משאבי אנוש, טכנולוגיה ומה שביניהם

משאבי אנוש, טכנולוגיה ומה שביניהם

מוטי הדס, סגן מנהל חטיבת מוצרי תוכנה במטריקס: "משאבי אנוש הם כבר לא כוח תומך לחימה, הם כוח לוחם!"

שיתוף

מוטי הדס, סגן מנהל חטיבת מוצרי תוכנה במטריקס, הגיע לפגוש את חברי קהילת משאבי אנוש בכנס השנתי למשאבי אנוש 2015, והרצה בנושא: משאבי אנוש, טכנולוגיה ומה שביניהם.

איך כלים טכנולוגיים יכולים לתת למנהלי משאבי אנוש כלים הלכה ומעשה?
את ההרצאה בכנס התחיל מוטי הדס במנהרת הזמן – בחזרה לשנת 2000. רובנו זוכרים את הדאגה הגדולה מפני אסון באג אלפיים. היה קיים חשש שמערכות המידע לא יעמדו בשינוי הדרמתי של הספרה 2 במקום 1. פחדנו שהמערכות יקרסו וכולנו נחזור לתקופת האבן. החשש מבאג 2000 הוביל לזינוק מטורף בהשקעות בעולם ה-IT, מערכות מידע ומערכות ארגוניות.

עד שנת 2000 היה אוסף של מערכות: מערכת לניהול מלאי, מערכת לניהול רכש, מערכת שכר וכיו"ב. היה קשה לעבור ולעדכן כל מערכת בנפרדת. אז נכנס מושג חדש: מערכת ERP שמרכזת את כל עולם התוכן. מערכת כזו עלתה כמיליון דולר ויותר. פרויקט הטמעת המערכת נמשך כשנתיים והוא כלל בסופו של דבר רק רבע מהתוכן שתכננו להעלות. משאבי אנוש לא הפנימו ולא עשו שימוש רב במערכות הללו. טיפול במכירות וניהול הלקוח גם כן לא באו לידי ביטוי במערכת.

לאחר כמה שנים הגיעו מערכות CRM, מתוך תפישה שהלקוח הוא מי שמשלם לנו ואם אנחנו לא יודעים לנהל לקוח, ולא יודעים מתי יש לו יום הולדת או איזה קבוצת כדורגל הוא אוהד – אנחנו בבעיה!

אז יש לנו כמה מערכות, לא ידידותית, שפועלות בנפרד ולא כל כך נוח לנו לעבוד איתן. השלב הבא היה מערכותBI (ראשי תיבות של:Business Intelligence) שנועדו לאפשר לנו לשאוב נתונים ולהפיק מסקנות / משמעויות מתוך הנתונים.

בינואר 2007 סטיב ג'ובס חשף אותנו לאייפון. בעקבות זאת העולם נסחף למובייל ולעידן האפליקציות. זה אומר שעכשיו הלקוח יכול להוריד בלחיצת כפתור את האפליקציה שלי. אם היא לא מוצאת חן בעיניו, נניח שהיא לא נחמדה או נוחה, הוא מוחק אותה ברגע. מוטי הדס: "עולם המובייל נכנס! נחשפנו לעולם הרשת, לוואטס-אפ, ללינקדאין, הם נהפכו לחלק אינטגרטיבי בחיים. כשארגון נותן שירות לא טוב, תוך שנייה הוא בצינור לילה עם סיפור לא נעים."

היום אנחנו בעננים!
הטרנד האחרון הוא תכנה כשירות SaaS. חדר השרתים בארגון היה חדר עמוס במערכות: מתכות, חוטים, חיבורים. במקום זה יש לנו פתרון באמצעות מחשוב ענן. הרעיון של מחשוב ענן הוא שבמקום לקנות, לשמור, לתחזק ולתקן מערכות, אני פשוט צורך את השירות דרך הרשת. זה כמו לעשות מנוי לחדר כושר ולהשתמש במתקנים שלהם במקום לקנות הביתה מכשירי התעמלות יקרים שתופסים מקום.

מחשוב ענן מאפשר גמישות שכן הוא מאפשר לנו התחברות דרך האינטרנט, בלי אישורי התקנה. ומה לגבי אבטחת מידע? כל הארגונים הגדולים ביותר בעולם משתמשים כיום בפתרונות מבוססי ענן והם עומדים בתקנים המחמירים ביותר באבטחת מידע. חוץ מיתרון הגמישות, מחשוב ענן חוסך 90% מהעלויות של רכישה, התקנה, אבטחה ותחזוקה.

העולם משתנה והוא ממשיך להשתנות!
בעולם הזה הטכנולוגיות ניתנות לחיקוי. קשה לשמור על בידול. אפשר לראות מה קיים על המדף ולייצר בסין. בשורה התחתונה, יכולת הביטוי שלי כארגון נשחקת והכוח של הלקוח עולה. כל הכלים שיצרו בעבר יתרון תחרותי נמצאים כעת במגמת צניחה. קל ללקוח לעבור מספק לספק, לקבל מידע, לוותר עלי ולהתנתק ממני. אז איך אני נשאר רלוונטי?

הלקוח הוא במרכז. הלקוח הוא "קינג". בלי לקוח משלם, אין ארגון! ובעידן שבו הלקוח הוא הקינג, הדרך היחידה להתמודד היא לשים את הלקוח ואת השירות במרכז. לצורך כך, אני חייב לתת לעובדים שלי כלים. וכאן, על פי התאוריה של מוטי הדס, משאבי אנוש הופכים להיות החזית, מובילי השינוי בארגון. מוטי הדס: "למשאבי אנוש יש תפקיד קריטי בהצלחת הארגון. הם כבר לא כלי תומך לחימה, הם כוח לוחם!"

כמנהלי משאבי אנוש אנחנו חייבים לשאול את עצמנו שתי שאלות עקרוניות:
1. האם לעובד שלי יש כלים לעמוד במשימה שהטלנו עליו?
2. האם לנו כמשאבי אנוש (גיוס, הדרכה וכיו"ב) יש את הכלים לנהל את השינויים הנדרשים?

מקום העבודה השתנה!
מקום העבודה השתנה. הוא הפך גלובאלי, רב תרבותי ורב דורי. כל אחד רוצה שנדבר אליו קצת אחרת. לפי שוק העבודה האמריקאי, דור ה-Y הופך להיות הרוב בכוח העבודה לכן כדאי שנתייחס גם אליו.

אז מה רוצים העובדים בדור ה-Y? כ-89% מאנשי דור ה-Y רוצים למידה והתפתחות מקצועית. האם יש לי מערכות LMS שמאפשרות לי להציע להם פתרונות למידה והדרכה? 80% מהם לומדים דרך ערוץ יו טיוב. זה דור שבוחר עזרים טכנולוגיים. לאנשי דור ה-Y חשוב לקבל פידבק. אז הערכת עובד אחת לשנה זה חשוב אבל לא מספיק… בתרבות הפייסבוק, אנשים רגילים להעלות תמונה וישר לראות לייקים. היום אנשים משלמים הרבה כסף בשביל "תותח לייקים". אז איך נותנים לעובד את אותו פידבק (אותו לייק) מידי?

עובדי דור ה-Y מאמינים שהדרך להתקדם היא לדלג בין ארגונים. איך מזהים אותם? איך משמרים אותם? איך מבטיחים שהטובים לא יעברו הלאה?

העובדים רוצים לעבוד בקבוצות עבודה, להיות מחוברים, לעבוד בסביבה טכנולוגית. על מנת לתת מענה לכל עובד, חייבים להוביל מהלך לצמצום פערים. עולם משאבי אנוש נמצא שנים רבות מאחור מבחינת הכלים הטכנולוגיים שיש ברשותו. מחלקות אחרות מוציאות מיליונים על טכנולוגיה. משאבי אנוש לא שם. אחת הדרכים המרכזיות לקבל כלים הלכה למעשה לצמצום הפער כאן ועכשיו זה שימוש במערכות כדוגמת Talent Management System – כלי שהשימוש בו מהווה קפיצת מדרגה שהיא הכפלת כוח לססגירת פערים.

Cornerstone הינה דוגמה טובה למערכת מבוססת ענן שלא צריך להשקיע בה תקציב ושניתן להתחיל להשתמש בה, לפחות במודולים הנדרשים, באופן מידי. זה מקצר את ה-Time to Market.

Cornerstone מאפשרת לארגון לבוא ולהתחיל לעשות שימוש במודול גיוס עובדים אם יש צורך כרגע, במודול הערכת עובדים או פייסבוק ארגוני. כל המודולים מדברים אחד עם השני. זו מערכת גמישה, בניגוד ל-ERP שהוא קשה וכל שינוי הוא בגדר קריעת ים סוף. Cornerstone מאפשרת לעובד לראות פתרונות הדרכה, גיוס, את הצוות שלו… הוא לא צריך לעשות login ו-log out למערכות אחרות. המערכת בעברית מתאימה ל-DNA הארגוני.

כל הכבוד לאלה!
לצורך המחשה, כדי להראות לקהל כיצד עובדת המערכת ביום יום, מוטי הדס הציג דוגמה מתוך מסך העבודה שלו. על המסך אנחנו רואים עובדת בשם אלה. אלה היא מנהלת שירות לקוחות. העמוד שלה נראה למעשה כמו דף פייסבוק. יש בו פרטים אישיים של העובדת, מבנה ארגוני, את הכישורים שיש לה (כי לפעמים אנו מגייס אנשים מבחוץ מבלי לדעת שאנשים עם הכישורים הדרושים כבר נמצאים אצלנו!) ועוד נתונים. אלה סייעה למוטי להתכונן לכנס, אז יש לו אפשרות לכתוב לה תודה ולתת לה אייקון שמסמל תודה. הפוסט הזה יופיע בפיד שלה. כל המחלקה, הצוות שלה, המנהל שלה… כולם יראו שהיא קיבלה פידבק מידי! הם יוכלו לעשות לה לייק. זה יתבצע כאן ועכשיו! המנהל של אלה מקבל עדכון 360 מעלות על העובדים שלו. הוא יכול לראות את אלה: איך היא בשימור לקוחות? כמה חבילות שירות הצוות שלה מוכר? כמה צריך לתגמל אותה? האם קיים חשש לאבד אותה?

מחברים מועמדים למערכת!
מודול הגיוס שמציעה Cornerstone מהווה פתרון ידידותי לא רק למגייס אלא למועמד בכך שהוא מחבר אנשים למערכת. אחת הדרכים לחבר אנשים היא לאפשר להם להגיש קורות חיים וחומרים בכל מיני דרכים, וורד, קובץ PDF וכיו"ב, אבל גם סרטון וידאו ושיחות סקייפ או טלקונפרנס.

העובד נכנס פעם אחת למערכת. פעם אחת בלבד. אם הפרטים שלו משתנים, ניתן לעדכן אותם אבל כעקרון, משלב הגיוס הוא נמצא במערכת. זה מאפשר לנו לחבר אותו ולנהל אותו עוד לפני שהוא מתחיל לעבוד. דרך המערכת, משאבי אנוש יכולים להתחיל להעביר לו מידע כמו: מדיניות חברה, נוהל הטרדה מינית, נוהל שמירה על סודיות וכיו"ב. ניתן להחתים את העובד על הצהרה שקרא והבין את המצופה ממנו.

שיטת גיוס חדשה לכל משרה? בקלות!
מודול הגיוס של Cornerstone מאפשר למנהל הגיוס להגדיר את הפרויקט כאן ועכשיו! בכל פעם שנפתחת משרה, אפשר לייצר אותה בלחיצת כפתור. ניתן להגדיר בכל משרה פונקציות כמו חבר מביא חבר, חברות השמה, עמלות וכל דבר שקשור לגיוס הספציפי.

העובדים רוצים שידריכו וילמדו אותם
רוב העובדים בדורות החדשים רוצים שנדריך אותם. הם משתוקקים ללמוד ולהתקדם. כיום העובדים מעדיפים תהליך למידה לא פרונטלי. הם רוצים ללמוד בקבוצות שלהם, E-learning ללמוד דרך מנטורינג וכיו"ב. Cornerstone מסוגלת לתת מענה ולהתאים את עצמה לאוכלוסיות בארגון. לדוגמה, אם העובדים רוצים למידה חברתית Social Learning אנחנו מסוגלים לייצר קבוצת למידה לפי פרויקט או צוות. המערכת מאפשרת פתיחת קבוצה ייעודית שבה חברים העובדים הרלוונטיים. החברים מעלים לקבוצה חומרי לימוד ובנוסף, החברים יכולים להתכתב, לנהל משימות, לעבור מבחנים ביחד. אם הם לא מתמידים או לא סיימו משימה או מבחן, הם מקבלים תזכורות. יתרון גדול שטמון במערכת זו הוא היכולת לשתף קבצים (במקום למלא את הדוא"ל במצגות כבדות, פשוט מעלים מצגת לקבוצה).

בסופו של דבר – הכול משחק!
אחד היתרונות הבולטים של Cornerstone הינו הגיימיפיקיישן (משחוק). מי לא מכיר את הפורטל הארגוני הנפלא שהשקיעו בו כל כך הרבה ובסופו של דבר אף אחד לא משתמש בו? Cornerstone מאפשרת לכם לקחת עובד חדש ולתת לו לשחק כחלק מתהליך הקליטה. העובד החדש יכול לראות אנשים מהצוות שלו ולהגדיר את התפקידים שלהם. הוא יקבל נקודות על כך (כמו במשחק קנדי קראש). המשחק ירתום למעשה את העובדים לעבוד עם המערכת.
 

 * מוטי הדס ( MBA ומנתח מערכות מוסמך), רס"ן במיל ביחידה טכנולוגית צה"לית, הינו בעל ניסיון של כ-15 שנים בעולם הטכנולוגיה הארגונית בארגוני אינטרפרייז ו- SMB. הדס הצטרף למטריקס, חברת טכנולוגיית המידע הגדולה בישראל המעסיקה כיום כ- 7,000 עובדים, לפני 7 שנים. בין הפעילות הענפה של מטריקס, חשוב לציין כי זו מייצג בארץ (משווקת בלעדית) את Cornerstone המובילה העולמית לניהול כישרונות (Talent Management).

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה