שיתוף

במהלך 2020 היו מעסיקים רבים משוכנעים שבתום מגיפת הקורונה תהיה נהירה המונית בחזרה למשרדים והעובדים יתדפקו על הדלתות.

ב-2021 התברר שזה כבר לא יקרה. רבים סירבו לחזור לעבודה ואלו שכן רצו להמשיך להיות שכירים העדיפו להמשיך לעבוד מהבית.

המעסיקים, מצידם, העדיפו שהעובדים יחזרו למשרדים ואף התחרו על העובדים בעזרת תנאי העסקה מייטיבים, בחלק מהמקרים כאלה שמנסים לחקות את התנאים בבית ולהציע מעבר לכך.

בינתיים הפשרה המסתמנת היא מודל העבודה ההיברידי. עבור עובדים רבים, חזרה למשרד, גם אם לחלק מהשבוע, משמעה חזרה לנורמליות. אבל יש גם לא מעט עובדים שנחרדים מהרעיון של לקום מוקדם בבוקר, רק כדי לשבת שעות בפקקים.

דבר אחד ברור לכולם, עובדים, מנהלים ומעסיקים כאחד: שוק העבודה לא חוזר ולא יחזור למה שהיה טרם פרוץ המגיפה.

עובדים שתפקידם מאפשר להם לעבוד מהבית, מצפים מהמעסיק לאפשר להם לכל הפחות לעבוד על פי מודל העבודה ההיברידי, כלומר לעבוד חלק מהשבוע מהבית ובחלקו האחר של השבוע מהמשרד.

התשובה לשאלה כמה ימי עבודה יהיו מהבית בשבוע – האם רק יום אחד או מחצית מהשבוע – תקבע במהלך השנה הקרובה.

בשלב זה, המודל נמצא במצב של ניסוי וטעייה. בסופו של דבר, האופן שבו יתעצב אופי העבודה ההיברידי יהיה תלוי במידה רבה בחוויות ההיברידיות של העובדים ויכולת ההסתגלות של המנהלים.

ברקע יש לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות של גיוס העובדים והתחרות עליהם: מצד אחד, השיטה של עבודה מרחוק פותחת בפני המעסיקים את הדלת למאגר אדיר של טלנטים פוטנציאלים במדינות אחרות.

מצד שני, השיטה של עבודה מהבית פותחת גם בפני העובדים, אינסוף אפשרויות של עבודה עבור מעסיקים בחו"ל. כך ששני הצדדים רואים לפניהם הרבה יותר אפשרויות.  

חברת המחקרים האמריקאית גאלופ מציעה לבחון כמה סוגיות חשובות בהתבסס על מסקנות שהסיקה מהמחקרים שבוצעו לאחרונה:

היכן העובדים עובדים כעת, והיכן הם יעבדו בעתיד; יקרה לארגונים שלא מעוניינים לתמוך במודל הגמישות בעבודה ובעבודה מרחוק; מדוע עובדים רבים המוכנים מרחוק מעדיפים לעבוד על פי המודל ההיברידי; איך למעשה יראה שבוע העבודה העתידי; איך ניתן להגדיל את הפרודוקטיביות כאשר עובדים על פי מודל העבודה ההיברידי.

בארה"ב, כמחצית מהעובדים שעובדים במשרה מלאה, כלומר כ-60 מיליון עובדים, טוענים כי ניתן לבצע את העבודה הנוכחית שלהם מרחוק בעבודה מהבית, לפחות חלק מהזמן.

אם מסתכלים על הנתונים של גאלופ מלפני פרוץ המגיפה, ניתן לראות כי כשמונה אחוזים בלבד מהעובדים שתפקידם מאפשר להם לעבוד מרחוק, אכן עבדו מרחוק (מהבית), ולכ-33 אחוזים מעובדים אלה עבדו על פי המודל של עבודה חלקית מהבית (המודל ההברידי).

כחודשיים לאחר ניתן לראות שעד כ-70 אחוזים מהעובדים שתפקידם מאפשר להם לעבוד מהבית, אכן עבדו רק מהבית.

בימים אלה, מנתוני פברואר השנה עולה, כי בארה"ב, רוב העובדים שתפקידם מאפשר להם לעבוד מהבית ממשיכים לעבוד מהבית לפחות בחלק מהזמן, כאשר כ-42% עובדים מהבית בחלק מהזמן, על פי מודל העבודה ההיברידי, וכ-39% ממשיכים לעבוד מהבית באופן מלא, כלומר בכל ימות השבוע.

כך או כך, החוקרים של גאלופ מזיקים כי כל הסימנים מצביעים על כך שמודל העבודה ההיברידי הופך במהירות לדרישה חדשה וגוברת של העובדים.

כעת נותר לראות איך יגיבו המעסיקים להזדמנויות ולאתגרים שטמונים בשיטת עבודה זו, בפרט לאחר שנתיים של לימוד איך לעבוד במודל אחר לחלוטין מזה שהיה נהוג עד מרץ 2020.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה