שיתוף

ככל שגוברת המגמה בקרב עובדים צעירים להעדיף עבודה במתכונת פרילנס ולבצע עבודות עבור כמה ארגונים במקביל, כך גוברת סוגיית המחוברות לארגון.

במילים אחרות, האם ובאיזו מידה כדאי לארגון להשקיע במידת המחוברות של הפרילנסרים לארגון.   

מסקר שנערך בקרב מנהלי משאבי אנוש בארה"ב עולה, כי כ-70% מהמשתתפים מאמינים כי למחוברותם של הפרילנסרים יש השפעה חיובית על יכולתם של ארגונים להשיג את המטרות העסקיות של הארגון. כ-50% מהם מאמינים כי לנושא יש אף חשיבות מכרעת.

יש כמה דברים שארגון יכול לעשות כדי להגביר את מידת המחוברות של הפרילנסרים לארגון.

לפני כל דבר אחר, רצוי וחשוב ביותר שהארגון יהיה מספיק אטרקטיבי לפרילנסרים. לכן חשוב לתת לפרילנסר תחושה שלמרות שהוא לא עובד מהמניין של החברה, החברה רואה בו שותף מלא.

לשותפות זו יכולים להיות ביטויים בכמה מישורים. המישור הראשון והחשוב ביותר הוא נושא התשלום.

רבות כבר דובר על התסכול והכעס של פרילנסרים שהלקוחות שלהם משלמים להם באיחור בלתי סביר, גם אם האיחור הזה מעוגן בחוזה.

פרילנסר שהלקוח משלם לו שוטף פלוס, גם אם מדובר בשוטף פלוס 30, לעולם לא ירגיש שהוא מחובר לארגון, והוא וודאי שלא יחוש שותף מלא או חלקי.

בחו"ל נהוג לשלם לפרילנסרים עם השלמת הפרויקט, ובמקרים רבים מאוד נהוג אף לתת מקדמה בגובה 50 אחוזים מהסכום עליו סוכם, בעיקר כאשר מדובר בלקוח חדש.

בארץ לא מעט ארגונים שמשלמים לפרילנסר "ריטיינר", כלומר סכום קבוע במועד קבוע מראש בחודש (תלוי בסוג העבודה), בתמורה להתחייבות להיקף עבודה מסויים. במקביל, יש לא מעט ארגונים שמשלמים ביום מסירת הפרויקט, על פי היקפו.

דרכים נוספות לחבר פרילנסר לארגון הן להעניק לו שי לחג ולארועים מיוחדים, בדומה לשי ולמתנות שמקבלים עובדי הארגון השכירים. זו אמנם מחווה קטנה אבל בעלת משמעות בכל הקשור לתחושת המחוברות של הפרילנסר לארגון שהוא הלקוח שלו.

מהסקר שבוצע בארה"ב עולה, כי ככל שגדל הביקוש לפרילנסרים, וככל שגוברת התחרות עליהם, כך גובר הצורך שארגונים ימצבו עצמם כבחירה ראשונה של פרילנסרים אלה.

בין הדרכים (מסוג אחר) שמאפשרות לחבר את הפרילנסרים לארגון ניתן למנות הענקת הזדמנויות הכשרה ופיתוח רלוונטיות לפרילנסרים.

בדרך זו, הארגון משיג לא רק יתרונות עבור עצמו (בעקבות מידת המחוברות של הפרילנסר לארגון) אלא גם מאפשר לפרילנסר הזדמנויות קריירה עתידיות.

נקודת התורפה של הרעיון להעניק לפרילנסרים גישה לאותן תוכניות הכשרה ולאותם משאבים כמו לעובדים הפנימיים נעוצה בכך הארגון משקיע למעשה בהכשרה שלפחות את חלק מפירותיה יקטפו ארגונים אחרים.

כדי להתגבר על כך, חשוב לסנן את סוגי ההכשרה שמאפשרים לפרילנסרים גישה אליהם, באופן שיהיו רלוונטים רק – או בעיקר – לארגון שמעניק את ההכשרות הללו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה