שיתוף

עולם העסקים מתפתח תמיד, החל מהטכנולוגיה ועד לדרישות העבודה היומיומיות. לכן, להיות מסוגל להסתגל לשינויים במקום העבודה במהירות הוא ערך חשוב מאוד עבור המעסיקים.

התאוריה האבולוציונית הציגה תכונות אישיות מסוימות כמנבאות הסתגלות יעילה יותר בתחומים שונים בחיים, אך הקושי להתפתח בתוך הסביבה הארגונית טמון בכך שההסתגלות במסגרת העבודה אינה נוגעת לסביבה יציבה, אלא לכזו המשתנה ללא הרף.

מחקר שנערך בנושא "אישיות וביצועי הסתגלות בעבודה" בחן איזה סוג של אדם היה מסוגל להתמודד טוב יותר עם אתגרי עבודה חדשים וסביבה של שינוי מתמיד.

ביצועי הסתגלות בעבודה הם למעשה כיצד האדם מתמודד עם שינויים בלתי צפויים ודרישות שינוי בארגון. החוקרים גילו שהיציבות הרגשית והשאיפה האישית היו התכונות שהשפיעו בצורה הטובה ביותר על יכולתם של העובדים להסתגל ביעילות.

תכונות האישיות השפיעו גם על האסטרטגיות בהן העובדים משתמשים בהתמודדות עם השינוי. אנשים נוטים להציג סגנון תגובתי או פרואקטיבי: סגנון תגובתי הוא בעל יכולת תגובה מהירה וטובה לדרישות המצב, בעוד שסגנון פרואקטיבי מתייחס לאדם היוזם מלכתחילה, ומחפש הזדמנויות לשיפור המצב.

האם אנשים מסוימים "מצוידים" טוב יותר להתמודד עם שינויים, מאחרים?

המחקר מצא ששאיפה אישית, משויכת עם אסטרטגיית היוזם. אנשים שאפתניים מסתגלים טוב יותר לשינויים כשמדובר בביצועים אדפטיביים, כי הם לוקחים יותר יוזמה ומאמצים שינוי במידה רבה יותר מאשר אחרים, תוך ביצוע התאמות דרושות על מנת להמשיך לעמוד ביעדים שלהם. אנשים שאפתניים רואים בשינוי דרך לטפס בסולם הארגון ולהתקדם.

יציבות רגשית (הכוללת שמירה על שלווה ורוגע גם כאשר הדברים נמצאים במצב של שינוי) קשורה קשר הדוק יותר לאסטרטגיית התגובתי. תכונה זו מעידה על יכולתו של אדם להישאר איתן מול אתגרים או שינויים, תוך התמודדות עם כל מה שהשינוי מביא איתו, בצורה הגיונית ורלוונטית.

תפקידו רמת התפקיד בהתאמות לשינוי

היכולת להסתגל ביעילות אינה תלויה אך ורק באישיותו של האדם, אלא גם במצב ובנסיבות. דוגמה לכך היא שמנהלים בדרך כלל נוטים להראות סגנון יוזם יותר, ככל הנראה כיוון שיש להם יותר הזדמנויות להוביל יוזמות כתוצאה מהיותם מנהלים. עובדים קבועים הראו סגנונות תגובתיים יותר לשינוי, אולי בשל שליטתם המוגבלת בהובלה במקום העבודה.

מסקנות לגביי אישיות והתאמה לשינויים

מדוע חשוב להבין את הקשר בין האישיות לבין היכולת להסתגל לשינויים במקום העבודה? זאת כיוון שהידיעה כיצד תכונות אישיות ספציפיות משפיעות על האופן שבו אנשים מסתגלים כאשר הם מתמודדים עם שינוי, יכולה לסייע לארגונים להיות יעילים יותר בהעסקת האדם הנכון עבור עבודות מסוימות ולתקופות מסוימות בהן צפויים שינויים.

ברמה עמוקה יותר מחוץ להקשר העבודה, מחקר מסוג זה יכול גם לסייע בפתרון סוגיות חשובות ביותר של התאמה חברתית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה