שיתוף

הצלחתם של מיזוגים ורכישות תלויה במידה רבה מאוד בהצלחת השילוב של עובדי החברה הנרכשת בקרב החברה הרוכשת.

כישלון בשימור עובדי החברה הנרכשת, משמעו במקרים רבים מאוד – כשלון עסקת הרכישה, וכתוצאה מכך פגיעה במוניטין החברה הרוכשת.

פגיעה נוספת נובעת מכך שכספי הרכישה ירדו לטימיון ואיתם חלק מהמוניטין של החברה בשוק ההון (במקרה של חברות רוכשות שנסחרות בשוקי ההון).

אם כן, איך משמרים עובדים של חברה שנרכשה, גם במקרים בהם העובדים מתנגדים לרכישה ומתקשים להקלט בקרב החברה הרוכשת.  

אחת השיטות הבולטות ביותר לשימור עובדים, שכבר הוכיחה עצמה בעבר, היא המרת האופציות של עובדי החברה הנרכשת, לאופציות למניותיה של חברה הרוכשת.

במקרים בהם החברה הנרכשת לא הקצתה אופציות לעובדיה, החברה הרוכשת יכולה להקצות להם אופציות למניותיה שלה עם הצטרפותם אליה.

כלומר, תפקידן של האופציות למניות החברה הרוכשת הוא לשמש כ"אזיקי זהב" שמאפשרים לשמר את עובדי החברה הנרכשת למשך כמה שנים מהיום בו בוצעה הרכישה.

בנוסף, אין די בכך שעובדי החברה הנרכשת נשארים לעבוד בחברה הרוכשת, אם הם חסרי מוטיבציה לתרום לצמיחתה.

וגם בכך מסייעות האופציות לעובדים, שכן עובד שהוקצו לו אופציות ירצה לממשן בבוא העת ברווח. לצורך כך הוא ירצה לתרום לעליית מחיר המניה. ככל שמחיר המניה של החברה הרוכשת יעלה, כך הרווח שלו לאחר מימוש האופציה, יהיה גדול יותר.

הקצאת אופציות חדשות לעובדי החברה הנרכשת אמנם פוגעת במחיר המניה בטווח הקצר, שכן היא מדללת במידה מסויימת את בעלי המניות הקיימים, אבל השוק בדרך כלל מתייחס לכך בסלחנות, משום שמטרת ההקצאה היא לשמר את עובדי החברה הנרכשת.

המשקיעים יודעים היטב ששימור עובדי החברה הנרכשת לאורך זמן, הוא בעל פוטנציאל רב לשדרוג ערך החברה הכולל בטווח הרחוק.

כך או כך, גם במקרים בהם החברה הרוכשת מאמצת את האופציות שבידי עובדי החברה הנרכשת וממירה אותן לאופציות למניותיה שלה, על מנהלי משאבי האנוש לוודא שמחלקת הכספים וידאה שהאופציות שהוקצו לעובדים עומדות בחוקי ניירות הערך, גם אם החברה הנרכשת מעולם לא נסחרה בבורסה.

המשמעות של הקצאת אופציות לעובדים, שעומדת בחוקי הבורסה היא, שהחברה הנרכשת, אף שמעולם לא נסחרה בבורסה, עברה עם הקצאת האופציות לעובדיה את כל התהליכים המורכבים ולעיתים היקרים שנדרשים בעת הדיווח.

מדובר בהתמודדות שחברות פרטיות, בפרט קטנות, לא תמיד מכירות. למשל, את הקצאת האופציות יש לתאם מול מס הכנסה.

אם לא כן, ביום המימוש יאלצו העובדים לשלם מס הכנסה על הרווחים, דבר שיקטין מאוד את פוטנציאל השימור הטמון באופציות.

יתרה מכך, חששות של עובדים מפני פגיעה בזכותם לקבל אופציות, כבר גרמו בעבר לעובדיה של חברת הייטק קטנה שנרכשה על ידי חברה גדולה, לרוץ לתקשורת תוך שהם מפזרים רמזים חד משמעיים על כוונתם לטרפד את הרכישה.

חששות מסוג זה מלווים רבות מעסקאות המיזוגים והרכישות. ותפקידם של מנהלי משאבי האנוש הוא לוודא שהקצאות האופציות לעובדים מתבצעות על פי כל החוקים והכללים.

כמו כן, עליהם לוודא כי עובדי החברה הנרכשת, כמו גם עובדי החברה הרוכשת, לא מגיעים אל הרכישה עם תחושות התמרמרות, וכולם יחד מגיעים ליום הראשון של החברה הממוזגת, עם מוטיבציה, ניצוץ בעיניים ורצון להביא את החברה המשותפת להישגים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה