שיתוף

אם יש מצב אחד ברור ומוחלט שאפיין את שנת 2020 מבחינת עולם הארגונים, הרי שזה מצב אי הוודאות.

חוקרים שביצעו מחקרים בנושא בעולם הארגונים וניהול המשאב האנושי מעריכים, כי כאשר חברה נמצאת במצב של חוסר וודאות, העובדים שלה מאבדים תפוקה המוערכת ב-עד שעתיים נוספות ביום עבודה.

מתברר, כי החרדה שקשורה בשינוי דרמטי ואף האפשרות להתרחשות של שינוי מכניסה אנשים למצב שבו דעתם מוסחת הרבה מעבר לרגיל.

מכיוון שכך, ניתן לומר בוודאות לא קטנה, כי משבר הנובע ממגיפה כלל עולמית שנמשכת כבר תשעה חודשים, יוצר מצב של אי וודאות טוטלי.

גם אם מדובר בחברה שלא צופה שינוי מיידי בכוח העבודה, ברור שכל הארגונים, מגדול ועד קטן, נוכחו במהלך שנת 2020 כי שום דבר אינו מוחלט וקבוע.

השאלה הגדולה כעת היא, איך תראה השנה הבאה 2021 בתחום הארגונים. להלן שתי הסוגיות המרכזיות שאיתן יצטרכו מנהלי משאבי האנוש להתמודד במהלך השנה הבאה:

1 סוגייה אחת היא, כמה מהעובדים שלכם, בעיקר אלו שנמצאים בחופשה ללא תשלום (חל"ת), כבר החלו לחפש את העבודה הבאה שלהם.

אחרי הכול, החשש מפיטורים או מהפחתת שכר, הוא אמיתי. בתקופות של אי וודאות יש בדרך כלל שתי קבוצות עובדים ששוקלות את המהלך הבא בקריירה שלהן.

קבוצה אחת כוללת את בעלי הביצועים הגרועים ואת העובדים המנותקים (אלו שמידת המחוברות שלהם לארגון נמוכה עד לא קיימת). בקבוצה זו נמנים העובדים שהם גם בעלי חוש ההישרדות המפותח ביותר.

העובדים הכלולים בקבוצה זו הם בדרך כלל גם מתוחכמים מספיק כדי שתהיה להם אסטרטגיית יציאה לחיפוש ההזדמנות הבאה, בעיקר במצבים בהם שוק העבודה נמצא בשגרה, ולאו דווקא במצב של מהפיכות ואי ודאות.

יתכן שמעסיקים לא מאוד יצטערו לאבד את העובדים הכלולים בקבוצה זו. אבל לא כך הדבר לגבי הקבוצה השנייה.

הקבוצה השנייה היא העובדים בעלי הביצועים הגבוהים מאוד. למה עובדים טובים ובעלי מחוברות חזקה לארגון צפויים להיות בין הראשונים לעזוב? משום שהם יכולים להרשות לעצמם.

לכן חשוב מאוד להבהיר למנהלים את מידת החשיבות שבשימורם של עובדים אלה. יש לעודד את המוטיבציה שלהם ולתת להם את התחושה שהם מוערכים וכי מקומם בחברה מובטח.

2 הסוגייה השנייה היא באיזו מידה הצליח הארגון להטמיע בקרב העובדים הרגלים חדשים, ובעיקר, הרגלי עבודה חדשים ואורח חיים חדש.

הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא ההצלחה של הארגון להקים ולקיים פלטפורמה יעילה לעבודה מרחוק.

בתחילת המשבר רבים סברו שהמצב הוא זמני. יעבדו מהבית חודש חודשיים, מקסימום שלושה ואז כולם יחזרו לעבודה ולשגרה.

אלא שנכון להיום, לכולם כבר ברור שהרגלי העבודה הולכים להשתנות לתמיד. מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

רוב העובדים בעולם כולו ימשיכו ככל הנראה לעבוד מהבית, בטרנינג, דרך זום (או פלטפורמות וידאו משוכללות יותר), ובהיעדר פיקוח פיזי.

מכיוון שכך, יש לשים דגש על פעילות שתאפשר לוודא שהביצועים והתפוקה נמצאים במגמת עלייה ולא במגמת ירידה, שכן שני סוגי התפנית הללו עלולים להתרחש, באותה מידת ודאות.

יש עובדים שהמעבר לעבודה מהבית הוא התגשמות כל החלומות עבורם. ועבור אחרים, המעבר לעבודה מהבית מהווה אתגר לא פשוט, בעיקר בשל הסחות הדעת הבלתי פוסקות.

כך או כך, במהלך 2021 יצטרך כמעט כל מנהל משאבי אנוש, בכל פינה בעולם, להתמודד עם שתי סוגיות אלה, הנובעות מהמהפך חסר התקדים שעבר על שוק העבודה והארגונים בשנת התפנית הגדולה מכולן שחלה ב-2020.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה