ד"ר יובל שופר: "הטכנולוגיה היא נכס מתכלה"

ד"ר יובל שופר: "הטכנולוגיה היא נכס מתכלה"

הדרכה בארגונים נמשלת לתהליכי יישום וקליטת טכנולוגיה, גם כשאין מדובר בהדרכה על תכנות או מערכות מחשוב. על כך מסביר ד"ר יובל שופר, מהמכללה האקדמית לישראל

שיתוף

"הטכנולוגיה היא נכס מתכלה ולכן תהליכי העברת וקליטת טכנולוגיה מחייבים שיפור ושינוי משתנים." כך אמר ד"ר יובל שופר בהרצאתו, בכנס משאבי האנוש השנתי 2016, בכפר המכביה.

הכנס שהתקיים ב- 31 במרץ בכפר המכביה, בהפקת Hrus וחברת ECI משך אליו יותר מ-600 מנהלי הדרכה ומנהלי משאבי אנוש, מנכ"ל אינטל מר עוזי נבון ובכירים נוספים מחברות מובילות, מקומיות, גלובליות, ואנשי הדרכה בצה"ל. להלן מידע בנושא הכנסים הבאים של HRus.

לדברי ד"ר שופר, "תהליך העברת הטכנולוגיה שונה ממפתח הטכנולוגיה למאמץ אותה, ועל הטכנולוגיה להיות מועברת כתצורה מבנית של למידה."

ד"ר שופר התייחס בכך לקליטת והעברת טכנולוגיה בהדרכה בארגונים, וציין: "המילה השגורה של היום הזה היא 'טכנולוגיה', כאשר למעשה אנו לא נותנים את דעתנו מה הטכנולוגיה הזו עושה, איך אנחנו קולטים ומעבירים אותה, לתוך הארגון." הרצאתו של ד"ר שופר בכנס, עסקה בנושא העברת הטכנולוגיה כתצורה מבנית של ארגון לומד.

"לצורה מבנית בהעברת הטכנולוגיה, יש שתי משמעויות," הסביר ד"ר שופר "הטקסטורה של התהליך המובנה, והמבניות של הקשר הסיבתי. בתוך התהליך יש סדר מורכב, רב היררכי ורב אופנתי. עלינו להכיר את אתגרי הלמידה איתם מתמודדים משאבי האנוש בארגונים, לתרום להבנה הארגונית בדרג מקבלי ההחלטות ואמץ גישה תפוקתית לתהליכי הדרכה."

עוד הוסיף ד"ר שופר, "עד היום הזה לצערי ההדרכה נתפשת כתשומה ולא כתפוקה ואני רוצה לחבר את זה לתהליך תפוקתי."

חשיבות העברת ההדרכה לתהליך של תפוקה

"תחום ההדרכה וההוראה הפכו מזמן לחלק מנושא של תחום הידע בניהול משאבי אנוש. בארגונים אנשי הדרכה כפופים למנהלי משאבי אנוש שלרב כפופים לסמנכ"ל כספים. הרבה פעמים ההדרכה הכרחית וארגונים ראו את ההדרכה בהוצאה מיותרת, בדיוק מהסיבה שהיא עוברת דרך מחלקת הכספים.
תהליך העברת טכנולוגיה באמצעות הדרכה מהווה ידע ארגוני. הטענה היא שהלמידה בתהליך העברת הטכנולוגיה היא מודל טכנו-מנטלי של הארגון המוסר אותה, לארגון המקבל. וכן מיכולת הקליטה שמהווה את החזון המשותף של הארגון הקולט."
כדוגמה לכך מביא ד"ר שופר את מקרה חיל האוויר בצה"ל: בחיל האוויר היו שתי טייסות יירוט שכל אחת היתה צריכה לקלוט טיל שרפאל פיתחה. טייסת אחת הורכבה מכל מיטב חיילי חיל האוויר שאמרו שיש כבר מערכת ואין צורך במערכת חדשה. הטייסת השניה קלטה את המערכת בחיבוק רב והרוויחה מכך."

ד"ר שופר מדבר על 4 שלבים היררכיים בתהליך העברת הטכנולוגיה:

דפוס למידה תוך התמקדות, המתקיים ברמת הפרט. כאשר רמת הפרט היא רק ההתחלה.
דפוס למידה הבא של התעסקות – הפרקטיקה ברמת הצוות.
דפוס למידה תוך קבלה בין צוותים.
קיום שגרות חדשות ברמת הארגון.

התוצרים של התהליך הזה: ידע טכנולוגי ופתרון ליבה.

עוד מרחיב בנושא ד"ר שופר: "העברת טכנולוגיה היא טרנספורמציה של תוצר, כאשר בעת שהמפתח מעביר אותה, היא הופכת מ- output ל- outcome. מה המפתח פיתח לואיך שישתמשו בזה אח"כ, אלו דברים שונים לגמרי."

כיצד מציגים טכנולוגיה

"המודל טכנו-מנטלי מפותח ע"י צוות שמפתח אותו באמצעות חומרה ותוכנה, מזהה בעיות, ומאפשר קונספטים חדשים וניצולם ע"י מקבל הטכנולוגיה.

ישנם כמה מודלים להעברת טכנולוגיה:
מודל ההפצה: מגיעים מומחים ומביאים את הידע והטכנולוגיה שלהם כך שהיא תזרום ממעביר לקולט כמו זרימת מים בצינור. זהו מודל פשטני אך לא פרקטי.
מודל שימוש בידע לתיאור תהליך העברת טכנולוגיה – אנחנו מדברים על תהליך מורכבים. משתנים שפועלים בצורה שונה אחד על השני.
ומודל שיתוף פעולה הקשרי בידע, בין המעביר המומחה לבין הקולט."

"תהליך הלמידה הוא תהליך ספיראלי. המודל הטכנו-מנטלי עליו אני מתבסס, גורס כי הטמעת ההדרכה וכלי הניהול שרכשו העובדים במהלכה, משולה לאותה תוכנה מלאה ורבודה שהמהנדס פיתח. בדיוק כשם שאנחנו מתקינים את אותה התוכנה במחשב ובכל פעם שנחזור אליה נגלה אפשרויות נוספות, כך באותה הצורה, העובדים יחזרו לאותם כלים ותובנות שרכשו במהלך ההדרכה, בצורה ספיראלית (מחזורית) ויישמו בכל פעם כלים נוספים ותובנות חדשות."

ד"ר שופר מסכם: "ארגון חייב להבין שפונקציית ההדרכה בארגון היא הליבה שלו. אנחנו עורכים הדרכות כי אנו נמצאים בסביבה תחרותית ושואפים להיות בעלי עמדת מיקוח טובה יותר מול המתחרים." 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה