שיתוף

השאיפה האולטימטיבית של מנהלי משאבי אנוש היא לשלב את העובד החדש ולקלוט אותו במהירות האפשרית בארגון, במטרה  שהוא יתחיל להניב את התוצאות המקוות בהקדם. אלא שמהירות ההשתלבות של העובד החדש תלויה במידה רבה באיכות הקליטה שלו.

מתברר, כי קליטה יעילה, שמאפשרת לעובד החדש להגיע לביצועים טובים במהירות, ויתרה מכך אף מאפשרת לשמר אותו על פני זמן, היא קליטה שמתחילה – לא ביומו הראשון של העובד בעבודה – אלא הרבה קודם לכן.

מכיוון שכך, כדי להצליח להגיע לקליטה טובה ומוצלחת יש כמה דברים שקריטי לבצע אותם עוד בטרם דרכה רגלו את העובד החדש על מפתן דלתו של הארגון.

אם כך, איך ניתן לוודא שקליטת העובדים תהיה מהירה ומוצלחת ככל האפשר:

1 ניצול יכולות הלמידה מרחוק

למידה מרחוק בשיטות של מיקרו-למידה היא אחת הטכניקות היעילות להדרכת עובדים ולשילובם המהיר בחברה. מחקרים מראים כי רוב האנשים נוטים לשכוח את מה שלמדו לאחר 30 יום בממוצע. לכן חשוב מאוד ששיטות הלמידה יאפשרו לעובדים ליישם את מה שלמדו באופן מיידי בעבודה היומיומית שלהם.

שיטת המיקרו-למידה מרחוק, מבוססת על סדרה של מודולים הניתנים ליישום מיידי ועל ידי כך מאפשרת לעובדים שזה עתה גוייסו, להטמיע את מה שלמדו וליישם את החומר.

2 התגייסות שאר חברי הצוות לשלב את העובד החדש ולהעיק לו תחושה של מחוברות לארגון:

לעובדים הקיימים בחברה, הנמצאים במגע יומיומי עם העובדים שנקלטו, יש תפקיד חשוב מאוד במידה בה העובדים החדשים יחושו מחוברים לארגון. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים, כי אחת הסיבות העיקריות לנטישת עובדים בשנה הראשונה לעבודתם בחברה, היא תחושה שהציפיות שלהם מהמקום החדש לא נענו.

מתברר כי התגייסות חברי הצוות האחרים להגברת תחושת המחוברות של העובד, מסייעת רבות להגברת המתאם בין ציפיותיו של העובד לבין המציאות בשטח. לדוגמה, חברי הצוות האחרים יכולים לסייע לעובד החדש שנקלט להבין את ערכי החברה וליישם אותם.

3 להפחית לחץ על העובדים החדשים

חשוב מאוד להעניק לעובדים החדשים את הזמן הנחוץ להם ואת המרחב כדי להתאקלם היטב בחברה. עבור רוב העובדים החדשים, חווית הקליטה היא קריטית להשארותם בחברה לאורך זמן.

חוויות קליטה שליליות ולחץ מיותר עלולים לפגוע במאמצי הקליטה. כדי להוריד מהעובד החדש את הלחץ, חשוב מאוד, לדוגמה, לא להעמיס עליו יותר מדי מידע בבת אחת. מדובר במידע לגבי שיטות העבודה ולגבי נהלי החברה – כאחד. במקום זאת, יש להעביר לו את המידע במקבצים קטנים על פני זמן.

איך ניתן להתחיל להתכונן להדרכתו והכשרתו של העובדה חדש – לפני יומו הראשון בעבודה:

  • העבירו את חומרי ההדרכה אל העובדים החדשים לפני תחילת עבודתם בארגון. כדי שיהיה להם מספיק זמן לעבור עליהם ללמוד ולהפנים אותם.
  • אפשרו להם ללמוד את החומרים בשיטת המשחק (גמיפיקציה).
  • אפשרו לעובדים החדשים גישה למנטורים ומדריכים שניתן לשאול אותם שאלות עוד לפני תחילת העבודה.
  • אפשרו לעובדים החדשים ללמוד את החומרים בשיטה הדיגיטלית. כלומר, אף על פי הם עדיין לא נקלטו רשמית, חשוב לאפשר להם גישה למערכות הלמידה הדיגיטליות של הארגון.

תהא שיטת הקליטה אשר תהא, המרכיב המרכזי והחשוב ביותר שיש לזכור הוא שתהליכי קליטה מוצלחים, מביאים איתם ביצועים טובים של העובדים שנקלטו ושימורם על פני זמן. לכן יש חשיבות רבה להשקעת מחשבה ומשאבים בתהליך הקליטה, באופן שהוא יתחיל עוד לפני תחילת עבודתו של העובד בארגון.

תוכלו לשמוע עוד על נושאי הדרכה והכשרה בכנס ההדרכה השנתי שיתקיים ב-21 באוקטובר בכפר המכביה

תוכלו לשמוע עוד על קליטת עובדים בכנס הגיוס שיתקיים ב-21 באוקטובר בכפר המכביה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה