פנסית החובה תעלה ל 18.5% משכר העובדים

פנסית החובה תעלה ל 18.5% משכר העובדים

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים שרגא ברוש, הודיעו היום כי החיסכון שנצבר לעובדים לעת הפרישה יוגדל באופן משמעותי

שיתוף

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים שרגא ברוש הודיעו היום בוועדת הכספים של הכנסת, על הסכמות שיעלו את שיעור ההפרשות לפנסיה, באחוז. חצי אחוז יוגדל על חשבון המעסיק וחצי על חשבון העובד. בכך יוגדל באופן משמעותי החיסכון שנצבר לעובדים לעת הפרישה.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס להחלטת הגדלת הפנסיה כתיקון היסטורי להסכם פנסיית החובה וצעד חשוב לשיפור הבטחון הכלכלי של אזרחי ישראל. שרגא ברוש, נשיא הארגונים העסקיים תומך בהחלטה והוסיף כי הוא שמח על הגדלת החיסכון הפנסיוני של העובדים בישראל ועל מניעת תוספת עלויות כבדה למעסיקים כתוצאה מחקיקה בלתי אחראית של הממשלה. לדבריו של ברוש, יש גבול ליכולת המגזר העסקי להכיל התייקרויות בעלות ההעסקה והגבול הזה נוצר כעת. הוא מוסיף עוד כי, המשך המגמה המסוכנת של מתן הטבות לא אחראית בחקיקה יביא לירידה ביכולת המגזר העסקי לייצר מקומות תעסוקה חדשים, לפגיעה בצמיחה ולגידול חד באבטלה בשנים הקרובות.

על פנסית החובה

בעקבות פרסום צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק, החל משנת 2008 יש לבטח כל עובד בביטוח פנסיוני המתבצע באמצעות הפרשות, גם של העובד וגם של המעסיק, לביטוח הפנסיוני של העובד. בנוסף, המעסיק מחויב להפריש סכומים מסוימים לקרן פיצויי פיטורים של העובד. משנת 2014 שיעור ההפרשות הוא 17.5%, מתוכן 5.5% על חשבון העובד והיתר (12%) על חשבון המעסיק (6% הפרשות מעסיק לרכיב תגמולים ו-6% הפרשות מעסיק לרכיב פיצויים).

העובד זכאי לבחור את סוג הביטוח הפנסיוני שבו הוא רוצה להיות מבוטח (קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים). העובד זכאי לבחור את הגוף הספציפי שאליו יופרשו הכספים ושבו ינוהל הביטוח הפנסיוני. הפרשות החובה מחושבות על-פי הברוטו של שכר הבסיס של העובד או לפי השכר הממוצע במשק- לפי הנמוך מביניהם. עובד אינו רשאי לוותר על זכותו לביטוח פנסיוני ואינו יכול למנוע את ניכוי חלקו של העובד בהפרשות מתוך השכר. 

זכאות לפנסית חובה

חובת הפרשת סכומים לביטוח פנסיוני חלה לגבי עובד שמלאו לו 21 שנה ולגבי עובדת שמלאו לה 20 שנה.
עובדים שהגיעו לגיל פרישת חובה (גיל 67) יהיו זכאים להפרשת תשלומים לביטוח פנסיוני, בתנאי שאינם מקבלים קצבה מלבד קצבאות וגמלאות של המוסד לביטוח לאומי.
במקרה שהעובד היה מבוטח בביטוח פנסיוני לפני שהתקבל לעבודה, הוא יהיה זכאי להפרשות לביטוח פנסיוני כבר מיומו הראשון בעבודה, כלומר לא תחול עליו תקופת המתנה כלשהי לפני שיבוטח על-ידי מעסיקו.

כפי שנמסר היום במהלך דיון בוועדת הכספים בכנסת, שיעור ההפרשות לפנסיה יועלה באחוז. במהלך הדיון הצדדים חתמו על הסכם קיבוצי שיגדיל את ההפרשות לביטוח הפנסיוני במשק כבר בשנה הקרובה, ויוביל להגדלת הסכום שנצבר לעובדים עד הפרישה באלפי שקלים.

בהתאם להבנות החדשות בין ההסתדרות לבין נשיאות הארגוניים העסקיים, יוגדלו תשלומי המעסיק לקרן הפנסיה מ-6% ל-6.5% מהכנסתו הקובעת של העובד. שיעור הפרשות העובד לפנסיה יעלה גם כן בחצי אחוז מ-5.5% ל-6%. בסך הכול שיעור ההפרשות לרכיב התגמולים יגדל באחוז שלם, ושיעור ההפרשות הכולל (עם רכיב הפיצויים) יעלה מ-17.5% ל-18.5%. צעד זה יתבטא בהגדלת הסכום הנצבר לטובתו של העובד בגיל פרישה בלמעלה מ-5%. המהלך יושלם תוך פחות משנה בשתי פעימות: בחודש יולי הקרוב שיעור ההפרשות יועלה בחצי אחוז וב-1.1.2017 יועלה בחצי אחוז נוסף.

הצעד לדברי ניסקורן הינו צעד חשוב לשיפור הביטחון הכלכלי ולהבטחת קיום בכבוד לכל אזרחי ישראל, גם לאחר גיל הפרישה. המהלך נחשב למעשה תיקון היסטורי להסכם פנסיית החובה והוא יסייע להגדיל את החיסכון בקרנות הפנסיה באלפי שקלים לכל עובד. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה