שיתוף

חברות שמאמצות הלך חשיבה המבוסס על צמיחה וחדשנות, מבדלות את עצמן באמצעות חדשנות ויצירתיות בפתרון בעיות.

צורת חשיבה מוטת צמיחה היא חלק מתפיסה שנמשכת על פני עשרות שנים. כיום, משמשת צורת חשיבה זו  לעתים קרובות אבן יסוד באסטרטגיות צמיחה של ארגונים.

חוקרים מתחום הפסיכולוגיה בארה"ב טוענים, כי הלך הרוח השולט בתרבות הארגונית, משפיע ישירות על הלך הרוח של כל עובד בארגון.

אם כן, איך הלך רוח מוטה צמיחה יכול לשנות את גורל החברה ולבדל אותה כמצטיינת לעומת חברות שאינן מצטיינות.

כאשר עובד מקבל במסגרת המשוב, ביקורת בונה על פרויקט, צריך להסביר לו שגם אם יש ביקורת, הוא לא צריך לראות בזה כשלון.

יש עובדים שההתמודדות מול אתגרים יוצרת אצלם התלהבות להשתפר. במקום להתחפר, להתגונן ולהיעלב, הם מבינים שכדי להשתפר כדאי להם לנסות ללמוד מאחרים, אילו הן הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם אתגרים במהלך פרויקט.

עובדים כאלה לא רואים באתגרים איומים, אלא רואים בהם הזדמנויות לשדרג את היכולות שלהם ולהצליח לייצר פתרונות יצירתיים. זהו הלך חשיבה שמעודד חדשנות.

מנגד, בכל ארגון יש גם עובדים שיראו בביקורת בונה איום וייחסו את ה"אשמה" לעובדים אחרים או למנהלים אחרים.

לפעמים, עובדים אלה  מיחסים את אי העמידה באתגר להדרכה גרועה, או לכל דבר שיוריד מהם את האחריות.

עובדים אלה אינם מתלהבים לקראת אתגרים אלא רואים בכל אתגר מחסום שלא ניתן להתגבר עליו. זהו בדיוק הלך הרוח שיש לעקור מהשורש. ולא לתת לו מקום בתרבות הארגונית.

בדומה לשני סוגים אלה של עובדים, יש שני סוגים של תרבויות ארגוניות בחברות. יש ארגונים שהתרבות הארגונית שלהם היא בעלת אופי שמעודד צמיחה ויש תרבויות ארגוניות שמבססות בארגון מקובעות חשיבתית ודריכה במקום.

חברות ממעודדות התמודדות עם אתגרים ומעדיפות עובדים שאוהבים אתגרים יצליחו בדרך כלל יותר מחברות שמעודדות מקובעות מחשבתית.

לדוגמה, חברות שיוזמות האקתונים הן חברות שגורמות לעובדיהן לצאת אל מחוץ לאזור הנוחות שלהם כדי להתמודד עם אתגרים ולפתח רעיונות חדשים.

אחד המדדים שמאפשר להבין האם החברה שלכם היא בעלת תרבות ארגונית שמעודדת התמודדות עם אתגרים, ומעודדת צמיחה, חדשנות ויוזמה אישית, הוא לשאול את עצמו כמה מוצרים חדשים מצליחים הוצאתם לשוק ובאיזו תדירות.

מדד נוסף הוא לבדוק באיזו מידה החברה יכולה להסתגל לשינויים ביעילות ואיזה סוג תרבות קיים בכל רגע נתון.

יש לעודד גם את העובדים לשאול את עצמם את השאלות הללו, לאתגר את עצמם, לחפש הזדמנויות לצמוח, ולעולם לא להסתפק בבינוניות.

כנס משאבי אנוש 2020

אין תגובות

השאר תגובה