הגברת אכיפת דיני עבודה – לא נמאס לכם לשמוע?

הגברת אכיפת דיני עבודה – לא נמאס לכם לשמוע?

יורוקום פיטרה עובדת בהיריון... המרכז הישראלי לבניה פיטר על רקע גיל מבוגר... איך כל יום שומעים מחדש על מעסיקים שעוברים על דיני עבודה בסיסיים?

שיתוף
מעסיק ציית לדיני עבודה

אנו נמצאים בתקופה שבה אנו שומעים בכל יומיים על רצח במשפחה, על רצח בכלל, על אונס ועל הטרדות מיניות. כל מכריי המומים לשמוע כל יום ידיעה בחדשות, ואז עולה הדיון האם תמיד המצב היה כזה? האם זו רק התקשורת שמדווחת על כל מקרה, בניגוד לפעם? אין לנו תשובות לשאלה הזו, אך על דבר אחד אנחנו מסכימים: אנו מזועזעים, אנו חוששים על ילדנו, והתחושה היא שזה קורה כל הזמן, ושאונס או רצח בעקבות עקיפה בכביש הפכו לסוג של אופנה.

אלה פלילים. סליחה מראש על ההשוואה, אבל שימו לב מה קורה בעולם העבודה: אותו הדבר בדיוק. בתקופה זו מדברים בלי הרף על הגברת אכיפת דיני העבודה, על אפליה על רקע גיל, מין ועוד. עושה רושם, ואני מזמינה אתכם לתקן אותי אם אני טועה, שמצד אחד כיום מעסיקים כל כך חוששים, כי עליהם ללכת בין הטיפות העוקצניות של חוקי העבודה שלעתים קרובות סותרים זה את זה. מצד שני – כל יום אנו שומעים עוד ועוד מקרים על אפליה, על פיטורים שלא כדין, על עבירה על חוק פופולארי של אי עריכת שימוע… והשאלה הנשאלת היא איך אותו מעסיק לא חושש לשמו הטוב? האם הדברים נעשו בתום לב, והוא באמת לא שם לב שהוא הופך לעבריין? ובכל זאת, מדוע הם לא מתייעץ עם עורך דין על כל צעד ושעל? כולנו עדים למצוקה שחווים מעסיקים היורדים מנכסיהם…

ביומיים האחרונים פורסם כי חברת יורוקום שהעסיקה עובדת באמצעות חברת כוח אדם, נאלצה יחד עם חברת כוח האדם לפצות עובדת ב- 93,880 שקלים, מאחר שהיא פוטרה רק בשל הריונה. בנוסף, לא נערך לה שימוע.

רק אתמול פורסם כי מרכז הבניה הישראלי עבר על כמה חוקי עבודה ונתבע על ידי עובדת שלו לשעבר: העובדת, מנהלת שיווק במרכז הבניה, טענה בתביעה כי המנכ"ל ישראל פסטרנק פיטר אותה מעבודתה ללא עריכת שימוע, ושימו לב מדוע: לדבריה אמר לה שהיא מפוטרת על אף כישוריה המצוינים אשר אין בהם כל דופי. פשוט, הם יכולים לחסוך כסף לחברה ולגייס עובדת צעירה יותר, בשכר נמוך יותר ושתעבוד גם בימי שישי..  תביעה הוגשה, נראה מה יהיו התוצאות.

אנו קוראים את הדברים האלה כמעט מדי יום, ולאחר שכל אמצעי התקשורת מפוצצים במידע אודות דיני עבודה בסיסיים ועל החוק להגברת אכיפת דיני עבודה. לא נותר אלא לשאול את המעסיקים האלה: על מה חשבתם? הרי לא מדובר בעבירות שוליות שאינן מוכרות… עבירות שקשה להוכיח אותן (יתכן שבמקרה כזה העובד כלל לא היה תובע את מעסיקו). פיטורין על רקע אפליה? לפטר עובדת בהריון ללא היתר משרד התמ"ת?

עד כמה שהוא סבוך, חוק הגברת האכיפה של דיני עבודה נועד להתחיל למגר את התופעות האלה. כיום כל מעסיק צריך לחשוש להעסיק עובדים בעסק שלו, וגם כל מנהל שכיר חייב לשקול את צעדיו כי גם הוא חשוף לתביעה. הפתרון הוא לא להזיז את העט ולא לפתוח את הפה ללא התייעצות עם עורך דין. עברה על דיני עבודה, וכאן באמת לא יעזור בית דין – עושה שם רע לחברה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה