שיתוף

לפני כמה ימים התפרסמה באחת התגובות לפוסט, באחת הרשתות החברתיות התגובה הבאה: "אנחנו מציעים עבודה לבני 20+ שרוצים לעבוד ככותבי תגובות".

ה"תגובה" הזאת אמנם לא פורסמה כמודעה קלאסית, היא לא עומדת בפני עצמה אלא מופיעה רק כאחת מתוך מאות תגובות לאותו פוסט, והיא לא מזהה את בעליה, כלומר, אין שום גורם רשמי שחתום עליה.

ובכל זאת, לא קשה להגיע אל המפרסם ולתבוע אותו על אפליה אסורה בפרסום מודעה. במקרה זה, מדובר באפליה על רקע גיל.

רשמית, לשון המודעה מהווה ניסוח מפלה, והפעם דווקא כנגד מועמדים צעירים יותר.

"אין סיבה, למשל, שכותב תגובות לא יכול להיות בן 19 לצורך העניין", אומר עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה.

שנית, יתכן שיש כאן גם אפליה סמויה כנגד מבוגרים יותר. המודעה אמנם מדברת על בני 20 פלוס, ולכאורה, כל מי שהוא בן 20 או יותר, יכול להיות מועמד רלוונטי.

השאלה היא רק מה יקרה במקרה בו מועמד שגילו 30 או יותר יפנה למפרסם בבקשת עבודה בכתיבת תגובות.

עקרונית, מועמדים שגילם הוא 30 ומעלה,  שיענו למודעה ולא יתקבלו לעבודה בכתיבת תגובות עבור אותו גוף, הרי שגם אם איש לא יגיד להם שהסיבה האמיתית לאי קבלתם לעבודה היא גילם הגבוה מדי, התוצאות בשטח עלולות לחשוף את כוונתם האמיתית של המפרסמים.

אם אדם שעמד בכל תנאי המודעה לא התקבל לתפקיד, ובפועל מי שהתקבל הוא מועמד צעיר יותר (במקרה זה, מועמד שגילו בין 20 ל-29), הרי שהמועמד שלא התקבל לעבודה יוכל לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה בשל אפליה על רקע גיל.

חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה קובע, שחובת ההוכחה מוטלת על המעסיק. כלומר, המעסיק ידרש להוכיח לבית הדין לעבודה, שהמועמד שכן התקבל, ושגילו בין 20 ל-29, הוא עדיף מבחינה מקצועית על פני המועמד שגילו 30 פלוס.

להלן ריענון נושא האפליה בקבלה לעבודה ובניסוח מודעת דרושים:

1 מעסיק המפרסם מודעת דרושים חייב לפרסם אותה בלשון זכר ובלשון נקבה (מדובר על פרסום בכל פלטפורמה, כולל ברשתות החברתיות).

2 למעסיק אסור לפרסם מודעת דרושים שאפילו רומזת על אפליה של כל אדם על רקע של גיל, על רקע של מוגבלויות, או של מין, דת, גזע וכל אפליה אסורה אחרת המוגדרת בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה.

3 עובד או מועמד לעבודה, רשאי להגיש תביעת פיצויים לבית הדין האזורי לעבודה נגד מעסיק שפרסם מודעה שאינה עומדת בדרישות החוק.

כמו כן ניתן לתבוע את המעסיק תביעה שבה יידרש המעסיק להימנע מפרסום מודעה שאינה עומדת בדרישות החוק.

4 כנגד מעסיק שפרסם הצעת עבודה, והמודעה שפירסם אינה עומדת בכל דרישות החוק, ניתן להגיש לא רק תביעה לפיצויים בבית הדין לעבודה, אלא ניתן להגיש נגדו גם תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה, המוסמכת לנקוט נגדו הליכים פליליים ואף להטיל עליו קנסות כספיים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה