שיתוף

"ארגונומיה היא שיפור ממשק אדם מכונה. בכל תחום בו אני עובדת, בהרבה מאוד מגזרים, ניתן לראות שמגיל צעיר מאד יש לנו הרגלים של ישיבה והרגלים של מנחי עבודה שאינם טיבעיים לגוף. ואנחנו נושאים את ההרגלים הללו איתנו לעתיד, וכתוצאה מכך חשים מכאובים",  כך אמרה אריאלה רחל"פ, יועצת ארגונומית בעלת ותק של יותר מ-20 שנה, בכנס חשיפת מרצים של HRus.

"שימושי ארגונומיה הם בכל תחום. היום אתמקד בתחום היושבנות. אם תבחנו יום אחד בשגרת חייכם תראו שאתם קמים בבוקר והדבר הראשון שעושים זה לשבת באוטו בדרך לעבודה. לאחר שמגיעים לעבודה יושבים שעות ארוכות. לאחר מכן חוזרים הביתה מהעבודה, ואם אנחנו רעבים אנחנו יושבים לאכול.

"יש לנו כמה שעות התארגנות עם הילדים ואז אנחנו מאוד עייפים ויושבים לצפות בטלוויזיה. אם חברים מזמינים אותנו אנחנו יוצאים לפאב או למקום אחר ושוב יושבים".

השפעה הרסנית על גוף האדם

"מתוך כלל שעות הערנות שלנו", אמרה חרל"פ, "אנחנו מבלים כמעט שני שליש מהזמן במצב של ישיבה ובמצב סטטי. וככל שאנחנו יושבים יותר, כך הלחצים על הגוף גדולים יותר. ישיבה היא אמנם חלק מהעבודה  אבל עדיף לאדם לעמוד במצב הטבעי שלו, משום שהעמידה והתנועה חשובות לזרימת הדם.

"מחקרים שפורסמו לאחרונה מראים שיושבנות היא לא מחלה, אבל יש לה השפעה הרסנית על האדם. מהמחקרים עולה, כי לישיבה ממושכת יש השלכות ניכרות על הבריאות שלנו.

"ישיבה של יותר משבע שעות ביממה מגבירה את הסיכון לתחלואה כמו למשל השמנת יתר, סכרת, מחלות לב, בעיות בזרימת הדם, בעיות במפרקים, בסחוס בגידים. פרט לכך, הישיבה מקצרת את תוחלת החיים שלנו.

"עוד עולה מהמחקרים, כי סביבת עבודה שהיא פחות יושבנית עשויה לתרום לשיפור היצרנות והרווחיות של החברה, להפחית תחלואה, היעדרויות מהעבודה וכו".

בעיות שריר ושלד

"ההתמחות שלי היא בבעיות השריר והשלד שנגרמות כתוצאה מישיבה של שעות ארוכות", אמרה חרל"פ. "ואני מרצה במקומות עבודה על איך למנוע את אותן בעיות שלד.

"חוסר התנועה במשך שעות ארוכות גורם לכאבים בכתפיים ובצוואר, כאבים בגב תחתון, כאבים בפרקי הידיים ועוד. הבעיות שאני מסייעת לפתור בהרצאות שלי הן בעיות בגידים, בשרירים, ברצועות, פגיעות במרפק, בכתף, בגב תחתון, כל אלו הן בעיות שניתן למנוע.

"במהלך שנות עבודה רבות עזרתי לאלפי אנשים. כאב להם ואחרי ההרצאה והיעוץ שלי הכאב פחת ולעיתים נעלם. וכל זה בלי שנגעתי בהם. הסברתי להם מה עושים כשיש כאבים בכתפיים ובצוואר, מה גורם לבעיה וכו.

"אני באה מתחום בריאות התעסוקה. יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, וידע רב בנושא של אנטומיה וביומכניקה של הגוף. מהתבוננות באדם אני יכולה להבין איפה הבעיה ומהם הפתרונות".

להכיר את עמוד השדרה

"בהרצאות ובהדרכות שלי", הסבירה חרל"פ, "אני מסייעת למשתתפים להכיר את עמוד השדרה שלנו שבנוי בצורת ה-S עם 32 חוליות, ואיך הוא מתנהג בזמן העבודה.

"אם אדם יושב בתנוחה מסוימת, האם עמוד השדרה שלו נמצא במצב טבעי או לא. אני מסייעת לעובדים להעלות את המודעות לתנוחת הישיבה הנכונה. למשל, כשאנחנו יושבים רכונים אנחנו מעמיסים על הכתפיים על הידיים על הרגליים. ההרצאה היא מאוד חווייתית עם הדגמות בעזרת כסאות ובעזרת העובדים.

"הדבר הנכון ביותר הוא ליצור סביבת עבודה דינמית. לקום, להימתח. חשוב מאוד לשלב עמידה והליכה, לנצל הפסקת צהריים להליכה, שיחות טלפון בהליכה, לרדת במדרגות ולא במעלית וכו.

"יש למשל חברות שהקימו פינות עבודה בעמידה, יש חברות שמשלבות הליכון עם עמדת עבודה באופן שהעובד מחבר את המחשב הנייד להליכון. יש אפשרות לישיבה דינמית על כדור פיט-בול שמאפשר ישיבה דינמית עם פחות עומס ולחץ וכו. גם במקומות שאין את העזרים הללו חשוב מאוד לעשות הפסקות תנועה".

להזמנת ההרצאה המלאה ולקבלת פרטים נוספים: 054-4623530   |   ariela_c@012.net.il

 

אירוע סוף שנה למנהלי משאבי אנוש

אין תגובות

השאר תגובה