שיתוף

ככל שגוברות הציפיות לכניסתה הגרנדיוזית של הבינה המלאכותית לארגונים, כך צריכים מנהלי משאבי אנוש להתחיל לחשוב על איתור מועמדים בעלי כישרונות יצירתיים.

ולא מדובר רק ברשימת מכולת של כישורים נדרשים. יש דרכים רבות שמאפשרות למנהלי משאבי האנוש לזהות אנשים אלה.

אחת הדרכים היא לשאול את המועמדים, בשלב הריאיון, שאלות המבוססות על יכולות לגבי אופן השימוש בחשיבה יצירתית בתפקידים קודמים.

אין ספק שהרובוטים מגיעים בהמוניהם אל שוק העבודה, אבל זה לא איום על בני האדם. זוהי הזדמנות עבור בני אדם להיות יצירתיים ויצרניים יותר בעבודה.

מדו"ח שפירסם מכון ברוקינגס בינואר אשתקד – בנושא אוטומציה ובינה מלאכותית: כיצד מכונות משפיעות על אנשים ומקומות – עולה, כי עם הזמן, האוטומציה צפויה להכנס בהיקפים גדולים מאי פעם.

אבל גם לאחר שזה יקרה, מדובר בכ-25% מהאוכלוסייה העובדת שנמצאים בסיכון גבוה להחלפה על ידי רובוטים המופעלים על ידי בינה מלאכותית.

חלק מתחומי העיסוק היותר פגיעים שצויינו בדו"ח הם פועלי ייצור (אם כי לא צויינו סוגים של ייצור), כל ענף ההובלה, ותחום הכנת המזון.

בתחילת הדרך היו אנשי טכנולוגיה רבים שפרסמו אזהרות על כוחם של הרובוטים והבינה המלאכותית להרוס מקומות עבודה רבים.

לאחר מכן הם תיקנו את עצמם על ידי פרסום הבטחות בכיוון השני. כעת נראה שהשיח על כניסת האוטומציה והבינה המלאכותית את מקומות העבודה מגיע לנקודה בה מתחילים להבין את המורכבות של הנושא.

במילים אחרות, כניסת מערכות הבינה המלאכותית והרובוטים לארגונים, לא תביא איתה אפוקליפסה לבני אנוש וגם לא אוטופיה, ויש לה יתרונות וחסרונות כאחד.

בחברת היעוץ הגלובלית Deloitte Consulting מאמינים כי בתקופה הנוכחית הטכנולוגיה עדיין לא בשלה דיה כדי ליצור מהפיכה רבתי במקומות העבודה.

בשלב זה (וככל הנראה בעשור הקרוב) הבינה המלאכותית ולמידת המכונה יחליפו בעיקר את סוגי העבודות הרוטיניות החוזרות על עצמן.

ובהמשך אולי גם פעולות שדורשות חישובים פשוטים, שבמקום להשקיע בהם כמה שניות הם יתבצעו אוטומטית.

לכן, במובן מסוים, הבינה המלאכותית תאפשר לבני אדם להפסיק לבצע משימות רוטיניות ומשעממות.

למרבה ההפתעה, מהבדיקות של דלויט עולה, כי דווקא מנהלי משאבי האנוש נמנים עם מאמצי הטכנולוגיה הנלהבים והראשונים.

מנהלי משאבי האנוש משתמשים כבר היום במערכות של בינה מלאכותית כדי להקל על העומס של כל סוגי המשימות המוטלים עליהם, החל בניפוי קורות חיים, דרך הפעלת 'עובד חדש' במערכות המחשוב ועד אסטרטגיות הקידום לעובדים.

ואף אחת מהפונקציות הללו אינה מחליפה עובדים קיימים. כל היישומים של מערכות הבינה המלאכותית המיועדים למנהלי משאבי האנוש נועדו לתמיכה בהחלטות של מנהלי משאבי האנוש.

האוטומציה נועדה להקל על מנהלי משאבי האנוש לבצע תפקידים רוטיניים שחוזרים על עצמם וגוזלים זמן יקר.

כל זאת, תוך הגברת היכולות לאתר מועמדים טובים לתפקידים פתוחים. העובדה שהבינה המלאכותית פוטרת את מנהלי משאבי האנוש מביצוע הפעולות הפשוטות שגוזלות זמן, מאפשרת להם להתפנות לביצוע פעילות מאתגרות יותר מבחינה אינטלקטואלית כמו למשל קבלת החלטות בפועל.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה