שיתוף

מאת: רועי גליץ

צלם מקצועי, איש עסקים, יזם ומרצה מבוקש

חודש אפריל 2015, השעה קצת אחרי חצות הלילה, והשמש בפיורדים הצלולים של שפיצברגן, זורחת כאילו היתה זו שעת צהריים. אני צועד לצד אוסקר, המלווה השוודי שלי, בעקבות דובת קוטב ושני גוריה, מקפידים שלא להתקרב יותר מכ-30-40 מטרים מהם. אוסקר, אחד המומחים הגדולים בעולם לדובי קוטב, מצוייד ברובה צייד למקרה שהדובים יתקפו, גז מדמיע, ואקדח זיקוקים שהוא למעשה הפתרון היעיל ביותר בתנאי שטח.

אופן ההתנהלות של הדובה בשטח לא מותיר אותנו אדישים. אנחנו נפעמים מכל צעד שלה, המחושב היטב ומכוון לגונן על שני גוריה הקטנים. לא קל לשרוד בתנאי הטבע הללו, שהם מהקשוחים ביותר בעולם, ולגדל לבד צאצאים תובעניים. בדומה לשאר המראות שראיתי במהלך המסעות הרבים אליהם יצאתי באזור זה של העולם, והחוויות שחוויתי בעת שהתבוננתי בטורפים שנאבקים כאן כדי לשרוד במציאות של חוסר וודאות מתמיד, גם המסע הזה מוכיח לי שוב ושוב, כמה הרבה ניתן ללמוד מדובי הקוטב ומהטורפים האחרים לגבי דרך ההתנהלות ושיטות ההישרדות, ואיך כל זה ניתן ליישום בעולם העסקי.

כצלם טבע מקצועי, אני זוכה להגיע לכל קצוות העולם, מאפריקה ועד סיביר, ולצפות בהתנהגות המרתקת של בעלי חיים נדירים ומעוררי השתאות. חלקם, בדומה לדובי הקוטב, חיים בסבל ותחת איום הכחדה, בשל שינויי האקלים הכלל עולמיים, ואינם מסוגלים לעשות דבר כדי לשנות את גורלם.

בזכות החשיפה הנרחבת של הצילומים שלי במגזינים, בערוצי טלוויזיה, במדיה חברתית, ובתערוכות ותחרויות רבות,מתאפשר לי לשמש שגריר עבור אותם בעלי חיים שזקוקים לקול כדי לעורר מודעות ופעילות לשיפור למצבם.

בד בבד אני גם מקבל מהם הרבה יותר. במהלך ההתבוננות שלי בהם, מגלים לי הטורפים היבשתיים הגדולים בעולם את הסודות שלהם. איך חושלו במהלך כל שנות אבולוציה ואיך כיום הם שורדים את אחד האתגרים הגדולים בהיסטוריה.

בהרצאות אני משתף את הקהל בתובנות המשמעותיות ביותר שאימצתי הודות לאותם מנטורים של הטבע. להלן חלק מתובנות אלה:

1. להצליח להשיג איזון אופטימלי בין קריירה וחיי משפחה: דובת הקוטב נושאת על כתפייה קריירת צייד מכובדת בה תלויים חייה וחיי גוריה, ובה בעת היא מגדלת לבדה את הגורים, דואגת לכל מחסורם ומלמדת אותם לשרוד בעצמם. היא חייבת לצוד כדי להשלים את המשקל שאיבדה במהלך שנת החורף, כאשר בעת ובעונה אחת הגורים דורשים ממנה תשומת לב, וצריכים לינוק חלב שמן כדי לגדול ולהתפתח.

כדי לתמרן בין כל אלה, היא שומרת על מיקוד בצייד בעת שהגורים משחקים יחד או ישנים, אבל כשהיא איתם היא מעניקה לגורים תשומת הלב מלאה, בלי לחלק אותה.

2. התמודדות עם אירועים בלתי צפויים: דובת הקוטב אף פעם לא יודעת מתי בדיוק היא תוכל ללכוד את כלב הים שיגיח בהפתעה מבעד ל"חורי הנשימה" בקרח הארקטי. אין לה שליטה במזג האוויר או אפשרות לחזות אותו, ואין לה שליטה בקצב הפשרת הקרח המשמש לה כבית, או לחזות מתי יתחיל. ובכל זאת, היא חייבת להתמודד יום יום עם כל המשתנים הללו, שכל אחד מהם קריטי ליכולת שלה לשרוד, שאף אחד מהם לא תלוי בה ושאף אחד לא ניתן לצפייה מראש.

בהרצאות אני מסביר איך מצליחה דובת הקוטב להתמודד עם כל אלה, איך היא מנצלת את מלוא הזמן שעומד לרשותה. איך היא מוכנה לצייד בדיוק בזמן בו תנאי הסביבה מתאימים, ואיך, עם הפשרת הקרח, היא יודעת לנדוד לפיורדים אחרים שהם עדיין קפואים.

3. ניצול תנאי הסביבה ומינופם לטובתנו: כיוון השמש, כיוון הרוח, גובה העשב באפריקה ועומק השלג בקוטב, כולם משפיעים על סיכויי ההצלחה של בעלי החיים לצוד ולשרוד במציאות מורכבת. אחד הדברים החשובים שעל החיה לעשות, הוא לדעת לקרוא את תנאי הסביבה ולרתום אותם לטובתה. בעלי החיים צריכים לזהות איפה האזור המתאים ביותר לצייד ולזנק ברגע הנכון. כשהתנאים והתזמון נכונים, סיכויי ההצלחה לצלוח את המשימה גדלים.

4. יצירת הזדמנויות: זהו דבר נוסף שלמדתי מדובת הקוטב. בדומה לסעיף הקודם, עלינו להיות מוכנים לכל מצב, לדעת לנצל כל הזדמנות ולדעת ליצור את ההזדמנויות. בעלי החיים לא סומכים על המזל, אלא יוצרים לעצמם את המזל באמצעות המוכנות לכל הזדמנות. הפילוסוף הרומאי סנקה אמר ״מזל הוא כשמוכנות פוגשת הזדמנות״, ובטבע ניתן לראות דוגמאות מדהימות לכך.

5. תחרות על משאבים: בתקופות בהן בעלי החיים לא מתחרים על אותם משאבים, ניתן לראות אותם מסתדרים מצויין ביחד. אך מספיקה תחרות, ולו הקטנה ביותר, כדי להתחיל בקרבות עזים. החזק נלחם נגד הפיקח כשחודר לו לטריטוריה, והאחרון מחזיר לו מלחמה. ניתן ללמוד רבות מבעלי החיים על מלחמת ההישרדות: איך לדעת מתי לסגת, מתי לתקוף ומתי להתעלם, בהתאם להשפעה על התוצאה האפשרית של המלחמה.

6. לדעת מתי להיעלם בהסוואה: אל תודיעו על מיקומכם לפני שאתם מוכנים לחלוטין לקראת התחרות. בעלי החיים נכנסים להסוואה עד לשנייה המדויקת בה הם מוכנים לצאת החוצה בכל הכוח ולהשיג את התוצאות הנדרשות במינימום זמן, מאמץ וסיכון.

7. להתמודד עם כשלון בהצלחה: חלק גדול ממקרי הצייד מסתיימים דווקא בכישלון ולא בהצלחה. צריך להבין איך להתאושש, לארגן את הכוחות מחדש וכיצד לצאת למהלך חדש עם סיכון מופחת ולהגביר את סיכויי ההצלחה.

על כל אחת התובנות הללו, ועל עוד כמה נוספות, אני מרחיב בהרצאה ״עשרה דברים שלמדתי מדובת הקוטב״: איך לתרגם את כל אחת מהתובנות הללו להצלחה בעולם העסקי ואיך ליישם אותן.

כמו כן אדבר על רגשות ורגישות, פרסום, ויש גם הפתעה אותה אחשוף בהרצאה עצמה. כולם היסקים, דרכים ושיטות ליישום, המהלכים שמיושמים בטבע בצורה נפלאה ומעוררת מחשבה. ההרצאה מלווה בסרטונים ובצילומים עטורי הפרסים שלי, מהמקומות המרגשים ביותר בעולם.

כמה דוגמאות: טנזניה, קמצ׳טקה, מדגסקר ומסע לקוטב.
אתם מוזמנים לראות עוד באתר (וגם כאן: //www.galitz.co.il/about.shtml) ובעמוד הפייסבוק.

לפרטים נוספים ולהזמנת הרצאות ניתן גם לכתוב לכתובת דואר אלקטרוני: noa@roiegalitz.com.

על הכותב:
רועי גליץ הוא צלם הטבע מהמובילים בעולם כיום, ואחד המרצים המבוקשים בישראל. גליץ, יזם סדרתי ואיש עסקים מצליח, בין היתר הוא בעליו של גליץ בית הספר לצילום עם כ-22 אלף בוגרים, פוטוטבע מסעות בעולם עם כאלף מטיילים בשנה, ומגזין הצילום קומפוזיציה. בנוסף, גליץ הוא אוצר ומנחה של כנס הצילום של ישראל המתקיים בהיכל התרבות ת״א עם 2,500 משתתפים ושותף מייסד של טוקמאסטר, בית הספר הישראלי למרצים, והוא מנחה של כנס המרצים הישראלי.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה