שיתוף

איתם ישראלי ממחיש בהרצאתו את התובנות והכלים שפיתח, במהלכם של חיים רצופי אתגרים להגשמת חלומות. בגיל 22 הוא התעוור לחלוטין, אך לא נתן לזה להשפיע על הגשמת חלומותיו. הוא אלוף אירופה בכדור שער, זכה במדליית ארד בשייט עיוורים ומדורג שלישי בעולם בשייט מפרשיות. בנוסף, יסד איתם ישראלי את בית הספר לשייט עיוורים.

"בשנים האחרונות אני מלווה מרצים וכולם חושבים שאין לי פחד במה כי אני לא רואה את הקהל אבל זה יותר מפחיד לעמוד בלי לראות את הקהל", פתח איתם ישראלי את הרצאתו בכנס חשיפת מרצים של HRus. "אני לוקח אתכם יותר מ-25 שנה אחורה: בארה"ב ברחוב עם אלפי אנשים, אני נכנס עם אבא שלי ואחותי ואדם נוסף שאני לא מכיר, למבנה שיש בו צפיפות מטורפת של אנשים. אנחנו מחכים בתור למשהו שאני לא כל כך יודע מהו.

"[הכול מאוד] לחוץ [ובתחושת] דחיפות ואני מפוחד. אנחנו מתקדמים ונעמדים מול דלפק. מעבר לדלפק עומד אדם מבוגר ועושה כמה דברים שאני לא מבין באותם ימים. יש לו ערימה של כסף בצד. הוא מושיט את היד ולוקח כמה שטרות ושם לאבא שלי את הכסף בכיס. ואני שואל: אבא מי זה האדם הזה למה הוא נותן לך כסף.

"והוא לוקח ספר קטן – היום אני יודע שזה ספר תהילים – מצמיד את הספר לחזה ואני מבין שהוא מדבר עלי. והוא אומר: אין מה לעשות. נגזר עליו להתעוור ויום אחד הוא יתעוור. יצאנו משם וזו פעם ראשונה שאני רואה את אבא שלי פורץ בבכי. הייתי בן שבע. הבנתי שזה קשור אלי אבל לא היה לי הרבה מה לעשות עם זה.

"כשאנחנו חוזרים לארץ, תשע שנים לאחר מכן האחים שלי נולדים ואני מבין את משמעות שני השטרות האחרים שאבא קיבל והפכנו לשש נפשות במשפחה. פתאום זה מכה בי. פתאום אני קולט שיש מצב שיבוא יום וגם הנבואה השנייה תתגשם. בצורה מאוד סימבולית. שש שנים לאחר מכן כשאני בן 22 הנבואה השנייה מתגשמת ואני מתעוור לחלוטין.

"אותו אדם היה הרבי מלובביץ. הוא אמר שאני אתעוור והתעוורתי. אבל הוא לרגע לא אמר שמפסיקים לחיות בגלל זה. או שאוכל לחזור לראות. אני יכול להגיד שזו הבחירה כל אחד לעשות דברים שכרגע נראים לנו בלתי אפשריים.

"המסקנה שלי מנסיוני היא בסוף מתרגלים להכול. יכולת הבחירה ל[אילו דברים] אפשר להתרגל, [עבורי] הפכה את החיים. כל שינוי במציאות, מהשינוי בראש. אם אתה רק מאמין שיש גם דרך אחרת גם עבורך. אני יכול להגיד שהגשמתי יותר מתשעים אחוז מחלומות הילדות שלי וכנראה תמיד נולדים עוד חלומות", אמר איתם ישראלי בפתח הרצאתו 'לראות מעבר' בכנס חשיפת מרצים של HRus.

"הנה חמש עובדות על חיי: אין לי שום תואר מעולם לא עשיתי פסיכומטרי; אני נע בכל רכב תחבורה אפשרי ואפילו הטסתי מטוס, יש לי שלושה מיזמים אינטרנטים ברמה ארצית בישראל ועוד שני פרויקטים חברתיים לבעלי צרכים מיוחדים שיסדתי; עוד לפני גיל ארבע גילו אצלי מחלה נדירה בעיניים; למרות שמעולם לא הגדרתי את עצמי כספורטאי ולא אפשרו לי אפילו לרוץ 2000 בבגרות בי"ב, עשיתי ארבע אליפויות עולם בשייט וחמש אליפויות בכדור שער וששה חצאי ריצות מרתון.

"כל השנים ניסיתי להסתיר [את העיוורון]. שלא ידעו שאני לא כמו כולם. ביום הראשון בכיתה אלף כל אחד מציג את עצמו. אני מת מפחד כי אין לי מושג איך לעשות את זה. וכשהסבב מסתיים העיניים נשואות לאשה שיושבת בצד. היא אמרה: 'אני פה בשביל איתם כי הוא צריך עזרה'. רציתי לברוח לא ידעתי איך להתמודד עם זה.

"מגיעים לכיתה גימל, מתחילים ללמוד אנגלית ומישהו במשרד החינוך החליט שעיוור לא יכול ללמוד אנגלית. לא מצפים. לא חושבים שעיוורים יכולים להתמודד עם זה. נראה כאילו פה זה בלתי אפשרי".

להיות שחקן ולא צופה

"אבל מה זה האמונות שאנחנו סוחבים איתנו כל החיים והדפוסים האלה", אומר איתם ישראלי. "כל הזמן אמרו לי מה אני לא אוכל לעשות. אז יצרתי לעצמי עולם דימיוני וזה מה שהציל אותי. בכיתה ו' ילדים הבינו שאפשר לנצל את זה. באחד ממשחקי המחבואים הבינו שאין טעם להסתתר כי אין סיכוי שאמצא אותם. תארו לכם מה זה [עבור ילד] להבין שהחברים הכי טובים שלי עושים. אלה שמבקשים ממני להעזר בהם, לחלוק איתי את הקושי והאתגר. מה זה להיות חריג בקבוצה של אנשים רגילים.

"כבר שם נזרעו אותם הזרעים של הילד שהחליט להיות שחקן בחיים האלה ולא צופה מהצד. להצליח לשחק את המשחק הזה שנקרא חיים ולנצח. מה הסיכוי שלי להצליח במשחק הזה שאני אפילו לא יודע את החוקים שלו.

"החיים הם משחק שאנחנו צריכים ללמוד לשחק אותו. עם החוקים הכי אכזריים שלו. ודווקא בתחתית הבאר גיליתי שאו שמשחקים איתי או שמשחקים בי. כמו כוח המשיכה יש עשרות חוקים שאני לא יודע ואין לי סיכוי להצליח כי אני לא יודע את החוקים. כל מה שצריך זה לדעת את הכללים ולהתחיל לשחק".

התובנות ברגעים הקשים ביותר

"בגיל 22 אני מתעוור לחלוטין", מספר איתם ישראלי. "עד [אז] היתה איזשהי הזדמנות ועכשיו כאילו מישהו מנפנף לך לשלום ואין סיכוי להגשים חלומות. אבל דווקא ברגעים הכי קשים והמדכאים כשאתה בתחתית הבאר אתה מקבל את התובנות הגדולות והמשמעותיות ביותר בחיים, אלה שמאפשרות לי לקום ולהגדיר מה עוד אפשרי עבורי בחיים.

מאז עשיתי 4 אליפויות עולם בשייט, מדורג ב-3 הטובים בעולם, עושה כבר 5 אליפויות אירופה בכדור שער, רץ ריצות מרתון מקים מיזמים חברתיים. […]

"אם מישהו היה בא אלי לפני עשר שנים והיה אומר לי: אני יכול לעשות איתך סקי, הייתי חושב שהוא משוגע. אבל ברגע שאתה כל כך רוצה לעשות משהו תמצא את הדרך לעשות את זה.

"אני עושה כאן בארץ בארגונים הליכה על גחלים. אל תעשו את זה בבית ואל תעשו בארגונים. אבל הרעיון הוא להראות לאנשים שמה שנראה בלתי אפשרי הוא הרבה יותר פשוט וישומי. אין לי ספק שכל מה שעברתי בעשור המטורף והמטלטל בחיי הפך את החיים שלי מעניינים בטירוף. אבל ההתגברות על אתגרים כל השנים הפכו את החיים שלי למשמעותיים הרבה יותר".

לסיכום אומר איתם: "אף אחד לא יכול לשלוט בכל רגע בחיים. אבל היכולת לבחור, תלוי בשינוי בראש. ביכולת להאמין  שיש גם דרך אחרת".

 להזמנת ההרצאה וקבלת פרטים נוספים:

eitam007@gmail.com 

053-2202275

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה