שימוש בתהליכי משחוק בתהליכי גיוס ומיון

שימוש בתהליכי משחוק בתהליכי גיוס ומיון

תהליכי משחוק (גיימיפיקיישן) הם כלי גיוס ומיון חדש ומרענן המפעיל את האונה הימנית שלנו

שיתוף
משחוק בתהליכי מיון

משחוק בתהליכי מיון

מאת אבישי לנדאו*

"אתה יכול לגלות טוב יותר את אופיו של אדם במשך שעה אחת של משחק מאשר במשך שנה שלמה של שיחה", אפלטון.                                                

מטרתו של מאמר זה הינה להציע כלי מיון נוסף אשר יאפשר לדור הצעיר להתחבר אליו טוב יותר, יאפשר לצוותי הגיוס להתרענן ולהתחבר אליו ועשוי לשמש מנבא התאמה לא פחות מוצלח מהכלים המסורתיים בהם משתמשים כיום.
תהליכי המשחוק נכנסו בשנים האחרונות בצורה משמעותית לתוך עולם ההדרכה ופיתוח משאבי האנוש בארגונים רבים בעולם ובישראל, ועולם הגיוס (בארץ) עדיין לא חווה דיו את העוצמה והפוטנציאל הרבים הטמונים בכך. לא מעט נכתב על הדימיון שבין תהליכי הגיוס והמיון לבין תהליכי החיזור בין בני זוג, לרבות הטעויות הרבות שכולנו עושים בשני העולמות כתוצאה מקשת רחבה של הטיות ואפקטים אותם לומדים באקדמיה בפרק מיון עובדים (אפקט ההילה, אפקט הדימיון, אפקט השונה, השפעת המראה החיצוני וכו'). 

הראיון האישי הינו הכלי הנפוץ והפופולארי בתהליך המיון ורמת המתאם בינו לבין הצלחה בעבודה היא 17%-18% בלבד. האחוז נמוך עוד יותר כאשר הראיון נעשה ע"י מראיינים בלתי מקצועיים. ארגונים משפרים תהליך זה ע"י: סדרת ראיונות, מספר מראיינים, תהליכי הכשרה למראיינים.
להמלצות הכתובות אותם ארגונים מציידים את העובד העוזב ישנו לעיתים מתאם שלילי. ארגונים משפרים זאת ע"י כך שיוצרים קשר טלפוני עם הממליץ ומבצעים שיחת עומק, וככל שהשיחה נעשית בין גורמים מקצועיים שמכשירים אותם לבצע תשאול – כך משפרים ממד זה.

למבדקים גרפולוגים טרם נמצא מתאם בינם לבין הצלחה בעבודה, מה שלעיתים גורר סדרה של הצלחות מרגשות מול סדרה של כשלונות ואין בנמצא מחקרים המנבאים תקיפות כלשהי בנושא. במבדקי התאמה פסיכולוגיים ובמרכזי הערכה רמת המתאם מטפסת לכדי 38%-42%. תהליכי הראיון והמבחנים הפסיכולוגים ממוקדים בצד השכלי ומאפשרים תהליכי הכנה ותיפלול (מניפולציה) מסוימים במהלכם (מי מאיתנו לא למד "להציג את חסרונותיו" בדרך שתראה חיובית, או לצייר עץ עם גזע עבה וענפים רבים ופרי רב על העץ במבחנים ההשלכתיים).

לתהליכי המשחוק (גיימיפיקיישן) שני יתרונות בולטים:

אבישי לנדאו
אבישי לנדאו

ראשית, הם מהווים משב רוח רענן לדור הצעיר של המועמדים (ובמיוחד לאלו אשר אנחנו רוצים לפתות לעבור אלינו מתוך עבודה קיימת וטובה) – אשר עייף מהתבניות הקיימות בתהליכי הגיוס והמיון. זה יכול לשמש גם תהליך רענון לצוותי הגיוס והמיון אשר עמלים שעות ארוכות ביום בסדרות ראיונות בלתי נגמרים. שנית, יש בתהליכי משחוק משום הוצאה של המועמד מאזור הנוחות שלו,שימוש בתהליכים רגשיים והיסחפות לתוך המשחק אשר מוציא ממנו את האמת. מגייסים מקצועיים אשר יוכשרו לתהליכי משחוק, יגלו כי בפרק זמן קצר יחסית הם נחשפים לערכי הליבה של המועמד ואותם הם צריכים להעמיד מול ערכי הצוות אליו הוא עתיד להצטרף. ככל שהפערים גבוהים כך ניתן להניח כי סיכויי ההצלחה אינם גבוהים. תהליך המשחוק אינו בא להחליף את כלי הגיוס והמיון בהם משתמש הארגון, אלא נועד להוות כלי אבחוני נוסף ושונה אשר מפעיל את האונה הימנית שלנו, מסיר הצידה את היכולת והצורך "להיראות טוב" ("looking good") ומציף את החוויה למעלה ואתה גם את האמיתות.

לסיכום, מדובר בכלי אבחוני נוסף ואחר שיתקבל בשמחה ע"י ציבור המועמדים והמגייסים כאחד, שיגוון את שרשרת המיון ויפעיל את הצד הרגשי והאמיתי של המועמד. הכלי האיכותי יוכל להעלות את רמת סיכויי ההצלחה של התהליך. 

* הכותב הינו מנהל המרכז לניהול ואימון על פי ערכים, יועץ ארגוני בכיר ומאמן (MA), "מסטר MBV" נציגות בישראל של חברת הייעוץ הבינלאומית M.D.S, שותף למהדורות בעברית של ספרי העיון בתחומי: ניהול, תרבות ארגונית, חזון, אימון וערכים, לפיתוח מודל: "ניהוג משפחה על פי ערכים" (שת"פ מכון שינוי) ולמשחקי ערכים לחו"ל ולישראל,  סמנכ"ל למשאבי אנוש, סמנכ"ל לשירות הלקוחות, מנהל חברת שירות ו"שופט-צד" בבית הדין לעבודה (בעבר).   

 

כנס הגיוס השנתי יערך ב-4 בפברואר ויציג כלים חדשניים נוספים למיון וגיוס עובדים. לחצו כאן לפרטים נוספים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. רעיון יצירתי, אבישי. מעניין יהיה לשמוע את הרשמים של מגייסים אשר ירימו את הכפפה הזו. איני יודעת מה התוקף של הכלי, אבל נראה שבנוסף לראיון ההתנהגותי (שיש לו את התוקף הגבוה ביותר), הרי שמשחק הערכים יכול להוסיף עוד ערך.. לתהליכי המיון של עובדים.

השאר תגובה