רילוקיישן – כשהמוצלחים ביותר נשלחים להצליח מעבר לים

רילוקיישן – כשהמוצלחים ביותר נשלחים להצליח מעבר לים

מיכל דליות, ה"סופר נני" והאורים ותומים ברילוקישן לכל המשפחה, מציגה את המתכון להצלחה בריאיון לקראת הכנס השנתי לרילוקיישן 2015

שיתוף
מיכל דליות

הצלחת רילוקיישן היא הצלחה של אנשים, שהינם לא רק עובדי החברה אלא גם בעל, אישה (הורים) וילדים. מה זה אומר? איך עושים את זה? ולמה זה חשוב? 

כנס הרילוקיישן השנתי יתקיים ב-25.3 – ההרשמה ללא עלות. לפרטים והרשמה לחצו כאן
 

מה המשמעות של רילקיישן?
מיכל דליות: רילוקיישן היה קיים מאז קום המדינה. דוד בן גוריון שלח אנשים להתמקצע בחו"ל. חברת סולל בונה שלחה אנשים בכדי ללמד עובדים את רזי הבניה. משרד החקלאות שלח עובדים ללמוד וללמד. בשנים האחרונות נושא הרילוקיישן תפס תאוצה רבה מאוד, בעיקר בגלל התפתחות חברות ישראליות וגם אחרות שהמוקד שלהן בארץ (או שיש להן סניפים נוספים במדינות אחרות' או שהן שולחות את העובדים שלהן ללמד מדינות אחרות). למרות שהנושא אינו ממש חדש הוא הפך עוצמתי מאוד בשנים האחרונות.

כאשר שולחים אנשים לרילוקיישן או מייבאים אנשים לרילוקיישן בישראל, בעיקר ישראלים שלמדו והתפתחו בחו"ל, דואגים למסגרת החיים / מרכז החיים שלהם מבחינת מקום מגורים, עבודה, ענייני חשבונאות – ניהול חשבונות ואולי אפילו גנים ובתי ספר לילדים. יחד עם זאת, לטעמי, החלק הרגשי של אותם מהגרים לא מקבל ולא קיבל מענה מושלם.

מהו אותו חלק רגשי?
מיכל דליות: החלק הרגשי זו אותה תחושת הבדידות. בדרך כלל זו בעיקר התחושה של האישה (כי לרוב הרילוקיישן נעשה בעקבות עבודתו של הגבר) שמוצאת את עצמה לבד עם הילדים. במצב בו יש לה הרבה זמן פנוי ואין לה דרך למלאו בתחושת עשייה, משמעות וערך. רילוקיישן נשמע, למי שנשאר פה בארץ, כהרפתקה. אבל בעצם זו מציאות שעלולה לחדד ולהעצים בעיות שהיו קודם בארץ, גם בזוגיות וגם עם הילדים. מענה לזה, אפשר תמיד למצוא בארץ על ידי רשת משפחתית וחברתית שכולנו מוקפים בה. אבל הרשת הזו לא קיימת לאחר המעבר לארץ זרה.

איך ניתן לקבל מענה לאותו צורך רגשי?
מיכל דליות: עד היום הפתרון היה יעוץ משפחתי, אך המטפלים לא תמיד הכירו את החוויה שעוברות המשפחות בתהליך הרילוקיישן. חברת Realocation נותנת מענה לצרכים אלו, ע"י הכנה רגשית למעבר וליווי המשפחה (בסקייפ) אחרי המעבר. הניסיון המקצועי של חני בן שימול (מנכ"ל ובעלים של (Realocation יחד עם הניסיון שאני צברתי, מאפשרים לנו לתת מענה לחלקים הרכים והרגשיים של משפחות ישראליות במעבר לארץ זרה.

איך בעצם התחברת לחני בן שימול ולפעילות של Realocation?
מיכל דליות: חני בן שימול חזרה לפני שנה מ-7 שנות רילוקיישן והיא הכירה היטב, גם על בשרה וגם דרך משפחות ישראליות אחרות, את הדילמות, הקונפליקטים והבעיות שצצות בעקבות מעבר כזה.

כמאמנת, חני עוזרת למי שהתמודד עם קושי לייצר שיח זוגי, לבנות תעדוף של משימות, לארגן את המחשבות ולנהל את היום יום בצורה המיטבית. עם שובה ארצה היא יזמה עמי קשר וסיפרה לי את החוויות שלה ושל ישראלים אחרים וביקשה את שיתוף הפעולה שלי כדי ליזום תוכנית שתוכל לתת מענה לעוברים לרילוקיישן.

בחודשים האחרונים חני ואני מקיימות ימי עיון למשפחות פרטיות בנושא חוויות הרילוקיישן, היכרות עם דו לשוניות (של הילדים) והעמקה בתהליכים האישיים והמשפחתיים המתרחשים בעת הרילוקיישן. אנו בונות ימי עיון כאלה לחברות ורואות ביוזמה שלנו צורך חיוני להצלחת הרילוקיישן של המשפחות.

מה התהליך הרגשי שעובר על משפחה המיועדת לרילוקיישן?
מיכל דליות: התהליך הרגשי בנוי משיח על הציפיות מהמעבר. לאישה ולגבר יש ציפיות שונות. הגבר רוצה הצלחה וקידום בעבודה והאישה רואה במעבר הרפתקה, שינוי אווירה ויציאה זמנית ומרעננת מישראל. כאשר הציפיות הללו מקבלות ביטוי מראש, אפשר לתכנן שיתוף פעולה של שני הפרמטרים הללו עוד לפני שמתחילים לריב.

חשוב לציין כי לא מדובר רק בעניינים בין בני הזוג. גם הילדים מעורבים וגם הם חווים משבר. צריך ללמוד להראות להם אספקטים חיובים בהתאמה לגילם. חשוב להבין מהילדים מה הצרכים שלהם,  אילו פריטים חשובים להם ולקחת אותם בחשבון במעבר, בכדי להמעיט בזרות ובניכור שאותם חווים ילדים.
 
מה הדבר החשוב ביותר ש-Realocation מספקת?
מיכל דליות: מה שאנו מספקות הינו מקום שאפשר לפנות אליו כמעט מעכשיו לעכשיו בכדי לשפוך את הלב מצד אחד וליהנות מניסיון קודם (של חני) ומההסתכלות המערכתית שלי. בעצם, אנו נותנות מענה למשהו שעדיין לא התרחש.

בדרך כלל דואגים לאנשים להעברת הציוד ואיתור הדירה אבל לא דואגים לחלקים הרכים. לעיתים אנשים חווים חוויה שלילית במהלך הרילוקיישן, שגורמת להם להתפטר לאחר החזרה ארצה ועל כן חשוב מאוד לשמר את העובדים הללו ולדאוג להם גם מעבר לים. הארגון צריך להיות מסוגל לתת להם הרגשה של שייכות ושל כתף בעת הצורך.

מול מי בעצם אתן עובדות?
מיכל דליות: אנו עובדות מול הארגון ומול הלקוח עצמו. ישנם ארגונים שמוציאים עובדים בודדים ואז המשפחה עצמה עובדת מולנו, אבל לעיתים מדובר בחברות ששולחות עובדים רבים ואז אנחנו מגיעות לימי עיון בחברה ומסייעות לעובדים ולמשפחותיהם כגוף.

כאשר מתקבל מידע אודות עובד פרטני היוצא לרילוקיישן אנו מלוות אותו מתחילת תהליך הרילוקיישן ואז מתחיל ליווי פרטני אם דרך הארגון או באופן פרטי.

כנס הרילוקיישן השנתי יתקיים ב-25.3 – ההרשמה ללא עלות. לפרטים והרשמה לחצו כאן

אין תגובות

השאר תגובה