תקרת הזכוכית של נשות ההיי-טק: פחות מהנדסות, יותר שיווק ופיננסים

תקרת הזכוכית של נשות ההיי-טק: פחות מהנדסות, יותר שיווק ופיננסים

הסיבה לכך לא נעוצה במעסיקים בלבד, אלא גם בנשים עצמן שמעדיפות חיי משפחה על השקעה טוטאלית בקריירה

שיתוף

תלי מילים נכתבו כבר על אפליית נשים בתעסוקה ובכל פעם שהנושא עולה לסדר היום הציבורי יש מי שמוצא אספקט אחר לדון בו בעניין זה.

ההיבט התורן הוא של נשים בתעשיית ההיי-טק, ששיעורן כ-35% מכלל עובדי הענף בישראל. נכון ל-2010, עבדו בענף כ-93 אלף נשים.

אלא מאי, בדיקה של חברת ההשמה דיאלוג מצאה שחלק ניכר מתוכן מועסק בתפקידי מנהלה, שיווק ופיננסיים לעומת משרות הנדסה או תכנות. אך לא די בכך, ותקרת הזכוכית נמשכת גם במעברן לעמדות ניהול בכירות.

הממצאים הללו עולים בקנה אחד עם נתוני הלמ"ס וארגון נעמ"ת, שלפיהם 16% מהנשים בגילאי 25-40 מקטינות את היקף העבודה בעקבות לידתו של ילד, בהשוואה ל-3% בלבד בקרב הגברים. בנוסף, 43% מהנשים העובדות שיש להן ילדים מתחת לגיל 18 מדווחות כי הן מתקשות לתפקד במשפחה בשל מחויבות לעבודה, לעומת 50% מהגברים העובדים.

"זה כלל לא מפתיע לגלות שכאשר הילד בן 0-4 שנים, שיעור האימהות העובדות במשקי בית שאינם חד-הוריים יורד", מבארת חיה בורנשטיין, מנכ"ל "דיאלוג". ההבדל הזה נמשך גם בכמות השעות השבועיות שגברים (45 שעות) ונשים (36 שעות) שכירים עובדים בממוצע. המדינה מעודדת את שני בני הזוג במשפחה למצוא עבודה, אבל גם המעסיקים מחד, וגם העובדים והעובדות מאידך, רואים את האישה כאחראית העיקרית לנטל גידול הילדים. היא זו שתצמצם את היקף המשרה שלה, או תמנע מהקריירה שלה להתפתח – לא האב במשפחה".

הפתרון, סבורה בורנשטיין, טמון בשני מוקדים: אצל המעסיקים, שיכולים לגלות התחשבות גדולה יותר בהורים, או אצל האבות, שיכולים לקחת חלק גדול יותר בנטל גידול הילדים.

מדוע אפוא אחוז הנשים בתפקידי מפתח או במקצועות ההנדסה נמוך יותר? אחת הסיבות המרכזיות לכך היא חוסר היכולת של מקומות העבודה להגמיש את תנאי התעסוקה, כך שיתאימו לנשים. אבל גם לאחרונות יש חלק בשכיחותן הנמוכה, שכן הנשים עצמן בוחרות במשפחה על פני קידום הקריירה. תפקידי ניהול ויזמות טכנולוגית תובעים זמן עבודה ומחויבות גבוהים מאוד, ומשום כך שיעורן הולך ופוחת באופן יחסי.

 

עובדות הקבלן – לאן?

ללא קשר ישיר לנתונים האלה, תקיים מחר (ב') תנועת נשים דמוקרטיות (תנד"י) פאנל שולחן עגול שידון בשאלת עובדות הקבלן בישראל.

הדיון, שמתקיים לרגל יום האישה הבינלאומי, יעסוק בשני הסוגים של עובדות קבלן – אלו המועסקות בעבודות צווארון כחול ועובדות קבלן המוגדרות "מן האינטליגנציה".

מיקום: מועדון "אחווה" באוניברסיטת בן-גוריון. 18:00-20:00, ללא תשלום.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה