5 דרכים לניהול אפקטיבי של מיזוג חברות

5 דרכים לניהול אפקטיבי של מיזוג חברות

גם אם שתי החברות המתמזגות מגיעות מאותו ענף, תהליך המיזוג הוא אתגר לא פשוט. במיוחד בתחום תהליך המיזוג האנושי בשתי החברות

שיתוף

תהליכי רכישה ומיזוג מביאים איתם אתגרי אינטגרציה, במיוחד כשמדובר בהון האנושי של החברות המתמזגות. עבור עובדים רבים, ההכרזה על מיזוג גוררת איתה רגשות של פחד וחרדה. על מנהל משאבי האנוש בחברה או הממונה על תהליך המיזוג, לנהל את הפן האנושי בתהליך בצורה אפקטיבית, שיאפשר לבצע את המיזוג בצורה הטובה והנוחה ביותר עבור העובדים והמנהלים.

להלן חמישה דרכים לניהול נכון של תהליך המיזוג:

חזרה מהירה לעבודה

תכנן מראש את החודשיים הראשונים לאיחוד החברות. ברגע שמתבצע מיזוג, העובדים משתי החברות שהתמזגו מצפים לתהליך איחוד זריז ויעיל, שיאפשר להם לשוב לעבודה מהר ככל האפשר. תכנון מראש ויומי של החודשיים הראשונים לאיחוד, יאפשר להנהלה תהליך מיזוג נוח. במקרה הזה דחיינות תוביל להתנגדות וקושי של העובדים לחזור לעבודה בצורה יעילה. המסמך של מהלכי העבודה לחודשיים הראשונים, צריך להגיע לכל המנהלים והעובדים משתי החברות שהתמזגו, כך שכל אחד מהם יידע, בתוך הכאוס והבלגאן של המעבר, מה עליו לעשות בתקופה הראשונה של המעבר ומה תחת טיפולו. בטרם תכין את המסמך עליך לחשוב: היכן אנחנו מתחילים, והיכן אנו רוצים להיות לאחר 60 ימים מרגע ההתחלה.

תקשורת איכותית

כשמדובר בתקשורת בין עובדים ומנהלים, האיכות ולא הכמות היא החשובה. תקשורת היא המפתח לשילוב מוצלח בין שתי החברות המתאחדות, אולם התקשורת אינה נמדדת בכמה מפגשים ושיחות התבצעו, אלא כמה אפקטיביים הם היו. אם למשל החלטתם על מדיניות חברה חדשה לשתי החברות שהתמזגו, חשוב להיות כנים וישירים, ולהעביר את המדיניות הזו בצורה הברורה ביותר לכלל העובדים. עליכם ליצור מפגשי היכרות בין העובדים והמנהלים משתי החברות, כך שילמדו להכיר את הקולגות שלהם לתפקיד מהר ככל האפשר. מפגשים חיוביים וטובים יצרו סביבת עבודה נעימה ופרודוקטיבית, ויחסלו על הדרך חששות שנובעים מאי וודאות באשר לחברים לעבודה ולמנהלים החדשים.

הקשבה לעובדים

עובדים משתי החברות שהתמזגו, עשויים לחשוש לעתידם ולמקום העבודה שלהם. כל שינוי מביא איתו חששות, גם כשמדובר במהלך רכישה שמסתמן כחיובי מבחינה כלכלית. הדרך להפיג חששות אצל העובדים הוא להאזין להם. לקחת אותם לשיחות אישיות, לאפשר להם להעלות את החשש והשאלות שלהם ולהשיב להם בצורה שקופה ואותנטית ככל האפשר. עובדים שיחושו כי מקשיבים להם, ישאפו לחזור לעבודה ולתרום להצלחת המיזוג בצורה האפקטיבית ביותר.

היכרות עם ההנהלה

כששתי חברות מתמזגות, בדרך כלל ההנהלה מתרחבת וכוללת מנהלים משתי החברות שהתמזגו. העובדים והמנהלים בחברה אינם מכירים בדרך כלל את ההנהלה הבכירה של החברה האחרת, לכן חשוב לייצר אירוע חברה או כנס חברה, בו יוצגו חברי ההנהלה הבכירה לכלל העובדים. על כל חבר הנהלה להציג את עצמו, את המקום ממנו הגיע, את החזון שלו ואסטרטגית הניהול המרכזית אותה הוא מיישם, כך שכל העובדים ומנהלי החברה ידעו מה צפוי להם מבחינת מדיניות וחזון החברה המאוחדת והמנהיגים המובילים אותה.

לימוד

תהליך לימוד בחברות שהתמזגו מתבצע בין היתר על ידי כך, שעובדים ומנהלים משתי החברות השונות, לומדים אלו מאלו. תכנית לימוד טובה, נשענת על חילופי אנשים בצוותים שונים, כך שעובד מחברה א' יצוות למשך מספר חודשים לצוות משומן ויעיל מחברה ב', ולהפך. כנ"ל גם לגביי מנהלים. מנהלי צוותים צריכים להצטוות למנהלי צוותים מהחברה השניה, על מנת ללמוד את תהליכי העבודה והניהול של החברה שהתמזגה עם החברה שלכם. ככל שתהיה הטרוגניות ואינטגרציה בין הצוותים בחברות, כך תהליך הלימוד יהיה מהיר ואפקטיבי יותר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה