ערכים קובעים את התרבות הארגונית

ערכים קובעים את התרבות הארגונית

בכל ארגון קיימת תרבות ארגונית, גם אם זו לא עוצבה במודע. כדי שלא תהיה לכם תרבות שנוצרה מאליה, התחילו בקביעת הערכים

שיתוף
תרומת התרבות הארגונית לשילוב כוחות להצלחת השינוי הארגוני

תרבות ארגונית של נאמנות והמשכיות

לכל חברה יש תרבות ארגונית, בין אם זו תרבות רצויה ומתוכננת ובין אם זו תרבות שפשוט התהוותה מעצמה. במקום לתת לתרבות "לקרות", מנהיגים חכמים מתכננים ומנהלים אותה באופן פרואקטיבי, והצעד הראשון הוא קביעת הערכים.

בסקר של ERE נשאלו עובדים ומחפשי עבודה מהו הדבר החשוב ביותר שהם מחפשים בחברה. 79% ציינו את השכר, 77% ציינו את התרבות הארגונית. הקרב על המועמדים במשבצת השכר הוא קרב קשה אך בתרבות הארגונית יש מקום גם לארגונים שאין להם את החוסן הכלכלי של גוגל ומיקרוסופט. זה אומר שכדאי להשקיע מחשבה בתרבות הארגונית ולשקול מהם הערכים של החברה וכיצד מביאים אותם לידי ביטוי.

הערכים יוצרים מפת דרכים שאומרת איך לגייס, איך לתגמל, איך להיפרד, איך למתג את עצמכם ועל מה לבסס דיוני ביצועים. התרבות היא השתקפות של הערכים שלכם ולכן יש לטפח את הערכים במקום לתת לתרבות להתפתח מעצמה.

אם אין לחברה ערכים מוצהרים, ההנהלה הבכירה צריכה לשבת ולדבר על מה חשוב ב-א-מ-ת. "בסופו של דבר הערכים שייקבעו הם כאלה שצריכים ליצור תרבות ארגונית שעובדת בשבילכם ולא נגדכם" מסבירה אליסון ווילובי מאתר משאבי אנוש ere.net. לדבריה: "ערכים מחלחלים מטה, לכן מנהלים בכירים צריכים להאמין בכל לבם ולממש בעצמם את ערכי החברה. אם לא יעשו זאת, התרבות לא תוכל לעולם להיות אותנטית."

איך הופכים ערכים לתרבות?
ווילובי מדגימה: "אחד מערכי החברה שלנו הוא "יש חשיבות לאנשים." על מנת לתרגם את הערך הזה לתרבות ארגונית, רצינו להיות יצירתיים בנוגע למה שניתן לעשות על מנת לשפר את חייהם של כולם כאשר הם באים לעבודה. אחת הדרכים שבהן עשינו זאת הייתה להתחיל להרשות לכלבים לבוא לעבודה. אנשים הם חשובים, ואם הם יכולים להביא את הכלבים שלהם לעבודה הם מקבלים תמיכה, הם מתוחים פחות ואינם צריכים לדאוג לצאת ב-17:15 בדיוק כדי לקחת את פידו מהכלבייה לפני שהיא נסגרת. היכולת להביא כלבים לעבודה גורמת לאנשים להיות רגועים יותר ומרוכזים בעבודה, אז הם מתפקדים טוב יותר והחברה מתפקדת טוב יותר. חוץ מזה, כיף שיש פרצופים פרוותיים במשרד."

על מנת ליצור תרבות שתמשוך ותשמור על העובדים הנכונים ותעזור לבנות חברה טובה וחזקה יותר, יש כמה צעדים שחשוב לעשות:
• הגדירו את הערכים שלכם. בלי ערכים לא תוכלו להתחיל. אם כבר יש לכם ערכים, בדקו אותם מחדש כדי לראות היכן אתם עומדים.

• אל תבחרו בערכים שבלוניים. הערכים הם הדרך לתרבות ייחודית לארגון ולכן ערכים גנריים לא יועילו. חשבו אילו מילים משקפות את החברה שלהם ואז הפכו אותן לערכים שמגלמים את הייחוד של כוח העבודה.

• אל תעשו זאת לבד. תרבות וערכים נוצרים ומתחילים מלמעלה ומטה. אתם זקוקים להנהלה הבכירה שלכם כדי שהתרבות תעבוד.

• שתפו את בעלי המניות. בקשו מעובדים ומאחרים לומר מה מושך ומיוחד בחברה שלכם.

• אל תדחפו לכיוון משהו שאינו קיים אצלכם. אל תנסו להמציא תרבות. אם כוח העבודה שלכם מורכב מאנשים בני 40 ומעלה שיש להם ילדים, אין סיבה לקדם תרבות של בירות מסיבות אל תוך הלילה. אל תמציאו את הייחוד של החברה, בדקו מה מיוחד במה שכבר קיים.

• אפשרו לעובדים שלכם לאמץ את הערכים. נסו למצוא דרכים יצירתיות לעזור לעובדים לאמץ את הערכים מרגע שהם פורסמו. אם למשל ידידות היא אחד מאותם ערכים, הציבו כמה שולחנות פיקניק בחוץ ועודדו את העובדים לצאת יחד להפסקות צהריים.

• ודאו שהמנהלים הבכירים עושים ולא רק מדברים. כאמור, התרבות מחלחלת מלמעלה למטה.

סמנכ"ל/ית משאבי אנוש? הירשם/הירשמי עוד היום לפורום סמנכלי HR – פרטים והרשמה כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה