האם מדיניות תלושי המשכורת הגלויים לכל הינה רעיון טוב?

האם מדיניות תלושי המשכורת הגלויים לכל הינה רעיון טוב?

ברשת המזון המצליחה Whole Foods Market תלושי השכר גלויים לכל – מהעובד הזוטר ביותר ועד לבכירים. המנכ"ל והמייסד, אגב, מסתפק בדולר אחד לשנה.

שיתוף
שכר לא שוויוני

אינם פרטיים וכל אחד יכול לעיין בתלוש של חברו – מעובדי החנות הזוטרים ועד המנהלים הבכירים. הגישה הזאת שונה באופן דרמטי ממה שמקובל ברוב מקומות העבודה בעולם היום.

הסיבה לתלושי השכר הגלויים היא פילוסופיה של ההנהלה שאומרת שאם מניחים את הקלפים על השולחן, העובדים מועצמים ומתמלאים במוטיבציה לעשות יותר. כך רואה זאת המנכ"ל המשותף של WFM, ג'ון מאקי.

אל תטעו – הפרקטיקה המיוחדת ב-WFM אינה מרמזת על כך שהכול שוויוני בחברה. יש עובדים שמרוויחים יותר ויש עובדים שחשים כי הדבר אינו הוגן, כמו בכל חברה. אלא שב-WFM כולם מדברים על זה הרבה יותר. בספר למנהלים שהתפרסם לאחרונה ומזכיר את שיטת תלושי השכר הגלויים, מאקי מצוטט אומר שהוא כל הזמן מאותגר בענייני שכר. שואלים אותו למשל "איך יכול להיות שאתה משלם לנשיא האזורי הזה כל כך הרבה ואני מרוויח רק כך וכך?" והוא עונה "בגלל שלאותו אדם יש ערך רב יותר. אם תשיג מה שאותו אדם השיג, אשלם כך גם לך."

התגובות לשיטה מעורבות. בטוקבקים באינטרנט יש כאלה שכינו אותה "מדיניות נתעבת". מישהו אחר כתב "אני מצטער, אבל רעיון השקיפות הלך קצת רחוק מדי." וגם "אני לא חושב שידיעת המשכורות של כולם גורמת לתרבות להיות טובה יותר או לעובדים להיות שמחים יותר." מצד שני, מאקי קיבל מחמאות בטוויטר שלו, למשל "הלוואי שהפרקטיקה הניהולית של WFM בנושא המשכורת הייתה הופכת לחוק" או "שיתוף במידע על המשכורת תורם לתפוקה ולצמיחה."

העובדים משתכרים טוב, המנכ"ל מרוויח דולר בשנה

חשוב לציין שעובדי WFM מרוויחים טוב יותר מעובדים ממוצעים ברשתות מזון בארצות הברית, ועובדים במשרה מלאה או חלקית יכולים לקבל אופציות לאחר שעבדו ברשת משך זמן שמקביל לשלוש שנים במשרה מלאה.

מאקי, שהוא גם מייסד החברה, מקבל דולר אחד לשנה, כך על פי רשת CBS. הוא לא מקבל בונוסים, תגמול על מניות, אופציות וכדומה. "הגעתי למקום בחיי שבו אני כבר לא רוצה לעבוד עבור הכסף," הוא כתב במכתב לעובדים ב-2007. "ההצלחה העצומה של Whole Foods Market סיפקה לי הרבה יותר כסף ממה שאי פעם חלמתי שיהיה לי והרבה יותר ממה שנחוץ לי הן עבור ביטחוני הפיננסי או אושרי האישי."

בכירים אחרים בחברה דווקא לוקחים הביתה בשמחה משכורות נאות. המנכ"ל השותף ווטר רוב הרוויח ב-2013 3.2 מיליון דולר.


על מודלים לשכר והטבות הנפוצים בארגונים בישראל ובעולם ועל פרקטיקות של תשלום שכר וסוגי משרות ניתן ללמוד בכנס שכר והטבות.

למידע נוסף על כנס שכר והטבות לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה