שיתוף

נכתב על ידי: אוהד קולומבוס – חוקר תנועה, מורה לפלדנקרייז

זוכרים את המורה בבית הספר שפקדה עליכם: שבו ישר, או, הפסיקו לזוז?

הבעיה המוכרת של ישיבה על הכיסא החלה כבר שם, על ספסל הלימודים, וממשיכה במהלך חיינו הבוגרים. שורש הבעיה היא כיצד מתיישבים הצורך שלנו לזוז, עם ההכרח של שעות ישיבה ממושכות.

כיום כבר ידוע כי שעות ישיבה ממושכות גובות מחיר בריאותי גבוה מן העובדים, ומחיר כלכלי גבוה מחברות וארגונים. אלו האחרונים משלמים מחיר הנובע מפגיעה בתפוקה של עובדים הסובלים מכאבי גב, ומאובדן ימי עבודה.

מחקר  שנערך על ידי ה- Integrated Benefits Institute בארצות הברית מצא, כי כל עובד רביעי מפסיד ימי עבודה בגלל כאבי גב, ומעסיקים מפסידים בכל שנה סכום המסתכם בלא פחות מ-51.4 אלף דולר על כל  100 עובדים, בגלל היעדרויות, ופגיעה ביעילות העבודה הנגרמת מכאבי גב.

למעשה כאבי גב נחשבים כיום לבעיה מספר אחת בעולם, הניצבת בפני שירותי התעסוקה בעולם המערבי. בכל שנה מושקעים עשרות מיליארדי דולרים כדי לפתור אותה.

הגורם העיקרי: ישיבה ממושכת

עד היום הגישה הרווחת להתמודדות עם בעיית הישיבה, היתה ללמד אנשים ישיבה נכונה. מדובר בתנוחה מסוימת לישיבה, שלכאורה אמורה למנוע כאבים ונזקים. המחשבה היתה שאם ילמדו האנשים לשבת כך, תיפתר הבעיה.

אולם גישה זו, לא רק שאינה פותרת את הבעיה, אלא למעשה מנציחה אותה. מדוע? משום שכיצורים חיים, הטבע שלנו הוא להיות בתנועה בזמן הערות. התנועה שומרת את הגוף דינמי ומלא חיות, מפזרת את העומס בין חלקי הגוף השונים, ומונעת קיבעון ונוקשות.

התנועה הזו נמשכת כל הזמן, גם כשאנחנו נמצאים במנוחה. למשל אם תעמדו במקום, ותקשיבו לגופכם, תגלו שישנן תנודות זעירות, ששומרות על איזון הגוף, ואינן פוסקות לעולם.

כשאנו נאלצים לשבת זמן ממושך, והצורך בתנועה לא נענה, מתחילים להופיע נוקשות ומאמצי יתר, שהופכים לכאבים ועלולים להגיע לידי נזקים ממשיים כגון דלקות, פריצות דיסק ועוד.

במילים אחרות, חוסר התנועה הוא שורש הבעיה. מכיוון שכך, הרי שכאשר מבקשים מאתנו לשבת בתנוחה סטטית מסוימת, גם אם יקראו לה "ישיבה נכונה", למעשה מגבילים עוד יותר את טווח התנועה שלנו, ובכך הבעיה מחריפה.

אם כך מהו הפתרון?

הדרך לפתור את הבעיה היא בעצם לבטל אותה: אם הבעיה נובעת מהתנגשות בין הצורך בתנועה ובין ההכרח לשבת, עלינו למצוא צורת ישיבה חדשה, כזו שהצורך בתנועה יכול להתקיים בה בשלום.

בעבודתי כמורה לפלדנקרייז נוכחתי, שלאחר תרגול רצפים תנועתיים מסוימים, המבוצעים בקשב עמוק לתחושות הגוף, אנשים חווים חופש תנועתי רב יותר, ואז הם גם חווים נוחות וקלות בישיבה. הישיבה שלהם הופכת פחות מאומצת ונוקשה, והם זמינים לזוז בכל רגע. לסוג זה של ישיבה אני קורא ישיבה פעילה.

פרויקט SIT-ACT

לאחר עוד ועוד חוויות כאלו עם תלמידים, הבנתי שגישה זו לישיבה יכולה לעזור לאנשים המבלים זמן רב בישיבה במקום עבודתם. וכך התחיל פרוייקט SIT-ACT, שמטרתו לסייע לאנשים המבלים זמן רב בישיבה, וללמדם כיצד לשבת ישיבה פעילה.

צורת ישיבה זו מתאימה במיוחד לאנשים שעבודתם מבוצעת בישיבה, שכן להבדיל מישיבה שמטרתה מנוחה, הישיבה שלהם אמורה לתמוך בפעילות יצרנית ובתפקוד גבוה.

במסגרת הפרויקט אני מעביר סדנאות וקורסים, בהם לומדים אנשים לחשוב מחדש על נושא הישיבה מזווית תנועתית; הם לומדים להקשיב ולהיות מודעים לגופם, ולאופן המתאים להם לשבת, ומבינים לעומק את הסיבות להפרעות בישיבה, וכיצד לפתור אותן.

כמו כן מתנסים בתרגול תנועתי המשפר את הישיבה, ומהווה נדבך מרכזי בתהליך. התרגול נועד להתאים לשגרת העבודה של אנשים העובדים עבודה משרדית, ובנוי ממגוון רחב של תרגולים תנועתיים קצרים בני 2-3 דקות, המבוצעים בישיבה על כיסא.

להביא את התנועה למשרד

הרעיון הוא להביא את התנועה אל תוך המשרד. ליצור תרגול שאנשים יכולים לבצע תוך כדי יום העבודה בלי שהם צריכים לעבור למקום אחר, ובלי שרצף העבודה שלהם נקטע.

זהו תרגול ייחודי, המבוסס על שיטת פלדנקרייז, ועל ידע מעמיק ביכולות הלמידה והפלסטיות של המוח. כל תרגול בנוי מרצפים תנועתיים מסוימים בעלי הגיון פנימי, המבוצעים תוך קשב עמוק לתחושות הגוף, וכך למעשה משפרים את תבניות התנועה והישיבה במוח.

המוח כידוע מכתיב את האופן בו נזוז נשב נעמוד, ובעצם נעשה כל דבר. לכן כדי ליצור שינוי עמוק ובר קיימא באופן הישיבה, אנו חייבים לעבוד ברמת המוח.

החזון

החזון של הפרויקט הוא להביא לשינוי משמעותי בתפיסת הישיבה ובחווית הישיבה של כל היושבים, בדגש על היושבים במקום העבודה. כל זאת מתוך הבנה שתנועה ומודעות יכולות לרפא מהשורש את אחת הבעיות הגדולות איתן מתמודד העולם המערבי בימינו.


אוהד קולומבוס הוא חוקר תנועה, מורה לפלדנקרייז, רקדן ומפתח גישת SIT-ACT – לישיבה פעילה. הוא בעל תואר B.DANCE של האקדמיה למוסיקה ולמחול; מלמד מטפל ומלווה אנשים בדרכם לשיפור התנועה והיציבה, ושחרור מכאבים ומגבלות תנועתיות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה