5 צעדי התייעלות שיגרמו נזק לארגון

5 צעדי התייעלות שיגרמו נזק לארגון

הפסקתם את האספקה השוטפת של חלב טרי? העברתם את המשרד לשיטת 'השולחן החם'? אתם שולחים לעובדים מסרונים ומיילים גם בסופ"ש? אם כן - אתם גורמים נזק לחברה

שיתוף

במהלך השנים האחרונות מסתמנות מגמות מבורכות רבות במקום העבודה המעודדות יצרנות בקרב העובדים, כדוגמת חיזוק הטלקומוניקציה, אולם לא כולן משרתות את האינטרס של המעסיק – כך טוענת אליסון גרין, מומחית למשאבי אנוש, בטור שפרסמה ב-U.S News.

5 צעדים היוצרים חוסר שביעות רצון בקרב העובדים:
1. צמצום משרות התמיכה. שיעור כוח העבודה במשרות תמיכה, כדוגמת עוזרים אדמיניסטרטיביים, פחת בצורה ניכרת במהלך העשורים האחרונים. משמעות הדבר היא שהמועסקים מבצעים יותר ויותר משימות שבוצעו על ידי עוזרים, החל מקביעת הנסיעות שלהם לפגישות מנהלים ועד להזמנת ציוד. חברות מעסיקות הרבה פחות עובדים שתפקידם הוא לגרום לסביבת עבודה נוחה יותר, וכך יוצא שהטיפול בעניינים הללו מתגלגלים אל כתפי העובדים, המוצאים עצמם אחראים על יותר ויותר משימות מנהליות, לצד שגרת העבודה העמוסה שלהם.

2. פחות שירותים במקום העבודה. חברות רבות מקצצות גם ב"דברים הקטנים" שסייעו לחיים במקום העבודה להיות נעימים יותר, כדוגמת משקאות קלים במקרר. היעדרם מותיר עובדים רבים עם התחושה שלמעסיקים אכפת מהם פחות מאשר בעבר. לא מעט חברות מגבילות גם את ההוצאות עבור הארוחות, הנסיעות והפיתוח המקצועי.

3. מרחב משרדי פתוח. על אף שרוב העובדים לא מסמפטים אותם, מקומות עבודה שמתבססים על מרחבים פתוחים – ללא משרדים או אפילו קיוביקלס – ממשיכים לצבור פופולריות. חברות רבות בעלות עיצוב משרד פתוח טוענות שהתכנון עוזר לשיתוף ולעבודת צוות, אך התלונות של המועסקים בנוגע לאובדן הפרטיות והסחות הדעת הן רבות. הסחות הדעת בעייתיות במיוחד כאשר מדובר בתפוקה. קשה להתרכז בפרויקטים המצריכים חשיבה מעמיקה כאשר אין כל חציצה והשיחות של עשרות עובדים אחרים חודרות למרחב הפרטי של העובד. למעשה, מחקרים מראים שכל השיתופים שנסעו מהמשרד פתוח מתבטלים בהשוואה לתלונות בנוגע לרעש ופרטיות.

4. 'השולחן החם'. אם חשבתם שמשרד פתוח זה רעיון לא טוב, נסו את 'השולחן החם', הטרנד האחרון בעיצוב המשרד. במשרדי שולחן חם אין עמדות עבודה קבועות לאנשים. אנשים מוצאים לעצמם מקום חדש בכל יום, בהתאם למקום בו הם רוצים לשבת, או לעתים קרובות יותר – איפה שנותר מקום פנוי. לעתים משתמשים בשיטה זאת במשרדים שבהם אנשים מרבים לצאת ולהיכנס. חברות אחרות טוענות שהדבר מעצים את עבודת הצוות, כיוון שניתן להתיישב בסמוך לעובד עמו יש פרויקט משותף באותו יום. מובן שבפועל שיטה זו מונעת מהעובד לאחסן חפצים אישיים וחומרים מקצועיים. כמובן שאין אפשרות גם לעצב את מרחב העבודה לפי טעמו האישי של העובד, כך שהתחושה היא שאין לו "בית" של ממש במקום העבודה. ואם לא די בכך, מדובר בשיטה המגבירה את התפשטות החיידקים והתחלואה במקום העבודה.

5. הלחץ לא להתנתק לעולם. היכולת להתנתק לגמרי מהעבודה הינה חיונית למילוי המצברים, אולם עובדים חשים לחץ גובר להישאר מחוברים בערבים ובסופי שבוע ולבדוק מיילים גם אם אינם דחופים. על פניו, נראה שמדובר בתופעה מבורכת המעלה את התפוקה, אך בטווח הארוך השיטה יוצרת שחיקה בקרב העובדים ולפגיעה בשביעות רצונם ממקום העבודה. מחקרים טבעו את המושג 'telepressure', המתאר את הלחץ להגיב לדוא"ל, מסרונים והודעות קוליות במהירות האפשרית כדי להיראות מחוברים ותגובתיים.

 

 

אין תגובות

השאר תגובה