קורס חדש: CCO – מקצוע העתיד במשאבי אנוש

קורס חדש: CCO – מקצוע העתיד במשאבי אנוש

בעוד מס' שנים בכל ארגון גדול תהיה פונקציית HR שתנצח על הארגון, תביא לסנכרון ושיתוף פעולה בין כל יחידותיו. תוכנית לימוד חדשה באוניברסיטת ת"א תכשיר אתכם למקצוע הזה

שיתוף
שיתוף פעולה - מקצוע העתיד

שיתוף פעולה - מקצוע העתיד

כשעבדתי כראש תחום בארגון אשר העסיק קרוב ל-800 עובדים ושהסתעף להרבה מאוד מחלקות, נחרט בזיכרוני יום אחד מיוחד, שכלל בעיקר הרבה ייאוש ותסכול.

 הייאוש והתסכול נבעו מחוסר הסנכרון בין המחלקות והסניפים בארגון ומהעדר הידע הבסיסי של העובדים על השירותים הקיימים בו.

 בעוד שכולנו עבדנו קשה מאוד כדי להגדיל את ההכנסות של היחידות, כל יחידה בתחומה, ובמקביל לחסוך כמה שיותר כסף – רק קומץ קטן ידע שאם למשל אנו מחפשים מועמדים מתאימים לתגבור העבודה, יכולנו בעצם למצוא אותם באופן מיידי בדלת שלידנו. ובנוסף – יכולנו להכפיל ולשלש את ההכנסות אם רק היינו יודעים לפנות אל הלקוחות של המחלקה השכנה. הכפילות חגגה וחוסר שיתוף הפעולה – עוד יותר.

בזמנו הצלחתי ליזום עבודה משותפת עם קולגה אחד או שניים, עם היתר לא זכיתי לשיתוף פעולה יעיל. באוויר נשמעו לא פעם האשמות הדדיות של מנהלים על חוסר הסנכרון ועל הפערים האלה, אך יחד עם זאת היה חסר משהו בארגון כדי שכל אלה ועוד יקרו: התרבות הארגונית, חוסר ידע מקצועי, חוסר יכולת להצביע על התופעה. עובדה אחת היתה בהירה: היתה חסרה פונקציה בכירה שתנצח על הארגון מלמעלה, בראייה רחבה ומצוידת במשקפת.

באותו יום פתחתי קובץ במחשב, כתבתי את המילים: תפקיד חדש: סנכרון ושיתוף פעולה בין כל יחידות הארגון. השתהיתי מול הקובץ הלבן עוד שעה ארוכה וסגרתי אותו. שם הוא נשאר מתויק ויתום ממילים.

כששמעתי לאחרונה שמישהו בארץ הרים את הכפפה וסוף סוף קרא לזה בשם, כל אותה תקופה שטפה אותי כגל צונאמי מרגש: להב, המהווה חלק מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב ומובילה את תחום פיתוח המנהלים בישראל מזה למעלה מ-40 שנה, בשיתוף קבוצת גבים, המתמחה בניהול ממשקים ושיתופי פעולה – יוצאת לדרך עם תוכנית לימוד של מקצוע העתיד – CCOChief Collaboration Officer.

התוכנית תפתח ב-12.2.12 ונועדה לקדם את התפקיד החדש, המתאים למנהלים אשר נמצאים בצמתים המרכזיים של תהליכים ארגוניים, ומשמשים כשותפים בתהליכים חוצי ארגון. היא יוצאת לדרך ביוזמתו של עמרי גפן, מומחה בינלאומי לשיתופי פעולה, מרצה בתוכניות להב ויו"ר קבוצת גבים המוכרת כיום כגוף מקצועי ומשמעותי בתחום הפיתוח הארגוני ומיומנויות הניהול בדגש על ניהול שיתופי פעולה ושותפויות לדבריו, שיתוף פעולה אינו עוד בגדר המלצה. מדובר בכורח מציאות.  ידוע כי בין כוונות הארגון למעשים בפועל קיים פער רציני. הסיבה המרכזית לכך היא שארגונים חסרים את התרבות הארגונית הנדרשת ומנהלים חסרים את ה mind set המתאים ואת הכלים הנדרשים לניהול שיתופי פעולה.

תפקיד Chief Collaboration Officer כולל אלמנטים שונים בתחום שיתוף הפעולה הארגוני:

  • סיוע בבניה סדורה של ממשקים ושיתופי פעולה בין יחידות פנים ארגוניות וגם מול מערכות חיצוניות לו.
  • טיפול מקצועי בממשקים בעייתיים ושחרור צמתים תקועים.
  • זיהוי הזדמנויות אסטרטגיות לשיתוף פעולה ושותפות בין היחידות בארגון.
  • הגדרת כניסה לתהליכי שיתוף פעולה וסיוע בקבלת החלטות בנושא.
  • ניהול קונפליקטים.
  • ליווי בעלי תפקידים שונים ביעוץ לניהול ממשקים, משברים ושיתופי פעולה.
  • הטמעת תפיסות ומתודולוגיות בתחום שיתוף הפעולה.
  • רתימת כל עובדי הארגון לשיתוף פעולה הדדי.

לפחות בשלב הראשון, יתכן שהתפקיד ישולב  עם תפקידים קיימים. החזון, לדבריו של עמרי, הוא כי בתוך חמש שנים בכל ארגון גדול יפעל תפקיד CCO, ויהיו קשרים הדדים בינו לבין ארגונים אחרים. במרוצת השנים ידרוש התפקיד הכשרה של תואר שני.

עברו רק שנתיים מאז אותו יום מייאש באותו ארגון מסועף, מסורבל ומסורב שינוי תפיסה. אך גם לארגון כזה ניתן לומר כי מוטב מאוחר מאשר אף פעם, ולעולם לא מאוחר מדי.

לחצו כאן לפרטים נוספים אודות תוכנית לימוד של מקצוע העתיד – CCOChief Collaboration Officer

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

2 תגובות

  1. משה, אני האחרון לשים גלגלים לאלה שרוצים לחדש, נהפוך הוא אבל היה מי שאמר שכדי שיקום בית מקדש חדש הקודם צריך להיחרב ולהיעלם. ה Chief Collaboration Officer התפקיד החדש שלהב מציעה הוא מיודענו מנהל משאבי אנוש שמתפקידין העיקריים :
    סיוע בבניה סדורה של ממשקים ושיתופי פעולה בין יחידות פנים ארגוניות וגם מול מערכות חיצוניות לו.
    טיפול מקצועי בממשקים בעייתיים ושחרור צמתים תקועים.
    זיהוי הזדמנויות אסטרטגיות לשיתוף פעולה ושותפות בין היחידות בארגון.
    הגדרת כניסה לתהליכי שיתוף פעולה וסיוע בקבלת החלטות בנושא.
    ניהול קונפליקטים.
    ליווי בעלי תפקידים שונים ביעוץ לניהול ממשקים, משברים ושיתופי פעולה.
    הטמעת תפיסות ומתודולוגיות בתחום שיתוף הפעולה.
    רתימת כל עובדי הארגון לשיתוף פעולה הדדי.

    ובלי פעילויות ליבה אלו יהפוך תפקידו לריק מתוכן. אתם יכולים להוסיף לתפקידיו גם את הניהול הרזה וכד' ולחברו עם תאוריות מנהיגות אבל השאלה משה: האם אתה קורא להכחיד את מקצוע משאבי אנוש ולהחליפו במקצוע ניהול ממשקים? האם זה לא סמנטי בלבד? דרך ליועצים ארגוניים להתפרנס? דיון מעניין.

  2. כי אין כאן כל כוונה להכחיד את מקצוע משאבי האנוש, נהפוך הוא. כיום התפקיד הזה (CCO) אינו מוגדר כלל בארץ – הוא מוטל על כתפיו של כל מנהל בחברה, כולל מנהל משאבי האנוש וכולל מנכ"ל החברה. אין בעל תפקיד אחד שלוקח אחריות ומרכז את נושא שיתוף הפעולה והסנכרון בין יחידות הארגון. המקסימום שקיים הוא "כיבוי שרפה" כשקיים אי סדר ובלבול, כשלרוב מאוחר מדי והוא עולה (ביוקר) בירידה משמעותית בשירות ואף באיבוד לקוחות. הגיע הזמן שגם בארץ תהיה פונקציה אחת שתרכז את האחריות בנושא וגם תמדד עליו, כדי שדברים יקרו ולא יעשו "על הדרך". לראייה, הסיפור שפתח את הכתבה הוא אמיתי ויש עוד הרבה ארגונים כאלה. למנהל משאבי האנוש יש מספיק עבודה בתחום האסטרטגיה, הגיוס, ההדרכה הרווחה, יחסי העבודה ועוד. שני

השאר תגובה