פתאום יצאתי לפנסיה ונשארתי בבית

פתאום יצאתי לפנסיה ונשארתי בבית

במשך שנים ארוכות מפנטזים העובדים על יום הפרישה לפנסיה, וכשמתקרב המועד הם חווים תחושות קשות של חשש מהיציאה מהמסגרת ומכך שהם כבר אינם נחוצים. אז כיצד אפשר לסיים את הקריירה בחיוך?

שיתוף
ורדה קורן

ורדה קורן

כל השנים שמעתם במסדרונות הארגון את העובדים מייחלים ליום הזה שיבוא: יום הפרישה לגמלאות. החלום כולל הכל: החל מיקיצה טבעית, לגימת הקפה של הבוקר במרפסת בנחת, המשך בהשתתפות בחוגים ומפגשי בוקר עם חברים בבתי קפה, וכלה בתכנונים לטיולים בארץ ובחו"ל. כשהמועד מתקרב, והתאריך הסופי נקבע עם הארגון, הבטן מתחילה להתהפך. לאט לאט משתלטת המחשבה והתחושה הקשה מדוע בעצם, לאחר שנים רבות של השקעה במקום העבודה, ושביעות רצון של הארגון, הוא כבר אינו מעוניין בי? הרי הכושר לא השתנה, הראש עובד מצוין. את התקופה הזו שלה ייחלנו בעודנו צעירים (ועייפים), מחליפה כעת תחושה קשה של אי ודאות בנוגע לסדר היום החדש, בחיים החדשים שיתחילו בקרוב. כעת חלום הפרישה כבר לא נראה מבטיח, אלא דווקא מאיים.

סדנאות הכנה לפרישה נועדו לתת מענה בדיוק לתחושות קשות אלה, ולהביא את הפורשים לעתיד מוכנים לפרישה. מטרת הסדנאות היא להפיג את החששות ולפרוש לגמלאות כשהעובדים מוכנים וללא חששות. מעבר לכך שהארגון מעוניין בשגרירים מרוצים, שאינם ממרידים מבחוץ, הוא מעוניין מאוד בעובד שמעביר ידע באופן מסודר ואחראי. ורדה קורן, בעבר מנהלת משאבי אנוש בארגונים בתעשייה ומאמנת ארגונית ועסקית, תרצה בכנס זכויות עובדים פרישה שיערך ב-15 בדצמבר על הנחיצות שבסדנאות האלה, שמהן ירוויחו גם הארגונים.

ורדה קורן: "בארבע השנים האחרונות אני מלווה את האנשים בנקודות שינוי בקריירה שלהם וחווה עמם את השינויים שהם עוברים. אין ספק שאחד השינויים הגדולים והמשמעותיים ביותר, אם לא הגדול , הוא הפרישה לגמלאות.
פגשתי בשנים האחרונות ביותר ויותר אנשים החווים משבר של ממש בנוגע לפרישתם. לכאורה זה תהליך ידוע מראש, כל החיים אומרים שמחכים לזה, וכשהזמן מגיע – פתאום יש תחושה של הליכה אל הלא נודע.

"מה בעצם אני הולך לעשות בבוקר? מי אני? באופן פתאומי קשה להתנתק מהמסגרת, והם צריכים למצוא לעצמם תעסוקה וחברה חדשה. הפורשים מרגישים לעיתים שאין להם ערך. הדבר נכון בעיקר לחברה בישראל, מאחר שבתרבות הישראלית אנשים מגדירים עצמם בעיקר מהתשובה לשאלה "איפה אתה עובד.

"גם מבחינה כספית – נגמרו ההטבות, נגמרו ימי החופש בתשלום… מה שנכנס לבנק זה מה שיש. אז מייד מגיעה תחושת האשמה כלפי המעסיק במקום העבודה. העובד הפורש אינו מבין מדוע הוא לא יכול לעבוד יותר, מדוע לא רוצים אותו יותר".

מדוע כדאי לארגונים לשלוח עובדים לסדנאות הכנה לפרישה?

ורדה קורן: "אני מרכזת עבור המעסיקים את כל המידע שעל העובד הפורש לדעת. בהכנה ישנו היבט כלכלי, ממה מורכבת הפנסיה שלהם (בהתאמה לפנסיה בארגון). הלא נודע הוא מאוד מאיים. כשאנו יודעים לקראת מה אנו הולכים – ההתמודדות היא קלה יותר.

אנו דנים בשאלה איך מתנהלים עם תקציב המשפחתי כאשר ההכנסה פוחתת וההוצאות גדלות, ומההיבט הרגשי נעשית בדיקה מה גישתם של העובדים ובני זוגם בנוגע לפרישה. האם הפנאי הוא זמן מאיים או שאפשר למנף אותו להעשרה, להתנדבות, לעבודה חלקית, וכמובן ההיבט של הבריאות בגיל השלישי: פעילות גופנית, תזונה, איך מנהלים סדר יום חדש".

מהי רמת ההיענות של ארגונים כיום?

"המודעות ועקב כך ההתעניינות של הארגונים הולכת וגוברת בגלל הרצון והמודעות של המעסיקים לייצר לעצמם שגרירים טובים מחוץ לארגון, עובדים שפורשים עם ידע רב ומעבירים אותו כנדרש, להעביר לעובד את המסר שמוקירים אותו על שנות עבודתו".

בואו לפגוש את ורדה קורן ומרצים בכירים נוספים בכנס זכויות עובדים בפרישה ובפיטורים. לחצו לפרטים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה