"מהן ציפיות השכר שלך"

"מהן ציפיות השכר שלך"

כיצד לא לפספס את התשובה לאחת השאלות החשובות בתהליך הגיוס

שיתוף
מיכל שמר

נכתב על ידי: עו"ד מיכל שמר

אחת השאלות המשמעותיות בתהליך הגיוס היא "מהן ציפיות השכר שלך". השאלה נשאלת פעמים רבות כבר בשלב הריאיון הטלפוני, מיד עם קבלת קורות החיים.

מענה מהוסס, לא רלוונטי, לא מתאים או בעל פערים – ולו מצומצמים – לכאן או לכאן, עלול לטרפד את התפקיד הבא שלנו, אף טרם פגישה עם המנהל המקצועי ולכל הפחות לפגוע בהמשך תהליך המשא ומתן לתנאי ההעסקה. אם כן, כיצד מומלץ להשיב לשאלה, שרובנו מתקשים ומסתבכים במענה לה.

כיצד לא להשיב לשאלה "מהן ציפיות השכר":

באין הכנה מספקת, רובנו מתפתים להשיב בסכום ספציפי. כמובן שמומלץ שלא לעשה כן, מכמה סיבות מרכזיות:

  1. סטייה ממנעד הטווח שבידי המגייס תביא למיפוי מהתהליך כבר בשלב הראשוני.
  2. תשובה כגון זאת היא שטחית ועלולה להעיד על חוסר הבנה בסיסית של תנאים סוציאליים ומערך תנאי ההעסקה הכולל במשק.
  3. התשובה עלולה להיות לרועץ בשלב המשא והמתן העתידי.
  4. התשובה אינה מתייחסת להיבטים כוללים של תנאי העסקה ולפיכך מהווה טעות כלכלית בפני עצמה.

תשובה נוספת אשר רבים נוהגים למסור למראיין היא "אני לא יודע, אני לא מבין בדיני עבודה" או "אני לא מכיר את השוק".

תשובה זו אינה מומלצת אף היא, שכן היא חוטאת לאחת המטרות המשמעותיות של ריאיון העבודה – לשדר בטחון ומוטיבציה.

תשובה מעורערת ומהורהרת עלולה להעיד על חוסר בשלות, חוסר בטחון, אי היערכות וחוסר מוטיבציה וכתוצאה מכך עלול המועמד למצוא עצמו מחוץ לתהליך עוד טרם החל.

גם תשובה כגון "אשמח לשמוע מה אתם מציעים", מעידה על שטחיות ומשדרת אי הבנה של הסיטואציה. היא מזמינה לרוב תשובה המחזירה את הכדור לפתחו של המועמד ואין זה סיפתח מבשר טובות לתהליך הגיוס.

ישנם תנאים שווי ערך לכסף

המטרה שלנו היא למקסם את ההתאמה של מכלול התפקיד המוצע לצרכים שלנו ולנהל את התהליך במקום שהוא ינהל אותנו, ככל האפשר.

אנו חותרים לכך שהתנאים יוצגו בפנינו באופן מסודר בחוזה העסקה או באמצעות "הודעה לעובד" שהיא דרישת החוק. נעיין בכך, נתייעץ וננהל דו שיח הדדי באופן מתוכנן ושקול.

מועמד המחפש את העיסוק הבא צריך להבין מהי נקודת המוצא שלו: מהם הערכים שלו והצרכים שלו ושל סביבתו, כיצד הוא רואה את סדר היום שלו, מה מניע אותו ומה מעניין אותו טרם שהוא פונה לאיתור העיסוק.

כמו כן עליו לחשוב עם עצמו ועם התלויים בו, מה הם תנאי ההעסקה המתאימים לו בעיתוי הנוכחי, תוך איסוף מודיעין ביחס לתפקידים ולארגונים הרלוונטיים לציפיות אלו.

לאחר גיבוש נקודת המוצא עליו לגבש את המטרה אליה הוא שואף, על כל המשמעויות הנלוות לכך.

תנאים כגון עניין בתפקיד, גמישות בשעות העבודה, עבודה מהבית, סביבת עבודה מבחינה ניהולית, אישית ופיזית הנם משמעותיים ביותר, בפרט כיום, כשרובנו שואפים להיות בעלי ערך וליהנות מעיסוקינו.

בנוסף לכך, ישנם תנאים סוציאליים רבי משמעות, שלעתים רווחיים לנו מבחינה כלכלית אף מעבר לשכר. לדוגמה, עלות אחזקת רכב עשויה להגיע לכדי אלפי שקלים בחודש, קרן השתלמות, ימי חופשה, ימי מחלה, השתלמויות, עמלות, נופשים ארגוניים וכו', לכל אלה ערך כספי רב שיש לקחת אותו בחשבון.

לכל אחד מאתנו יש תעדוף אחר מבחינת חשיבות התנאים הסוציאליים. לצורך הדוגמה, לאפשרות הרחבת ביטוח הרכב למשפחה יכולה להיות משמעות כלכלית בהיקף של אלפי שקלים בחודש, ולייתר רכישת רכב חדש לאחד מבני המשפחה.

לעוסקים בתפקיד שיש בו סיכון גבוה, תהיה משמעות רבה לביטוח אחריות מקצועית ולהורים לילדים קטנים, משום שימי המחלה ישולמו מהיום הראשון.

עבור העוסקים בתפקיד שטח ולעתידים לנסוע הרבה לחו"ל יש משמעות רבה להחזרי הוצאות נסיעה, ירידת ערך, כביש 6, חניות, פנגו וכו'.

עבור העוסקים בתפקידי מכירות ושיווק יש חשיבות גדולה לדון בעמלות, ועבור מועמדים לתפקידים בענף ההייטק, לדוגמה, יש חשיבות לדון בבונוס, אופציות וכיוצב'. כל אלו עשויים להגיע לערך כלכלי שאף עולה על השכר החודשי.

אם כן, כיצד להשיב לשאלה "מהן ציפיות השכר שלך"? מומלץ להשיב תשובה כנה ולומר כי אין בידינו בשלב זה את כל המידע הנחוץ כדי להשיב לשאלה.

לכשנישאל איזה מידע נחוץ לנו, ניתן להשיב כי יש תנאים שהם שווי ערך לכסף. לדוגמה, עניין בתפקיד, מהות התפקיד, גמישות בהעסקה, סביבת העבודה ותנאים סוציאליים.

ככל שנישאל לאילו תנאים סוציאליים אנו מתכוונים, נוכל לתת דוגמה רכב או הוצאות רכב (יש לשים לב שלא להתבלבל בין הוצאות נסיעה להוצאות רכב), קרן השתלמות, ימי חופשה, ימי מחלה, בונוס שנתי, עמלות וכו'.

במידה שימסרו התנאים, מומלץ להפגין בטחון ולומר כי כחברה מסודרת, החוזה וודאי יישלח אליכם בכתב ולאחר עיון והיוועצות תתואם פגישה או שיחה מסודרת בעניין.

שימו לב לאופן המענה, לא רק למהות התשובה.

כאמור, אחת ממטרות הריאיון היא לשדר בטחון ומוטיבציה. לפיכך, קיימת חשיבות רבה, לא רב לגבי מהות הדברים הנאמרים, אלא גם לגבי אופן אמירתם.

רצוי להיערך לשאלה היטב, על מנת לשדר ביטחון, ידע ותקשורת אישית נעימה. את הבטחון נוכל לרכוש באמצעות איסוף מודיעין מהשטח, רצוי ככל האפשר מעובדים שעובדים בארגון, כדי לוודא שלא מתבזבזים משאבים מיותרים על תהליך בארגון שאינו רלוונטי לטווחי התנאים שהנכם מציבים לעצמכם.

יש להבין, כי המענה "אין בידי כרגע את מלוא המידע על מנת להשיב לשאלה" הנו אמיתי.

כמו כן, כדאי להתחבר אליו, כי אחרת התשובה שתשיבו תשדר חוסר אמינות, חוסר ישירות ותחושה כי הנכם הולכים סחור סחור.

יש להבין, כי בשלב זה אכן יש פרטים רבים שאינם ידועים, כגון עניין, סביבת עבודה, גמישות בשעות ובימים, אפשרות להתניידות או עבודה מהבית.

תנאים כגון רכב וקרן השתלמות הם שווי ערך לכסף. לפיכך, כאשר נוקבים בסכום ספציפי או בטווח מסויים תהיה זו תשובה שטחית.

מניסיון, לרוב זה עובד ולא תיתקלו במעסיקים רבים שיתעקשו, לאחר שישמעו את ההסבר המפורט שלכם בעניין תנאי ההעסקה.

התייחסו ברצינות רבה להסכם ההעסקה

למשא ומתן בעריכת הסכם ההעסקה יש משמעות רבה ותרומה להצלחתה ו\או כישלונה של ההשתלבות בתפקיד החדש.

מה שלא תדרשו בשלב זה, לא יהיה לכם נוח לדרוש בהמשך. זכרו כי ניתן לנהל משא ומתן בכל תפקיד ובכל ארגון, גם בארגונים ממשלתיים וציבוריים, וגם אם על פניו נראה לכם, או נאמר לכם, שהדבר בלתי אפשרי.

בעת שאנו מעיינים בהסכם עבודה או ההתקשרות (ככל שאנו מעיינים בו ובאותיות הקטנות שבו) קיימת נטייה להתייחס למה שמצוין בהסכם ולא למה שלא מצוין בו.

זהו שורש הטעות.

אינכם יודעים מה אינכם יודעים, ולפיכך חשוב להיוועץ עם מומחה בתחום. ניתן לנהל משא ומתן בעניין זכויות סוציאליות, גמישות בשעות, תנאי הודעה מוקדמת, רכב\אחזקת רכב, כפיפויות, הגדרת תפקיד, מדרג שכר עתידי, השתתפות הארגון בקורסים והשתלמויות, אופציות, מניות, ביטוח אחריות מקצועית, הצמדה למדד, ימי חופשה, מחלה ועוד.

כך או כך, מומלץ לחתור לקבל הסכם מפורט ככל האפשר, לדון בו בהתאם לתיעדוף האישי, להתייעץ ולנהל משא ומתן באופן שימנף את הצרכים שלנו.

חשוב לא להקל ראש בתשובה לשאלה "מהן ציפיות השכר", להבין לעומק את מכלול תנאי ההעסקה להם אנו מצפים ולאתר את הארגון המתאים גם לציפיות שאינן ניתנות לכימות מספרי, אך שוות ערך ברמה כלכלית, משפחתית וערכית.


ליצירת קשר עם מיכל שמר: mshemerd@gmail.com  |  054-6669805  |  מס' ספק משרד הביטחון:  0011016532.

מיכל שמר היא עורכת דין לדיני עבודה, חוזים ומשפחה | מגשרת מוסמכת | ייעוץ תעסוקתי | עריכת קורות חיים | הכנה לראיונות עבודה | מומחית להסכם העסקה | מנהלת משאבי אנוש | מרצה לדיני חוזים, ניהול מש"א, דיני עבודה וגישור | ייעוץ ארגוני ומשפטי | הנחיית סדנאות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה