שלושת העמודים התומכים בתקרת הזכוכית

שלושת העמודים התומכים בתקרת הזכוכית

על אף שמדברים על תקרת הזכוכית כבר הרבה זמן, היא עדיין נמצאת במקומה. מחקר חדש מנתח את הסיבות שתומכות בה ומשאיר פתח לתקווה

שיתוף
שוויון הזדמנויות נשים

שוויון הזדמנויות נשים

שוויון הזדמנויות לנשים בעבודה ממשיך להתקדם, אך יש שיגידו שבצעדים קטנים מדי. כך או אחרת, תקרת הזכוכית עדיין נמצאת מעל ראשי הנשים. אולם, מחקר חדש של KPMG, חברת חשבונאות וייעוץ פיננסי בינלאומית, מלמד שניתוח הסיבות להישארותה של תקרת הזכוכית מקבל מיקוד חדש: כשלי ניהול. ייתכן שיש בכך בשורה שתביא לניפוץ תקרת הזכוכית.

"לזכות בלבבות ובמחשבות – איך מנכ"לים מדברים על שוויון מגדרי" – זוהי כותרת המחקר של KPMG, שבו נמצא שמנכ"לים רבים מודים שנשים אינן זוכות לייצוג ראוי בארגונים בגלל כשלי ניהול. סיבות נוספות לייצוג הבלתי הולם של נשים הוא התחרות על כישרונות נשיים והציפיות החברתיות מהן. 

המנכ"לים עדיין מאשימים את הנשים

אלה הם שלושת העמודים שמחזיקים עדיין את תקרת הזכוכית שבה נתקלות נשים מוכשרות:

1. כשלים בניהול. אם לנסח זאת בפשטות, חסרה התמקדות בשוויון בין המינים בארגונים רבים. אחת הסיבות לכך היא מגבלות הזמן שבהן פועלים מנהלים, מה שגורם להתעלמות מהסוגיה. אולם סיבה משמעותית יותר לאי התייחסות לנושא השוויון היא היעדר מחויבות של ההנהלות לעניין. כמה מנכ"לים אמרו שצוותי הגיוס מאפשרים הטיה בלתי מודעת לחדור אל תהליכי העבודה. מעניין שהמנכ"לים ציינו גם שנשים אף הן נוטות לקבל גברים לעבודה, מה שמשקף מוסכמות חברתיות שמשפיעות על החלטות הגיוס.

2. תחרות על כישרונות נשיים. גם בהקשר הזה המנכ"לים שהשתתפו במחקר מטילים את האשמה על כוח העבודה הנשי ולא על עצמם. מנכ"לים רבים הצהירו שגיוס נשים מאתגר יותר מכיוון שצוואר הבקבוק הצר ומאגר המועמדות המתאימות הקטן אינם מותרים אפשרויות רבות.

3. ציפיות חברתיות. הציפיות החברתיות שמופנות כלפי הנשים נתפסו גם הן כמכשלה גדולה, מכיוון שהחברה עדיין מצפה מהנשים "לעשות את הכל" ולהצליח ליצור איזון בין חיים לעבודה. חלק מהמנכ"לים שהשתתפו במחקר ציינו חוסר בשאיפות ובביטחון עצמי אצל הנשים.

ב-KPMG אמרו שהתגובות הללו משקפות באופן ברור את היעדר היכולת המתמשך של מנכ"לים רבים להתמודד עם הנטיות החברתיות והציפיות המושרשות עמוק וממשיכות לתמוך בתקרת הזכוכית. עם זאת, תזוזת המיקוד לכיוון הכשלים הניהוליים מראה על התקדמות מסוימת בדרך לניפוץ התקרה השקופה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה