שיתוף

בארגונים רבים מושרשת הגישה (המוטעית), לפיה עובדים טובים וחרוצים הם עובדים שמקדישים יותר ויותר שעות לעבודה, גם על חשבון חיים אישיים, ובעיקר על חשבון שעות שינה.

אלא שמחקרים מראים, כי דווקא העובדים שמקריבים שעות שינה כדי להשיג יותר יעדים ולסיים יותר משימות, הם אלה שמגיעים להישגים פחות טובים, הפרודוקטיביות שלהם נפגעת בשל היעדר שעות שינה, איכות העבודה שלהם נפגעת, הם נמצאים יותר בסטרס, דבר שפוגע שוב באיכות עבודתם, המוטיבציה שלהם פוחתת על פני זמן והם הולכים ונשחקים. כל אלו מתבטאים בסופו של דבר בפגיעה כלכלית בארגון.

במילים אחרות, לעייפות של עובדים בעבודה, ובעיקר לעייפות יתר של עובדים בעבודה, יש השפעה שלילית אדירה על היבטים כלכליים בארגון.

מנתונים של מכון אמריקאי לחקר השפעות השינה עולה, כי בארה"ב, עייפות של עובדים בשעות העבודה, עולה למעסיקים מיליארדי דולרים בשנה.

ההערכה היא שהירידה בפרודוקטיביות, במוטיבציה של העובדים ובעלויות הבריאות הנובעות מפגיעות בבריאות העובדים כתוצאה מעייפות, עולה למעסיק בודד (בממוצע) קרוב לאלפיים דולר בשנה על כל עובד.

כאשר מוסיפים לכך את הפסד התפוקה, מסתבר שעלותה של העייפות בעבודה לחברות אמריקאיות מגיעה לכ-136.4 מיליארד דולר בשנה.

האפשרות לעבוד מהבית, בין אם מדובר בעובד שעובד במשרד וממשיך לעבוד גם לאחר שהוא חוזר הביתה, ובין אם מדובר בעובד שעובד מהבית והגבולות בין שעות העבודה לשעות החיים האישיים מיטשטשים עבורו, גורמת לכך שעובדים מקריבים את הצורך לישון מספר מספק של שעות, כדי להשלים עוד ועוד משימות בעבודה, ולהשיג עוד ועוד יעדים.

חוקרי המכון לחקר השפעות השינה מדגישים, כי השינה תומכת כמעט בכל מערכת בגוף האדם. ההתחדשות שמספקת השינה היא חיונית למערכת הלב, לכלי הדם ולמערכת החיסונית, כמו גם ליכולת לחשוב בבהירות, ללמוד מידע חדש ולנהל את הרגשות.

אלא שרבים מהאנשים הבוגרים שעובדים למחייתם, סובלים מחוסר שינה כרוני. מחקרים מראים כי אדם בוגר זקוק לשבע עד תשע שעות ביממה.

בפועל, אנשים שעובדים במשרות מלאות ומנהלים קריירה שהם מעוניינים להתקדם בה, ישנים בדרך כלל פחות משש שעות בכל לילה, כך עולה מנתונים של המרכז לבקרת מחלות האמריקאי (ה-CDC).

הנתונים מצביעים על כך שלא ספק, העייפות של העובדים מחלחלת אל מקום העבודה. מחקר שמכון אמריקאי לחקר השפעות השינה ביצע לפני כ-14 שנים הראה בזמנו, כי כ-38% מהעובדים חוו עייפות בזמן העבודה במהלך השבועיים הקודמים למועד הסקר.

כאמור, כאשר עובדים ישנים מעט מדי, הדבר משפיע במידה משמעותית ביותר על הביצועים שלהם בעבודה. הסיבה לכך היא שכאשר לעובד אין מספיק זמן שינה, תהליכים בכל הגוף פועלים בצורה לא מיטבית.

היכולת לחשוב ולהיות יצירתיים נפגעת, התגובות הפיזיות הופכות איטיות יותר והעובדים נותרים אנשים סחוטים רגשית. במילים אחרות, תופעות הלוואי לטווח הקצר של חוסר שינה עלולות להמיט הרס על יום עבודה.

לחוסר שינה כרוני יכולות להיות השלכות דרסטיות אפילו יותר, כולל סיכון מוגבר להשמנה, מחלות לב, ירידה קוגניטיבית ודמנציה.

אנשים שסובלים ממחסור בשינה נוטים גם יותר לבצע טעויות. משמעות הדבר היא שלעובדים עייפים לוקח יותר זמן להגיב במצבים קריטיים, וכתוצאה מכך עולה הסיכוי לעשות טעויות.

עבודה במצב של חוסר שינה עלולה לגרום לאנשים להיות יותר עצבניים, כועסים ופגיעים לסטרס, מה שמוביל לתגובת יתר בסיטואציות לא מתאימות.

וככל שהעובד יותר בסטרס בעבודה, כך הוא מתקשה יותר להירדם בלילה, ושוב מפסיד שעות שינה וחוזר חלילה.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה