עובדת אמזון: "קרה שלא ישנתי במשך 4 ימים רצופים"

עובדת אמזון: "קרה שלא ישנתי במשך 4 ימים רצופים"

אווירת הפחדה, יחס עוין, עידוד הלשנות על עמיתים, שפה בוטה, מיילים מהבוס בחצות הלילה - זוהי רק טעימה קטנה משגרת העבודה באמזון | "הרמוניה מעודדת קומפלימנטים לרעיונות גרועים"

שיתוף

אמזון ממשיכה לעשות כותרות בעקבות חשיפת תנאי העובדים והיחס הפוגעני כלפיהם מצד ההנהלה. כתבה שפורסמה ב-New York Times לפני מספר ימים, גוללת את סיפורם העגום של עובדים שמקבלים מיילים מהבוס לאחר חצות הלילה שמלווה בהודעת טקסט המביעה תמיהה על כך שאין מצדם תגובה מיידית, אווירה מיליטנטית שיוצרת החברה בישיבות עובדים בהם קריעה לגזרים של רעיון שמציג אחד המשתתפים הוא דבר מבורך, וכן מדריך טלפון פנימי שהחברה פרסמה המנחה את העובדים כיצד להעביר באופן דיסקרטי משוב שלילי לבוס של עמית. עובדים רבים כינו אותו 'נהר של תככים ומזימות', ותיארו בריתות סודיות עם עמיתים כדי לשבח או "לקבור" את אחד העובדים. לא פעם הועתקה הביקורת להערכת הביצועים שלהם.

כמה מהעובדים אף טענו כי עברו משברים אישיים, כדוגמת מחלת הסרטן והפלות, אך לא זכו ליחס הוגן ונאלצו להתייצב בחברה בתוך פרק זמן בלתי סביר. "אתה יוצא מחדר הישיבות ורואה אדם מבוגר מכסה את פניו", מספר אחד העובדים, "ראיתי כמעט את כל מי שעבדתי אתו בוכה". נזכיר כי ב-2011 עובדי מחסן החברה בפנסילבניה שבארה"ב עבדו בחום של 38 מעלות כאשר אמבולנסים ממתינים בחוץ להעניק טיפול רפואי לכל מי שלא עומד בעומס החום ומתמוטט. חשיפת הנושא הביאה את החברה להתקין מזגנים במקום.

"קרה שלא ישנתי במשך ארבעה ימים רצופים", מספרת דינה ואסרי (Dina Vaccari), המוכרת כרטיסי מתנות של אמזון לחברות, "העסק הזה היה ה'בייבי' שלי, ועשיתי כל שביכולתי כדי לבצע את המשימות המוטלות עלי בהצלחה".

התמכרות לשיטת העבודה
החברה שדוגלת בחדשנות, והביאה בשורות טכנולוגיות פורצות דרך דוגמת פיתוח מזל"ט להעברת משלוחים, פורצת גבולות גם בתחום ההון האנושי ושוברת את הכללים המקובלים בכל הנוגע להתנהלות אל מול עובדיה. "כשאתה רוצה להגיע לירח – אופי העבודה הוא אכן מאתגר, וזה לא מתאים לכל אחד", אומרת סוגן הארקר (Susan Harker), ראש חטיבת הגיוס באמזון. "זו חברה ששואפת לעשות דברים גדולים באמת, חדשניים, פורצי דרך, ולא מדובר במשימה קלה".

ככל הנראה ההצלחה המטאורית של אמזון היא שהביאה לשבירת השתיקה, על אף שגם העובדים הזוטרים חתומים על הסכמי סודיות ארוכי טווח. מעטים מבכירי החברה רשאים לשוחח עם התקשורת, והבקשה לראיין לטובת כתבה זו את ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, וכן את המעגל הקרוב לו – נענתה בשלילה.

על אף הביקורת הנוקבת, עשרות עובדים שהיו מעורבים בפרויקטים מיוחדים של אמזון רואים בהזדמנות להביא לידי ביטוי את כישרונותיהם ואת היצירתיות שלהם כגורם המאזן את החסרונות הרבים הקיימים בסביבת העבודה. היו שזקפו את השגשוג המקצועי שלהם דווקא לטובת הנוקשות והלחץ שהופעל עליהם מצד החברה, שדחף אותם מעבר לגבולות שלהם. היו שהעידו על כך שתקופת עבודה קצרה באמזון היא שאפשרה להמשך הקריירה שלהם לנסוק מעלה, וגם כמה מבין אלה ש"ברחו" מהחברה זיהו את מה שהם תיארו כהתמכרות לשיטות העבודה של אמזון. עובדים רבים מתארים את העמיתים שלהם כאנשים החדים ביותר והמחויבים ביותר שהם אי פעם פגשו, שלוקחים ברצינות גמורה כל משימה המועברת לטיפולם.

אמזון היא בבואה של עולם העבודה המודרני: יעיל וזריז בצורה ניכרת, מניע את העובדים לעשות יותר בפחות כסף, מחוספס והרבה פחות טולרנטי. בזוס רואה לנגד עיניו בעיקר מדדים, סולד מבינוניות, ומוּנע מהדחף לעצב את התנהגות העובדים לפרטי פרטים. כך נוצרו 14 כללי התנהגות ברורים המגלמים את הפילוסופיה העסקית של בזוס, שהפכו לחלק משפת העבודה היומיומית של העובדים.

משובים בוטים
בניגוד למוטו של גוגל כלפי העובדים ("עוצבנו לדאוג לכל כולך"), מצב הדברים באמזון הוא שונה במקצת. אין מזנוני אוכל חינם או אספקת חטיפים שוטפת, אלא המיקוד הוא כל כולו בלקוח והעובדים נדרשים לעשות הכל כדי שיהיה מרוצה. בזוס סבור כי הרמוניה במקום העבודה עלולה לנטרל ביקורת בונה ולעודד מתן קומפלימנטים גם לרעיונות גרועים, וכך ניתן למצוא לא פעם בחברה משובים בוטים עד כאב. "אנחנו תמיד רוצים להגיע לתוצאה הנכונה", אומר טוני גלבטו (Tony Galbato), סגן נשיא חטיבת משאבי אנוש באמזון. "כמובן שיהיה הרבה יותר פשוט וקל ונכון בהיבט של לכידות חברתית להתפשר ולהימנע מוויכוחים, אבל התנהלות כזו עלולה להביא להחלטות שגויות".

סדר העדיפויות של אמזון מאד ברור לכלל עובדי החברה, ואף הופנם היטב. המחיר, כמובן, הוא הפרת האיזון הראוי בין העבודה לבין הבית. בן זוגה של אחת מעובדות החברה היה מודאג ביותר מכך שהיא עבדה לילות כימים, והיה מגיע למשרדי החברה בלילה כדי לשכנע אותה לחזור אתו הביתה. בחופשתם בפלורידה היא בילתה כל יום כמה שעות בבתי קפה כדי להתחבר לאינטרנט ולעבוד.

בשנת 2012 קיבל אחד מהעובדים באתר המכירה החדש עונש יצירתי מהבוס שלו: היה עליו להעביר הרצאה במשך חצי שעה במסגרתה יציג כל מטרה שהוא לא מילא וכל מיומנות שהוא טרם הפנים. הוא ביצע את המטלה מחשש שיפוטר, ובסוף ההרצאה ניגש אליו הבוס על מנת לחבק אותו ולבשר לו שהוא זכה לקידום בתפקיד. העובד היה המום מכדי לשוב לשגרת העבודה.

סביבה עוינת
במקרה אחר הצטרפה עובדת חדשה כדי לנהל ספקי כלי בית, ולאחר שילדה הגיעה להסדר עם הבוס לפיו היא תגיע למשרד בשעה 07:00 ותעזוב ב-16:30 כדי לאסוף את התינוק מהמעון, ולאחר מכן לשוב לעבודה מהבית. עמיתיה לעבודה לא ידעו שהיא מגיעה למשרדי החברה מוקדם בבוקר ושהיא ממשיכה לעבוד גם לאחר שהיא שבה הביתה, ושלחו לבוס משוב שלילי בו ביקורת על כך שהיא עוזבת את העבודה מוקדם מדי. היא נאלצה להתפטר לאחר כשנה כיוון שהבוס אמר לה שהוא לא יכול להגן עליה מפני העמיתים שטוענים שהיא לא עושה את העבודה המוטלת עליה.

דוד לופטנס (David Loftesness), לשעבר מפתח בכיר באמזון, אומר כי הוא אמנם תומך נלהב של גישת המיקוד בלקוח המאפיינת את אמזון, אך הוא אינו מסוגל לסבול את ההתנהלות העוינת הקיימת בישיבות החברה. לדבריו, במשך שנים הוא וצוותו שקדו על שיפור יכולות החיפוש של אמזון בגוגל, ופתאום הוא גילה לתדהמתו שבמקביל לו קיים צוות סודי נוסף הבונה טכנולוגיה חלופית. "אני לא מסוג האנשים שיכולים לעבוד בסביבת עבודה כזו", הוא מסביר. כיום הוא משמש כמנהל ההנדסה בטוויטר.

אחת לשבוע או לחודש נערכות באמזון מה שהם מכנים 'ביקורות עסקיות', מתכון קלאסי להתקפי חרדה, ויום-יומיים לפני המועד מקבל העובד לידיו תדפיסים שאורכם עולה לעתים על 50 עמודים המפרטים את המדדים והביצועים שלו לגביהם עליו לתת את הדין לחברה. עובדים מספרים שהסברים כדוגמת "אנחנו לא לגמרי בטוחים", או "אבדוק את הדברים ואחזור אליך עם תשובה" גוררות תגובות בוטות ואינן מתקבלות על הדעת.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה