בוס, העובד אינו יכול לקבל את שיחתך

בוס, העובד אינו יכול לקבל את שיחתך

איזון עבודה בית נלקח צעד אחד קדימה בגרמניה: כעת חל איסור על מעסיקים לפנות אל עובדיהם בטלפון או במייל מעבר לשעות העבודה

שיתוף
איזון עבודה בית

איזון עבודה בית

גרמניה ידועה כמדינה שבה חוקי עבודה מתקדמים במיוחד. לאחרונה משרד העבודה הגרמני עדכן את ההנחיות למנהלים ואסר להתקשר או לשלוח דוא"ל לעובדים מחוץ לשעות העבודה פרט למקרי חרום. המטרה היא להגן על מאזן חיים-עבודה של המועסקים. ממשלת גרמניה היא הגוף הציבורי הראשון במדינה שהחיל את החוקים הללו, בהולכו בעקבותיהן של החברות פולקסוואגן, דויטשה טלקום, ב.מ.וו ופומה, שקבעו מדיניות המגבילה שליחת דוא"ל אחרי שעות העבודה.

כאן בישראל צעד כזה נשמע דמיוני כמעט, בעיקר לאור שחיקת זכויות העובד שמגובה על ידי השלטון, כמו למשל היוזמה החדשה של שר הכלכלה נפתלי בנט לחשב את השעות הנוספות על פי בסיס חודשי ולא יומי. אם התקנה תתקבל, עובדים יוכלו למצוא את עצמם במצב שבו עבודה מספר ימים בחודש מעבר לשמונה או תשע השעות הבסיסיות ללא קבלת תגמול מוגדל על שעות נוספות מכיוון שבחישוב החודשי לא עברו את המכסה הבסיסית של 186 שעות חודשיות. מהלך כזה ייטיב עם חברות הייטק ותיירות למשל, שבהן ישנם ימים בשבוע שבהם עובדים שעות רבות וימים אחרים שפחות. מי שייפגע הם כמובן העובדים שירוויחו פחות.

נחזור לגרמניה. בארגונים כמו חברת הרכב פולקסוואגן כבר הפסיקו לשלוח דוא"ל לעובדים ממחשבי בחברה החל מחצי שעה לאחר סיום יום העבודה. בפירמות אחרות במדינה לא מצפים מהעובדים לבדוק את תיבות הדוא"ל הנכנס שלהם בסופי שבוע ובזמנם הפנוי.

שרת העבודה הגרמנייה מגינה על בריאותם המנטלית של העובדים

על פי חוקי משרד העבודה הגרמני מותר ליצור קשר עם העובד רק במקרים שבהם המשימה אינה יכולה להידחות עד ליום העבודה הבא. המנהלים צריכים להישמע לכלל של "מינימום התערבויות" בזמנו החופשי של העובד. הקוד הזה הוא רק חלק מהסכם נרחב יותר שמתייחס לעבודה מרחוק. שרת העבודה הגרמנית אורסולה פון דר ליין אמרה לעיתונאים בארצה שהחוקים נחקקו על מנת להגן על בריאותם המנטלית של העובדים. השרה הוסיפה שחשוב שעובדים מרחוק ידעו מתי הם צריכים להיות זמינים ומתי לא. "כעת זה מובהר להם שחור על גבי לבן." לדבריה של פון דר ליין, "זהו אינטרס של המעסיקים שהעובדים יוכלו להתנתק באופן אמין מהעבודה, אחרת, בטווח הארוך, הם יישחקו."

"אסור לאפשר לטכנולוגיה לשלוט בנו ולנהל את חיינו. אנחנו צריכים לשלוט בטכנולוגיה," אמרה שרת העבודה של גרמניה בתחילת השנה על מנת לעודד חברות להיות ברורות הנוגע לזמינותם של עובדים בשעות שמחוץ לעבודה. בקרוב אצלנו? זה לא נראה כך.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה