שיתוף

אם עד לפני כמה שנים עלה בשוק העבודה החשש שרובוטים יתפסו את מקומם של בני אדם במקצועות רבים ויגרמו לפיטורים המוניים, הרי שכיום כבר מתחיל יותר ויותר להתברר שלפחות במקצועות מסויימים, יהיה צורך ברובוטים מוקדם ככל האפשר משום שבני אדם אינם מוכנים לבצע תפקידים אלה.

בארה"ב, למשל, כבר ניתן לראות התפטרות המונית של עובדים, בעיקר מתחומי ההסעדה, השירות, האירוח והמסחר הקמעונאי.

גם בארץ מתלוננים מעסיקים רבים כי אינם מצליחים לגייס מלצרים, קופאים בסופרמרקטים ומקצועות נוספים שהתפקיד דורש עבודה קשה בעוד שהשכר לעיתים נמוך מדי ואינו משקף את המאמץ של העובדים. במקרים אחרים התפקיד כרוך במאמץ פיזי במידה שגם שכר גבוה יותר אינו מפתה דיו.

לכל התפקידים הללו צפויים להכנס רובוטים, כאשר בחלק מהמקרים כבר מתחילים לראות אוטומציה חלקית, כמו למשל קופות אוטומטיות בסופרמרקטים, מכונות להפקדה עצמאית בבנקים ועוד.

אם כן, כבר בעשור הנוכחי יכנסו יותר ויותר רובוטים בארגונים, בין אם בתפקידים חדשים שלא נראו בעולם לפני כן או בתפקידים רוטיניים תוך שהם מחליפים עובדים אנושיים.

הרובוטים, באמצעות הבינה המלאכותית, ידעו לבצע במהירות משימות רבות שלבני אדם לוקח זמן רב יותר לבצען, בין אם על פני כמה שעות או במשך שבועות וחודשים ארוכים.

בין היתרונות שיש לרובוטים על פני עובדים אנושיים ניתן למנות את העובדה שרובוטים אינם זקוקים להפסקה, אינם יוצאים לחופשה, אין להם תנאים סוציאליים, הם לא מבצעים הפרות משמעת, הם לא תובעים את הארגון והם לא מבצעים עבירות שונות כלפי הארגון.

החיסרון הגדול שלהם הוא בעלויות, לכל הפחות בשלבים הראשונים. כמו בכל מוצר טכנולוגי, בשלבים הראשונים עלויות רכישת הרובוטים ככל הנראה יהיו גבוהות ורק ארגונים גדולים או בעלי עסקים שהם מאוד רווחיים יוכלו להרשות לעצמם לרכוש אותם. סביר להניח שכמו בכל טכנולוגיה אחרת, גם כאן המחירים ירדו על פני זמן.

יהיה אמנם צורך לשדרג את הרובוטים, אבל ניתן לשער שגם הדגמים הישנים יוכלו לשמש את הארגונים הקטנים שלא יהיה להם תקציב לשדרג בתדירות גבוהה לדגם החדיש ביותר.  

אחד היתרונות הבולטים שיש לרובוטים בארגון על פני עובדים אנושיים הוא בכך שהם לא מתעייפים. הם תמיד יספקו את אותה איכות שהם מתוכננים לספק, ללא טעויות.   

יתרון נוסף הוא בכך שהם לא משתעממים, הם לא חשים מתוסכלים מכך שהם מבצעים פעולות שחוזרות על עצמם, הם לא מתאגדים, אין צורך להשקיע כספים בהכשרתם ואין צורך ליצור עבורם תפקידים שיאפשרו לקדם אותם.

יתרונות נוספים טמונים בכך שאין להם העדפות, אין להם טענות, כאמור, הם לא נעדרים מהעבודה לצורך חופשה או בשל מחלה, אין צורך לתת להם הטבות או להעלות להם את השכר והם יוכלו לתקן טעויות אנוש שמתבצעות על ידי העובדים האנושיים.

בסיכומו של דבר, רובוטים לא אמורים לגזול את מקומם של העובדים האנושיים ולהותירם מובטלים, אלא הם מיועדים להוריד מהעובדים האנושיים את הנטל של ביצוע עבודות משעממות, ובתפקידים מסויימים אף מסוכנות.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה