כיצד צפויה קריסת הבורסה הסינית להשפיע על פנסיית העובדים?

כיצד צפויה קריסת הבורסה הסינית להשפיע על פנסיית העובדים?

אפקט הדומינו של "יום שני השחור" ממשיך לדהור קדימה. אלו השלכות עשויות להיות לקריסת הבורסה הסינית על שוק העבודה הישראלי ועל פנסיית העובדים?

שיתוף

בעת כתיבה שורות אלה טרם ברור מה תהיה התחנה הסופית אליה דוהרת הבורסה הסינית, ואחריה כלל הבורסות העולמיות. אמש זכה היום החולף לכינוי "יום שני השחור", שלא נראה כמותו מאז המשבר העולמי ב-2008, והבוקר אנו מתבשרים כי עדיין נמשכת הקריסה בבורסה הסינית שהדהדה בבורסות ברחבי אסיה, אירופה ואף בוול סטריט.

ברור לכל כי להיחלשות הבורסה הסינית, שמבשרת על האטת הצמיחה במדינה כולה, ישנן השלכות כלל עולמיות. יש להניח כי על רבים מהמשקיעים בבורסה עבר לילה ללא שינה, בעוד האחרים נושמים לרווחה. אולם חשוב לזכור כי כספי החיסכון הפנסיוני שלנו, המנוהלים על ידי חברות הביטוח ובתי ההשקעות, חשופים גם הם לתנודות החדות המתחוללות בשעות אלה בשוק ההון.

פנסיה

אלו שהגיעו לגיל פרישה בסמוך למשבר שהתחולל ב-2008 נאלצו לספוג קיצוץ משמעותי בקצבת הפנסיה שלהם בשל התשואות השליליות שנרשמו בכל מכשירי החיסכון ארוך הטווח. הפערים היו כה דרמטיים, עד שהביאו את הממשלה להורות על בחינה דחופה של פתרונות למשברים דומים בעתיד. בהחלטת ממשלה שהתקבלה בדצמבר 2008, בתקופת כהונתו של אהוד אולמרט כראש ממשלה, הוחלט להטיל על הממונה על שוק ההון לבצע בתוך 6 חודשים את הפעולות הנדרשות לצורך אימוץ המודל החכ"ם (חיסכון כספי מותאם גיל), או בשמו השגור יותר: 'המודל הצ'יליאני'.

על פי מודל זה, קיימים מסלולי השקעה שונים בגילאים שונים במטרה להקטין את הסיכון הגלום בתיק ההשקעות של החוסכים הקרובים לגיל פרישה ושל מקבלי הקצבאות. בנוסף הוענקה בזמנו הגנה על כספי החיסכון המנוהלים בפנסיה תקציבית, בקרנות הפנסיה הוותיקות וכן בקופות גמל מבטיחות תשואה.

מאחר שהעובד אינו מצליח להבין את ההבדלים במדיניות ההשקעות, ולרוב נשאר במסלול ברירת המחדל בו הוא נמצא לאורך שנים, יוצא ש-95% מהכספים הפנסיוניים מצויים כיום במסלולים הכלליים בהם לא קיימת מגבלה על הגוף המנהל בנוגע לאפיקי ההשקעה ויש לו שיקול דעת נרחב לעשות בהם כראות עיניו, וכך אין התאמה בין רמת הסיכון לצרכי העובד. על פי אחד המודלים המוצעים על ידי האוצר, סיווג העמיתים יתבצע על פי קבוצות הגילאים: עד גיל 40; 40-50; 50-60; 60+; בנוסף על מסלול למקבלי קצבה.

רגע אחד מאוחר מדי
המודל הצ'יליאני נמנם זמן ממושך על שולחן האוצר, ורק בנובמבר 2014 החלה הממונה על שוק ההון לעורר את החלת המודל מתרדמתו הארוכה, והודיעה כי בכוונתה להכניסו לתוקף כבר ב-1 בינואר 2016. מתווה זה יחול באופן אוטומטי על כל חוסך פנסיוני חדש, וכך רמת תנודתיות גבוהה בשוק ההון לא תפגע אנושות בכספם של אלו היוצאים לגמלאות, ומנגד לחוסכים הצעירים יהיה די זמן על מנת לתקן את הירידה, ואף ליהנות מהחשיפה לשוק ההון לטווח הארוך בשל התשואות הגבוהות יחסית שהיא מניבה.

ובתוך כך, קולות רבים נשמעים אודות ההאטה הצפויה במשק, כפי שקרה ב-2008. כזכור, המשבר הכלכלי אליו נקלעו חברות רבות הביא לתכניות התייעלות מקיפות. גל פיטורים בהיקף נרחב פקד את שוק העבודה, ועובדים רבים מצאו עצמם ללא מקור פרנסה למשך תקופה ארוכה. יש אומרים כי הצניחות הדרמטיות בבורסה במהלך הימים האחרונים הנן תוצר ישיר של משבר 2008, שהביא לאיפוס הריבית בבנקים ובשל כך לשגשוג לא פרופורציונלי של הבורסות העולמיות עד כה. עם זאת, יש לזכור כי עוד מוקדם מדי לחזות את שעתיד להתרחש אף מחר, ולעתים הפאניקה היא שמדברת מגרונם של הפרשנים הרבים המרואיינים בתקשורת. הכל יכול עוד לקרות, לכאן ולכאן, ואין זה תרחיש דמיוני כי בתוך חודשים ספורים שוק ההון העולמי יחזור ליהנות מהיציבות שאפיינה אותו במהלך השנים האחרונות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה