שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

מדהים כמה מילים נשפכו בחודשים האחרונים על משבר הקורונה, אשר סגר לכולנו את שדות התעופה, המלונות, הגנים הציבוריים, המסעדות ובתי הקפה וגם אילץ אותנו ועדיין מאלץ – לעבוד מן הבית. לכאורה, עבודה מהבית עשויה להיות אפקטיבית מאוד – אין הפרעות ושיחות מסדרון, אין עמידה בפקקים וחיפוש חניה, אך לא תמיד הבית כל כך נוח – עמדת העבודה לא אידיאלית, הילדים דורשים תשומת לב וצריך להכין אוכל.

ליקטנו כמה המלצות ממנהלות ומנהלי HR בחברות היי-טק עם טיפים שלהם לעבודה מן הבית, איך להיות יעילים, ממוקדים, למנוע הפרעות ולסדר את פינת העבודה בצורה נכונה.

המנהלים מעניקים טיפים לעבודה מהבית

רקפת שפירא כץ, סמנכ"לית משאבי אנוש בפיליפס ישראל

רקפת שפירא כץ סמנכל משאבי אנוש פיליפס ישראל"כדי לשמור על שגרת עבודה מהבית, חשוב לשמור על לו"ז מסודר הכולל יצירת שגרות ניהול קבועות של פגישות צוות תכופות מהרגיל באמצעים שונים העומדים לרשותכם, חלוקת משימות ברורה, שמירה על קשר גם בפן האישי ולא רק המקצועי, בניית "סלוטים" מוגדרים בלו"ז להפסקות צהריים עם המשפחה והילדים, עיסוק בפעילות גופנית ועוד. כמו כן, חשוב להשתדל ולהגדיר מרחב עבודה ברור, אשר יהיה נפרד מהמרחב המשפחתי המשותף, תוך תחימת גבולות בין "עבודה" ו"בית" הן מבחינת מיקום והן מבחינת זמן. הטיפ החשוב ביותר שאני מיישמת הוא להשאיר מידי יום זמן לפעילות גופנית כלשהי. אחרת אני יכולה בקלות להישאב לעבודה מאומצת בישיבה במשך שעות רבות".

ענת לוי, מנהלת משאבי אנוש בכירה, רד האט ישראל

ענת לוי מנהלת משאבי אנוש בכירה רד האט ישראל"הטיפ הראשון שנתנו לעובדים שלנו היה: תנו לעצמכם זמן. צריך להסתגל למצב החדש, וזה לא פשוט. קחו את הזמן להתרגל ולבנות את השגרה החדשה, כזו בה כל בני המשפחה בבית. טיפים נוספים שלנו: תייצרו לכם פינת עבודה – אל תהפכו את כל הבית למשרד. כך, אתם מייצרים גבולות גם לכם וגם לסובבים אתכם. כאשר אתם שם אתם עובדים, וכשאתם מסיימים אתם קמים מאזור העבודה ומסיימים לעבוד. מאוד קל לתת לגבולות להיטשטש כי המחשב פתוח כל הזמן, ולכן חשוב מאוד לייצר גבולות מוחשיים. בנוסף, תנסו לדבוק בשעות העבודה – תסגרו את המחשב כשאתם מסיימים לעבוד. טיפ נוסף: קומו והתלבשו, מפתה ככל שיהיה להישאר בפיג'מה. צרו לכם תחושה כאילו אתם ״הולכים לעבודה״, אפילו תצאו, תעשו סיבוב ותחזרו הביתה בשביל התחושה שהלכתם. דעו לקחת חופש – זה שאתם עובדים מהבית לא אומר שאתם לא צריכים חופש, גם אם זה אומר לבלות בסלון או לשבת במרפסת".

שרון משה, מנהלת המרכז הישראלי לניהול (המי"ל), מחטיבת ההדרכה של מטריקס

שרון משה מנהלת המרכז הישראלי לניהול"ההמלצות שלי הן דווקא למנהלים בחברות – מנכ"לים, סמנכ"לים, מנהלי צוותים. הכלל החשוב ביותר שצריך להקפיד עליו בניהול, אשר מתעצם עוד יותר בימים אלו, הוא להיות מנהל שעושה יותר ומדבר פחות. דווקא היום, העובדים מסתכלים על המנהלים שלהם ושואבים מהם כוח ומודל לחיקוי. לכן, אם אתם רוצים להראות לעובדים שחשוב לשמור על מוסר עבודה גם בימים כאלו שבהם לא נמצאים אחד ליד השני – שתפו אותם בתהליכים, הראו להם את העשייה שלכם וזה יגרום להם לרצות לעשות יותר".

"שמרו על שגרת עבודה וניהול יומי וצאו מהפיג'מה. העבודה מהבית מאתגרת את כושר ניהול הזמן של העובד, וזה כמובן נכון גם עבור הדרג הבכיר בחברה. פתחו את היום בשיחה עם העובדים. השיחה תורמת לחיבור של העובדים למשימות ולארגון ומפיגה את הבדידות שמאפיינת עבודה מהבית. אל תשכחו, כמנהלים, לקחת בחשבון שהמציאות הנוכחית מורכבת לכולנו, במיוחד לעובדים שילדיהם נמצאים בבית, לכן, נסו להבין ולבנות לו"ז עבודה ומשימות לעובדים שלכם בהתאם למציאות החדשה".

"כמו כן, ישנה חשיבות להקפיד על מתן פידבקים ומשובים. התחושה שמעריכים אותך חשובה דווקא בימים אלו. אם עובד קיבל משוב חיובי מלקוח וביצע פרויקט או משימה בצורה יוצאת דופן, דאגו לתקשר זאת לעובדים בצוות ולארגון במייל או באפליקציה ארגונית אם יש. ולא פחות חשוב, לצד הפירגונים חשוב להמשיך ולשמור על מקצועיות ורמת שירות גבוהה, וכמובן לשדר זאת לעובדים".

"הימים הללו מאתגרים ולפעמים אף מלחיצים. כמנהלים, יש לכם חלק חשוב ביצירת אווירה טובה והווי צוותי וארגוני. התעניינו בשלום העובדים, במצב הרוח שלהם, בתחושות שלהם והשקיעו בסדנאות ובקורסים און ליין לעובדים – יש היום חברות רבות המקיימות קורסים וסדנאות מקצועיים ואישיים שיכולים לתת לעובד תחושת ערך מוסף. יוזמות מהסוג הזה יביאו להערכה רבה מצד העובדים שאתם לא רק מתעסקים בניהול שוטף ובמשימות, ובכך אתם תרוויחו עובדים מאושרים עם עוד קצת אורך רוח לעשייה".

עידית קרונזון, מנהלת משאבי אנוש בכירה, Arm ישראל

עידית קרונזון, מנהלת משאבי אנוש בכירה, Arm ישראל"היבט מרכזי של עולם העבודה שחסר כאשר עוברים לעבודה מלאה מהבית הוא הקשר הבין-אישי והחברתי על כל המשתמע ממנו. מה שקורה וזורם באופן טבעי כשמגיעים למשרד פתאום דורש מאמץ ויצירתיות. חשוב ליזום שיחות גם לא פורמליות ולנצל כל "מפגש" לשאול לשלום האנשים ולהעדיף ככל שאפשר שיחה על פני התכתבות. מחקרים מראים ש-93% מהתקשורת היא בלתי מילולית ועם הסתגרותנו, כל אחד בביתו, חשוב לנסות לקיים שיחות בווידאו ככל שאפשר, חשוב שמנהלים יישמרו על קשר עם העובדים וינסו להבין את מצבם ולהתאים את הניהול לכל עובד. גמישות ניהולית חשובה במיוחד בעבודה מהבית וההבנה שאין one size fits all. כך למשל, יש עובד שנסיבותיו האישיות מייצרות מצב בו הוא יכול להתחבר ולעבוד בשעות הבוקר ואחר דווקא בשעות הלילה, ולכן, חשוב לאפשר זאת ככל שניתן. ישנם עובדים שצריכים שעת התחלה וסוף מסודרות ואחרים שממש זקוקים לשעות שונות של הפוגה במהלך היום (ספורט, טיפול בבני משפחה) ועבורם הגמישות להשלים שעות עבודה לאורך היום עוזרת מאוד. עובדים מסוימים יסתפקו במחשב נייד ואחרים חייבים עמדת עבודה מסודרת עם מסך וציוד ארגונומי, לכן חשוב לאפשר לקחת ציוד מהמשרדים כדי להקל על מי שזקוק לזה".

"לא משנה מה השגרה המועדפת עליכם, חשוב שיהיה לכל אחד סדר יום עם הגדרת מטלות לכל יום גם בעבודה וגם בתחומים האחרים. רק עם תכנון נכון נשיג איזון בין העבודה לבין המשפחה ותחומי חיים אחרים, איזון שהסתבר כמאתגר עוד יותר להשגה כשאנחנו בבית. תכננו גם זמן תחביבים וזמן פשוט לעצמכם, זה ממש בסדר לאפשר גם זמן פשוט "להיות" ולמלא את המצברים ולא רק זמן "לעשות". ובעיקר, חשוב לשמור על גישה חיובית – למי שהוקיר עבודה מהבית קודם לכן וידע להנות ממנה זה קל יותר, אך למי שעבודה מהבית לא הייתה מועדפת עבורו, מומלץ למצוא בכל זאת את הטוב שבמצב, לזהות מה הוא מאפשר ולמצוא את הסיבה לשמוח ולחוש אסירי תודה. אם מחפשים, תמיד מוצאים".

ניר גורלי, סמנכ"ל תפעול ומשאבי אנוש ב-MonkeyTech  

ניר גורלי, סמנכ"ל תפעול ומשאבי אנוש ב-MonkeyTech  "עבודה מהבית מחייבת אימוץ של הרגלים חדשים, במיוחד בתקופה הנוכחית. כדי להפוך את העבודה מהבית ליעילה, אני ממליץ ליישם את הטיפים הבאים: חלוקת משימות יומיות – במקום לרוץ על פרויקט, כדאי לחלק אותו למשימות מוגדרות ולהתקדם צעד-צעד כדי לאפשר בקרה על קצב ההתקדמות והתפוקה; תקשורת יעילה וממוקדת – תדאגו לקיים שיחה טלפונית בתחילת היום עם הצוות לוודא שיש סנכרון לגבי המשימות היומיות ושיחה מסכמת בסוף היום לוודא מה נעשה בפועל; תשמרו על אווירה בין-אישית עד כמה שניתן – שימוש בוואטסאפ הקבוצתי, למשל, כדי לשלוח שירים או לשתף בדברים הקטנים של היום-יום כדי שהחיבור הבינאישי והתרבות הארגונית – שהיא כל כך חשובה – לא ילכו לאיבוד וכדי שאנשים ירגישו שהם עדיין חלק ממשהו חברתי ולא ירגישו בודדים בתוך העבודה".

"כמו כן, אני ממליץ על שיתוף בתוצרים תוך כדי התהליך – לא לחכות לתוצר המוגמר, אלא לוודא שרואים בסוף כל יום תוצר של העבודה. זה מאפשר לוודא שכולם מתקדמים בדרך הנכונה, לתת התייחסות תוך כדי, ומונע גילוי של איבוד שליטה מאוחר מדי; שיחות טלפוניות – להרים טלפון. ספונטני וקליל. לא זום שיכול לעיתים להעיק ולא תיאום של שיחה כפגישה ביומן – להרים טלפון ולשאול את הצוות על ההתקדמות, אם יש שאלות, אם רוצים לשתף וגם לשאול מה נשמע, לשמר את אותן ״שיחות מסדרון״ אקראיות שמתגלים בהן לא פעם דברים חשובים; ובעיקר – להיות פתוחים לשינוי, להיות גמישים ולא להפסיק לחפש דרכים חדשות ויצירתיות לייעול, ולהשתדל לעשות את זה בהרבה ביקורת עצמית מידי יום".


יש לכם טיפים נוספים? מוזמנים להגיב פה למטה או לפנות למערכת לשילוב בכתבה הבאה במייל – info@hrus.co.il

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה