש הגדולה בארץ. החברה פועלת במגוון תחומים ומתמחה בשכר והטבות, למידה וניהול ידע, ניהול שינויים, מיזוגים ורכישות ועוד. לפני כשנה השיקה החברה מכון אבחון ומיון הפועל בפריסה ארצית. AKT הנה המשרד הישראלי של Aon Hewitt, חברת הייעוץ הגדולה בעולם בתחום משאבי אנוש.

בהרצאתו בכנס יסקור דרור גורביץ את עיקרי ממצאי המחקר, שעתיד לצאת באופן קבוע אחת לשנה.

כנס הגיוס השנתי יוצא לדרך! לחצו כאן לפרטים ולהרשמה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה